RSS

Bokbloggare för barn på flykt

06 Sep

Ingen kan väl ha missat den senaste veckans löpsedlar med bilden av en livlös pojke uppspolad på en strand. Flyktingar, både barn och vuxna har funnits i många år och situationen är allt annat än hållbar.

Jag har turen att vara född och uppvuxen i Sverige men det hade inte mina föräldrar eller syskon. För över trettiofem år sedan satte sig hela min familj på en överfylld båt, min bror då endast ett spädbarn, för att fly från förtrycket i Vietnam. Flera gånger under resan trodde mina föräldrar att hoppet var ute men de överlevde trots pirater, sjukdomar och trasig båt. Jag har hört dem berätta så många historier men för mig som är uppvuxen i fridfulla Sverige är det ändå svårt att föreställa mig allting.

Med det sagt så vill jag upplysa om att Lisa på Blandvändaren har startat Bokbloggare för barn på flykt, en insamling via Unicef. Oavsett hur mycket man skänker så kommer det att komma till användning.

Insamlingen hittar ni HÄR
Ni kan också sms:a “KÄMPA 3194” till 72900 för att skänka 50 kronor.

Stort tack till alla som skänker en slant och tack till Lisa som drog igång projektet!

 
5 Comments

Posted by on September 6, 2015 in Blandat

 

5 responses to “Bokbloggare för barn på flykt

  1. Lisa

    September 6, 2015 at 11:18

    ❤❤

     
  2. Manuskt

    September 6, 2015 at 14:44

    Bra initiativ! Jag valde att låta arvodet för Bokfestivalen i Kristianstad gå till UNHCR. Alla kan göra nånting.

     
    • Anna - Boktycke

      September 8, 2015 at 11:01

      Håller med att alla kan göra något och vad bra gjort att du lät arvordet för Bokfestivalen gå till välgörenhet!🙂

       
  3. MarveW

    September 6, 2015 at 14:45

    Bra initiativ!

     
  4. Cilia

    September 6, 2015 at 20:00

    Vilket bra initiativ!

     

Leave a Reply

 
