RSS

Monstrumologen – Rick Yancey

21 Oct

Inget för de mörkrädda här inte.

MonstrumologenTitel: Monstrumologen (eng. The Monstrumologist)
Författare: Rick Yancey
Serie: The Monstrumologist #1
Sidantal: 347
Utgivningsår: 2015 (original 2009)

Officiell beskrivning:
Detta är de hemligheter jag har burit på.

Så börjar Will Henrys dagbok. Will är föräldralös och assistent åt en doktor med en högst ovanlig specialitet: monsterjakt.

Under den korta tid Will har bott tillsammans med doktorn i 1800-talets New England har han vant sig vid doktorns sena nattbesök och farliga verksamhet. Men när en besökare dyker upp med kvarlevorna av en ung flicka, och med det monster som har ätit henne, förändras Wills värld för alltid.

Monstret är en baby-antropofag – en huvudlös varelse som äter genom en mun i bröstkorgen – och det finns tecken som visar att antalet antropofager ökar i skrämmande snabb takt. Will och doktorn måste konfrontera denna fasa som hotar att ta över och förtära hela världen.

Tycke:
Ojojoj, vilken överraskning den här boken är! Visserligen har den stått på min önskelista i över ett år men var inte förrän nyligen som jag läste den. Gah, jag borde verkligen ha plockat upp den tidigare.

Älskar konceptet med att man få läsa ur Will Henrys dagbok och följa med på hans (motvilliga) äventyr. Takten är en aning långsam men för min del så vägde stämningen och handlingen upp det. Författaren har inte heller dragit sig undan från att beskriva riktigt hemska detaljer och det var flera scener som fick mig att grimasera. Tja… man kan säga att ifall det görs en filmversion av den här boken så vet jag faktiskt inte om jag skulle ha klarat av det.

Och hurra för att slutet är ett riktigt slut! Här har vi ingen jobbig cliffhanger utan boken står för sig själv. Jag är dock överlycklig över att det finns tre andra böcker i serien för den är alldeles för bra för att inte ha någon uppföljare.

Rick Yancey är mer känd för sin senaste serie, Den femte vågen, men personligen föredrar jag denna. Mitt största bekymmer nu är om jag ska skaffa hem böckerna på engelska eller vänta på den svenska översättningen.

Så ifall ni vill ha en läskig höstbok så rekommenderar jag starkt att ni plockar upp denna på direkten!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Men åhh, stackars Malachi. Även om det antyddes att han skulle dö så tyckte jag så synd om honom. Tänkte att han och Will kunde bli bra kompisar. Bra att han fick ro till slut i alla fall.
  • Så Kearn blev senare Jack the Ripper?

+ Spänning
+ Handling
+ Berättarröst
+ Stämning
+ Karaktärer
– Långsam takt

Mest intressanta karaktär: Will Henry
Bästa scen eller del: Sista delen

Andra verk som jag kom att tänka på:
Sherlock Holmes av Sir Arthur Conan Doyle – Själva upplägget, tidseran samt att doktorn faktiskt påminner om Sherlock Holmes.

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en läskig och välskriven bok om monster.

Rekommenderar inte för:
Om du inte tycker om långsamma böcker och detaljerade beskrivningar av diverse obehagliga saker så plocka inte upp denna.

etikett-riktigtbra

 

Andra delar i serien:
1. Monstrumologen (eng. The Monstrumologist)
2. The Curse of the Wendigo
3. The Isle of Blood
4. The Final Descent

goodreads add

 

Tags: ,

7 responses to “Monstrumologen – Rick Yancey

  1. frkvinter

    October 21, 2015 at 17:37

    Om du inte har några problem att läsa småkomplicerad engelska tycker jag att du ska köra på originalspråk. Böckerna är ju skrivet lite ålderdomlig så meningarna blir lite omständiga och svårlästa ibland, “Warthrope let fall the dead fly from his fingertips” som exempel.

     
    • Anna - Boktycke

      October 22, 2015 at 22:00

      Oj, den meningen fick jag läsa om för att förstå. Fast man kanske vänjer sig? Är iaf riktigt sugen på att läsa tvåan🙂

       
      • frkvinter

        October 23, 2015 at 12:09

        Visst vänjer man sig och det är bara vissa meningar och stycken som är riktigt kluriga (2+ omläsningar) ville bara “varna” lite då det kan bli smådrygt ibland. Jag tycker def. att du ska läsa tvåan! (Och lägga upp en recension!) Jag är lite kluven om jag ska fortsätta serien så det vore bra med lite mer input😉

         
  2. Amanda

    October 22, 2015 at 16:50

    Den verkar riktigt bra! Blir kanske att lägga till i nästa bokköp.

     
  3. Lena

    October 22, 2015 at 20:56

    Den här är jag riktigt sugen på.

     

Leave a Reply

 
