RSS

The Heir – Kiera Cass

19 Aug

Nu blir det killar som slåss om prinsessan istället.

The HeirTitel: The Heir
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection #4
Sidantal: 293
Utgivningsår: 2015

Obs, spoilers från tidigare delar kan förekomma i handlingen.

Handling:
Tjugo år sedan vann en lycklig flicka sin prins och blev landets drottning. Nu har turen kommit till kronprinsessan att välja sin egen gemål. För första gången i landets historia kommer det att hållas en Selection med manliga deltagare. Prinsessan Eadlyn själv är inte särskilt sugen på att tvingas välja en man bland en massa främlingar. Hon gör det endast för att föräldrarna tvingar henne och har planer på att sparka ut alla killar i slutet.  Men ju mer uppror som sker i landet desto mer inser hon att hon inte kan bete sig hur elakt som helst framför kameran. Hur ska Eadlyn kunna få ha sitt liv i fred samtidigt som hon vill ge en bra bild av sig själv inför sitt folk?

Tycke:
The Selection-serien är lite av en guilty pleasure för mig. Jag brukar vara superpetig när det kommer till trovärdighet men med just den serien så slukar jag bok efter bok trots att det är så mycket som är ologiskt. Har man inte läst de tre första böckerna i serien så ska man absolut inte ens läsa om vad The Heir handlar om eftersom den utspelar sig 20 år senare och avslöjar hur originaltrilogin slutar.

Så ja, är den nya huvudrollen Eadlyn lika sympatisk som America? Tyvärr tycker jag inte det. Under hela boken så uppfattade jag henne som en bortskämd prinsessa. Hon gnäller så mycket om att hon inte har något val, att hon inte har frihet. Visst, jag fattar att hon bara är 18 år, men det betyder inte att jag gillar henne. Sen förstår jag inte varför hon är så rädd för kärleken. Det är inte så att hon har blivit sårad innan och hon har hur många lyckliga kärlekspar som förebild som helst.

Som vanligt så lämnar världsbyggnaden mycket att önska. Med tanke på att Eadlyn beskriver sitt arbete som att läsa rapporter hela tiden så är det inte så konstigt att folk gör uppror. Det hjälper liksom inte bara att läsa om problemen, man kanske ska lösa dem också. Sen vet jag inte om det är så smart att man har en Selection där alla i landet får se hur kungafamiljen lever i lyx och festar hela tiden. Yay, som fattig medborgare uppskattar man det säkert.

Vad jag dock gillar med boken är att den är så lättläst och sidorna bara flyger förbi. Jag gillar också flera av killkaraktärerna, speciellt Eadlyns bröder är så otroligt charmiga. Sen var det givetvis också trevligt att träffa på America, Mason och resten av gänget.

Jag hade glömt bort att det skulle bli fem böcker i serien så jag blev väldigt förvånad när The Heir slutar i en cliffhanger. Trodde ju att det skulle vara en ensamstående bok. Nåja, jag kommer i alla fall att plocka upp fortsättningen när den kommer ut.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Men, vilket cliffhanger-slut! Vem tror ni att Eadlyn kommer att välja. Jag känner på mig att det blir Erik. Min favorit är egentligen Henric eftersom han är så gullig samt kan laga mat! Men jag tror inte att det skulle funka särskilt bra med hans finska.
  • Haha, vad dramatiskt att brorsan bara rymde och gifte sig med Camille, speciellt när hon har sagt att hon inte tänker sno rampljuset från Eadlyn.

+ Koncept
+ Stämning
+ Karaktärer
– Eadlyns bortskämdhet
– Trovärdighet

Mest intressanta karaktär: Henric
Bästa scen eller del: Matlagningen

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en spinoff på The Selection-trilogin.

Rekommenderar inte för:
Ni som är överkänsliga för en bortskämd huvudroll.

etikett-heltokej

Andra böcker i serien:
1. The Selection
2. The Elite
3. The One
4. The Heir
5. Titel ej bestämd

Extraböcker:
0.4. The Queen
0.5. The Prince
2.5. The Guard
2.6. The Favorite

 

goodreads add

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
