RSS

Minirecensioner – Ljusbäraren och mörkret som hotar att kväva den

13 Oct

Titel: Siege and Storm
Författare: Leigh Bardugo
Serie: Grisha #2
Sidantal: 435
Utgivningsår: 2013

Minihandling:
Alina och Mal försöker komma undan Darkling men det är inte så lätt.

Tycke:
Det var ett tag sedan jag läste första boken men det var förvånansvärt lätt att komma in i handlingen igen. Faktum var att jag blev förvånad över hur kul det var att komma tillbaka till Alinas värld och träffa alla karaktärerna igen.

På tal om karaktärerna så är min nya favorit Nikolai! Så himla härlig och rolig han är. Tycker helt ärligt talat att han är hundra gånger än Mal som jag tyckte sjönk ganska mycket. Å andra sidan är ju Alinas inte världens lättaste person att vara ihop med när hon vill hålla så mycket hemligt så man kan väl inte klandra honom helt och hållet. Men ändå, att läsa om deras kärlekstjafs var inte direkt det bästa med boken.

Vad jag däremot gillar riktigt mycket är handlingen och karaktärsutvecklingen. Darkling känns också som en person med djup och inte bara någon ondskefull figur. På det hela taget en väldigt underhållande bok och bra uppföljare.

etikett-denhärgillarjag

 

Andra delar i serien:
1. Shadow and Bone
2. Siege and Storm
3. Ruin and Rising

goodreads add

________________________________________________________________________________

 

Ruin and Rising (The Grisha #3) av Leigh BardugoTitel: Ruin and Rising
Författare: Leigh Bardugo
Serie: Grisha #3
Sidantal: 422
Utgivningsår: 2014

Minihandling:
Alina inser att hon inte längre kan fly och satsar nu allt på att rädda jorden från Darklings planer.

Tycke:
Favoriten i serien! Gillar hur mycket Alina har växt och hur många allierade hon har fått. Svårt att skriva en recension på den sista boken i serien men tvisten överraskade mig! Hade ju alltid anat att spoiler [Mal måste ha någon magisk gåva som gör att han kan spåra så bra, men att han är den tredje förstärkaren] hade jag inte gissat.

Jag gillade även hur boken slutade, möjligen inte att spoiler [Mal kom tillbaka till livet för det kändes bara så typiskt att de skulle få ett lyckligt slut].

Utan att spoila för mycket så kan jag varmt rekommendera den här serien till alla som vill ha en spännande episk fantasy!

etikett-riktigtbra

Andra delar i serien:
Se ovan.

 

goodreads add

 

Tags: , , ,

One response to “Minirecensioner – Ljusbäraren och mörkret som hotar att kväva den

  1. delena21delina21

    October 17, 2015 at 18:41

    Åh det var ej länge sen jag läste översättningen på första boken,jag tyckte mycket om den.

     

Leave a Reply

 
