RSS

Minirecensioner – Två unga huvudroller med schizofreni

17 Sep

Challenger Deep av Neal ShustermanTitel: Challenger Deep
Författare: Neal Shusterman
Sidantal: 320
Utgivningsår: 2015

Minihandling:
Caden är killen som ibland lever i verkligheten och ibland på ett skepp med en ond kapten.

Tycke:
Med tanke på hur mycket jag tycker om Unwind-serien så var jag inte sen med att plocka upp författarens senaste bok. Jag hade från början hört att den ska vara annorlunda från dystopiserien men jag trodde att jag skulle gilla den ändå. Tyvärr så hade jag fel.

Boken berättas ur Cadens perspektiv där vissa kapitel handlar om hans vanliga liv och andra kapitel handlar om att han jobbar ombord på ett skepp som är full av konstiga och obehagliga filurer. Om jag ska vara helt ärlig så tyckte jag att delarna på skeppet var tråkiga för jag såg ingen röd tråd i dem. Även om det sen avslöjades hur det hängde ihop så hade mitt intresse svalnat och jag läste bara för att komma vidare.

Det var inte förrän jag läste i efterordet om att Shusterman har baserat handlingen från sin sons och bekants tillstånd som boken växte i mina ögon. Illustrationerna som jag inte förstod särskilt mycket av är ritade av hans son när han mådde som sämst. Det fick mig att se boken i ett nytt ljus, boken är inte tänkt att bara vara underhållande, den är tänkt att ge inblick i hur en schizofrenisk person kan uppleva omvärlden.

På det hela tycker jag att det är en okej bok. Jag hade alldeles fel förväntningar när jag började läsa och blev både uttråkad och förvirrad. Men att den är baserad på sanna människor höjer den i mina ögon.

 

etikett-heltokej

goodreads add

________________________________________________________________________________

 

Made You Up av Francesca ZappiaTitel: Made You Up
Författare: Francesca Zappia
Sidantal: 448
Utgivningsår: 2015

Minihandling:
En tjej med schizofreni börjar i en vanlig skola och hoppas på att personerna hon bekantar sig med är riktiga.

Tycke:
Boken fångade mig med sitt omslag och sedan med sin beskrivning. Och visst är boken lika mysig och rolig som den verkar vara.

Först och främst, karaktärerna! Jag gillar verkligen Alex och Miles. Både två kändes ganska otrevliga i början (speciellt Miles) men de växte i mina ögon och i slutet var jag riktigt fäst vid dem. Ju mer man läser om dem desto mer inser man hur djupa och mångsidiga de är.

Egentligen så tycker jag inte att Alexs schizofreni påverkade handlingen så mycket. Vissa delar kändes som en renodlad contemporary om en tjej och en kille som blir kära i varandra i en skolmiljö. Jag tycker dock hela incidenten med ormen är hysteriskt rolig och delen med att spoiler [lillsyrran egentligen var död] var bara så sorglig.

Det som hindrar boken från ett högre betyg är att jag tyckte att den var lite för lång samt att den kändes väldigt mycket som en vanlig kärleksbok. Rekommenderas ifall du vill ha något mysigt, ibland roligt och ibland sorgligt.

etikett-denhärgillarjag

goodreads add

 

Tags: , , ,

Leave a Reply

 
