RSS

Månadsrapport April 2015

02 May

April har varit en riktigt bra läsmånad!

Månadsrapport april 2015

Antal lästa böcker: 12
Mellanböcker/noveller/seriealbum: 2
Påbörjade serier: 2
Avslutade serier: 0

Har i princip bara läst böcker som har fått högt betyg så det har varit en väldigt bra läsmånad. Dessutom har det blivit väldigt många ur genren contemporary också vilket är ovanligt för att vara mig.

Bästa bok: Ready Player One av Ernest Clint (recension kommer)
Blev intresserad av den när jag såg att Steven Spielberg skulle regissera filmen. Och herregud så bra den är! Även om jag inte var tonåring under 80-talet så kände man ändå igen så mycket av popkulturen. Himla spännande bok med ett bra budskap dessutom. Den här är en stark kandidat till årets bästa bok.

Bästa överraskning: Winger av Andrew Smith
Trots rekommendationer så var jag från början en aning skeptisk till den här boken. Men det visar sig att jag mer eller mindre föll pladask för den. Dessutom överraskade slutet mig rejält.

Största besvikelse: Talon av Julie Kagawa (recension kommer)
Med tanke på att Kagawa är en av mina favoritförfattare så hade jag skyhöga förväntningar på hennes nya bok om drakar och drakjägare. Boken tilltalade mig tyvärr inte lika mycket som jag hade hoppats på men jag ser fram emot att få läsa fortsättningen som nyss kommit ut.

Skrattat mest åt: Winger
Gråtit mest till: All the Rage
Beundrat mest omslaget till: My Heart and Other Black Holes
Finaste kärleksförhållande: Nathan och Gabriel i Half Wild
Finaste icke-romantisk-förhållande: Winger och Joey

Skrivandet:
Det skrevs mycket i början men under slutet av månaden gick min moster bort i cancer och sedan dess har jag tappat skrivlusten helt och hållet. Totalt så har jag fått ihop 27 000 ord den här månaden vilket inte är så dåligt. Hoppas dock på att skrivlusten kommer att återvända.

Planer inför nästa månad:
Planen från början var att bli klar med det första utkastet men vi får se hur det går. Ser i alla fall fram emot att träffa Fia i Borås!

___________________________________________________________

Avslutade anime

C the money

C: The Money of Soul and Possibility Control (11 avsnitt)
Helt klart den skummaste animen i år, nej, på flera år faktiskt. Det är minsann tur att den bara är på 11 avsnitt för jag skulle inte ha sett klart den annars. Tyckte först att det var häftigt med en parallellvärld till jorden där allting kretsade kring pengar. Men den totala bristen på förklaringar gör att man inte hänger med alls. Man tror ju hela tiden att förklaringarna skulle komma i nästa episod men hela serien tar slut utan att man får någon bakgrund. Jahopp, ingen serie jag rekommenderar eller kommer att minnas särskilt länge.

___________________________________________________________

Bokrelaterade filmer

The Duff
The DUFF baserad på The D.U.F.F.
Har recenserat filmen i det här inlägget.

___________________________________________________________

TV-serier

elementary---season-
Elementary Season 1 (24 avsnitt)
Som en Sherlock-fan så gillar jag givetvis den här serien. Tycker om att nästan alla fall har dubbeltvister. Gillar även den platoniska relationen mellan Sherlock och Watson. Personligen så tycker jag att Sherlock-serien är bättre men den här är också väldigt underhållande.

 

4 responses to “Månadsrapport April 2015

  1. Azet

    May 2, 2015 at 22:34

    Anna, jag har några frågor till dig.
    1.Vilken är din favorit genre?
    2.Vilken är din favorit vampyr serie?
    3.Någon romantisk film som du älskar?
    4.Bokserie om varulvar som är din favorit.
    5.Nämn fem favorit författare du har.
    6.Nämn tre killkaraktärer du tycker om.
    7.Nämn tre tjejhuvudroller du tycker är intressanta.

     
    • Anna - Boktycke

      May 3, 2015 at 15:44

      1. Fantasy
      2. Antingen Vampire Academy av Richelle Mead eller Blood of Eden av Julie Kagawa
      3. Ingen, brukar inte titta på romantiska filmer
      4. Wolves of Mercy Falls av Maggie Stiefvater
      5. Brandon Sanderson, Gail Carriger, Patrick Rothfuss, Richelle Mead, Maggie Stiefvater
      6. Gansey (The Raven Cycle), St. Clair (Anna and the French Kiss), Warner (Shatter Me)
      7. Kami (Unspoken), Alexia (The Parasole Protectorate), Adelina (The Young Elites)

       
  2. delena21

    May 3, 2015 at 18:34

    Tackar, man får lära känna din boksmak bättre.

     
  3. [Anna]

    May 3, 2015 at 19:30

    Ja du fick till en bra läsmånad i april 🙂

     

Leave a Reply

 
