RSS

Filmatiseringen av The Scorch Trials

04 Oct

The Scorch Trials

Igår var jag och såg på The Scorch Trials. Förväntningarna var fruktansvärt höga eftersom jag älskar första filmen och tycker till och med att den är bättre än själva boken.

Och kanske är det därför jag blev så besviken på uppföljaren…

Okej, nu var det längesen jag läste boken så jag kommer långt ifrån allt men de har ändrat JÄTTEMYCKET i filmen! Jag har inget emot att de ändrar detaljer och plockar bort (eller lägger till) scener för att få dramaturgin att fungera bättre i film men här kände jag knappt igen handlingen från boken. För det första så blev det lite för mycket zombie-film över det hela och för det andra så kändes action-scenerna så upprepande, de bara sprang och sprang.

Brenda gillade jag i boken men i filmen tyckte jag att hon var jobbig. Tänker på scenen då hon [kommer på att hon har glömt fotot på sin bror när de håller på att fly. Herregud, om fotot är så viktigt för henne borde hon väl ha kommit på det tidigare? Och varför följer Thomas med henne när han knappt känner henne? Kändes bara som att det var ett sätt för att få dem bort från gruppen].

Sen kunde jag inte låta bli att himla med ögonen åt att karaktärerna måste stå stilla i en mindre evighet för att titta på hur zombierna, eh, cranks, vaknar till liv en och en innan de får för sig att de ska börja fly.

Nåja, nog med klagomål. Filmen hade flera ljuspunkter också, bland annat så älskar jag miljön och specialeffekterna såg väldigt bra ut. Skådespelarna gjorde också ett mycket bra jobb och förmedlade känslor utan att det blev överdrivna miner eller rörelser. Jag tror ärligt talat att jag skulle ha gillat filmen mer om jag inte hade läst boken. Nu satt jag mest och jämförde handlingen i tankarna istället för att njuta av filmen till 100%.

Det var mina tankar om filmatiseringen av The Scorch Trials. Någon annan som har sett den och vad tyckte ni i så fall om den?

 

10 responses to “Filmatiseringen av The Scorch Trials

  1. Liza

    October 4, 2015 at 13:18

    Jag håller med dig i precis allt du säger. Brenda var en av mina favoriter i boken men i filmen hade hon inte samma härliga attityd. sen att så mycket var ändrat från boken förvånade mig väldigt mycket. Jag satt säkert och gapade under det mesta av filmen. Läser the death cure nu så ska bli intressant att se hur det hela slutar 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      October 6, 2015 at 14:10

      Ja, så himla synd att filmen skiljer sig så mycket från boken. Fast nu är jag nyfiken på hur de ska få till tredje filmen 🙂

       
  2. Lena

    October 4, 2015 at 17:12

    Den skall bli intressant att kika på.

     
    • Anna - Boktycke

      October 6, 2015 at 14:11

      Hoppas att du gillar den mer än vad jag gjorde i så fall 🙂

       
  3. Emma

    October 4, 2015 at 21:20

    uugh, håller faktiskt med dig till 100% procent
    tycker varken att the maze runner & the scorch trials böckerna var något att hänga i granen direkt… sen blev jag hur imponerad som helst av den första filmen sen såg jag the scorch trials igår på bio och blev jätte besviken faktiskt…

     
    • Anna - Boktycke

      October 6, 2015 at 14:13

      Jag gillade böckerna då jag läste dem för flera år sedan. Det är väl det där med för höga förväntningar för att första filmen är så bra. Det positiva är ju att jag inte har så höga förväntningar på tredje filmen nu så jag kommer inte att bli besviken iaf :p

       
  4. Kimberly

    October 6, 2015 at 10:06

    om man ska jamfora karaktarernas dryghet jamfort med boken vinner boken med hastlangder haha! min review pa goodreads forklarar allt, jag foredrar filmen alla ganger. ursakta engelska tangentbordet..

     
    • Anna - Boktycke

      October 6, 2015 at 14:15

      Heh, nu var det flera år jag läste boken men jag har för mig att jag tyckte att karaktärerna var mer gnälliga än dryga 🙂 I filmen tyckte jag att karaktärerna var bra, förutom Brenda och Thomas vid vissa tillfällen. Det är mest handlingen jag blev så förvånad över.

       
  5. [Anna]

    October 7, 2015 at 21:38

    Jag blev oxå jätte besviken på filmen, det var ändrat så mycket, det kändes som att det bara var karaktärerna som var kvar allting i handlingen var ändrat 😦 Satt och störde mig på det genom hela filmen….de som jag såg med som inte läst böckerna tyckte filmen var bra förutom zombisarna.

     
    • Anna - Boktycke

      October 12, 2015 at 18:27

      Tror också att man gillar filmen mer om man inte har läst boken. Man blir ju mycket mer besviken när man vet hur bra det hade kunnat bli.

       

Leave a Reply

 
