RSS

Nu försvinner stjärnorna

30 Apr

Det där med att sätta betyg på böcker jag har funderat på, framförallt betygssystemet här på Boktycke. Jag kör ju med 0-10 stjärnor där man dessutom kan ha halva stjärnor, med andra ord så använder jag mig av en 21-gradig (!) betygskala. Hur jag kan tycka att det var en bra från början kan man ju spekulera över men jag har i alla fall kommit fram till att det är alldeles för mycket.

Det blir även ganska uppenbart för mig själv när jag tittar igenom recensionerna vid årets slut och upptäcker att vissa böcker inte har fått ett rättvist betyg. T.ex. så kan en bok som fick 8 i betyg i februari tilltalar mig mindre än en bok med betyg 7.5 läst i september.

Därför har jag nu tagit beslutat att ta bort stjärnsystemet utan bara använda etiketterna:

  • Tyvärr inget för mig.
  • En helt okej bok.
  • Den här gillar jag.
  • Wow, riktigt bra!
  • Fullkomligt älskar!

Kommer att uppdatera de gamla recensionerna när jag har tid. Men nu vet ni i alla fall varför recensionerna kommer att se lite annorlunda ut i fortsättningen.

Jag är nyfiken på vad ni tycker om betyg i recensioner? Gillar ni det? Spelar det någon roll?

B10

 
11 Comments

Posted by on April 30, 2015 in Blandat

 

11 responses to “Nu försvinner stjärnorna

  1. Azet

    April 30, 2015 at 17:43

    Ja, jag tycker verkligen om betygen i dina recensioner.Det är alltid kul och intressant att se vad för betyg du har satt. Stjärnorna var en bra ide tycker jag och det var enkelt.

     
  2. Lena C

    April 30, 2015 at 18:04

    Egentligen tycker jag inte det spelar någon roll om det är stjärnor/siffror eller sådana etiketter som du nämnde ovan. Men något slags betyg är ju alltid kul så man snabbt vet om boken var bra eller dålig utan att läsa själva recensionen.
    Jag har själv också funderat på att slopa siffer-/stjärnsystemet och istället bara ha etiketter, men får se.

     
  3. CrimsonCorundum

    April 30, 2015 at 18:32

    Ja, någon form av betyg är enkelt och bra för läsaren. Själv brukade jag ha 1-10, men insåg att 1-5 räckte. Fast om det heter något annat är det ju ändå samma sak i grunden.

     
  4. [Anna]

    April 30, 2015 at 18:56

    Jag gillar betyg för om jag ska läsa boken men inte har hunnit ännu så kan jag kolla in betyget🙂 Och är det en person jag ofta tycker rätt lika som så kan boken pushas upp eller ned i olästhögen🙂

     
  5. Malin Ankardal

    April 30, 2015 at 19:36

    Tycker absolut betyg är viktigt. Har insett att jag i.a.f har stört mig på bloggar där recensioner varit helt utan betyg. Har jag hittat en blogg jag gillar har jag t.ex. velat kunna söka på inlägg med böcker som fått högsta betyg för att få bra tips utan att behöva läsa igenom allt personen skrivit senaste 3 åren. Då är det bra med taggar också.
    Exakt system spelar mindre roll. Kan hålla med om att ett system med 1-10 och dessutom halva poäng blir ganska svårtolkat. 1-5 som man har på goodreads kan jag dock känna ibland är otillräckligt när jag själv sätter betyg. Då hade man ibland velat ha de där halva stjärnorna. Så länge du forts med någon form av omdöme så man kan ha något att jämföra med är det ok. Men det är förstås dit beslut.

     
  6. kattflikkan

    May 1, 2015 at 15:49

    Istället för att skriva meningar kan du ju ge betyg i form av bokstäver, ex A förjättebra och F för underkänd.🙂 Men någon form av betyg vill jag gärna ha i de recensioner jag läser. Det ger en väldigt bra överblick.

     
  7. Klara

    May 1, 2015 at 19:11

    Jag tycker att det är tydligt och bra med stjärnbetygen som du har haft. Det gör det lätt att se vad du tycker om böckerna. Samtidigt vet jag det är jättesvårt att sätta betyg, i alla fall för mig. Jag tror det blir bra med etiketterna också!🙂

     
  8. Eviiie

    May 1, 2015 at 21:21

    Tycker stjärnorna var bra! Jag fick lite försmak på hur boken skulle vara. Men samtidigt förstår jag hur du tänker också! Dom fem kommentarerna fungerar nog lika bra, om inte bättre!🙂

     
  9. Anna - Boktycke

    May 2, 2015 at 14:46

    Tack för alla synpunkter! Jag tycker själv att det är bra med ett betyg så jag kommer att testa att köra med etiketterna ett tag🙂

     
  10. bokhuset

    May 3, 2015 at 11:04

    Jag tycker det är kul med stjärnor men förstår dilemmat. Det var av samma orsak jag tog bort mina också. Det känns märkligt att ge samma betyg till två böcker som några månader senare känns helt olika.

     
  11. jana

    May 3, 2015 at 12:01

    Det här låter nog lite knäppt, men jag gillar inte alls att betygsätta böcker. Jag tänker att böcker är lite som människor, vissa älskar man, vissa tycker man om och vissa har man väldigt svårt för, men inte sätter man betyg på dem. Ibland kan jag dock i mina recensionerna skriva “om jag hade betygsatt böcker hade den här fått 5 av 5 möjliga”. Så lite säger jag väl emot mig själv nu men…

    Minns i grundskolan då man alltid skulle sätt betyg på böcker på en femgradig skala. Det gick inte för mig! Så jag följde en tiogradig skala istället, och de allra bästa böckerna fick 11 av 10 stjärnor.

     

Leave a Reply

 
