RSS

The Martian – Andy Weir

23 Oct

Att vara ensam på mars.

The MartianTitel: The Martian
Författare: Andy Weir
Sidantal: 369
Utgivningsår: 2011

Officiell beskrivning:
Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos självironi, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem.

Tycke:
Den här boken har jag hört väldigt mycket gott om och att Matt Damon spelar huvudrollen i filmatiseringen av den är ju inte direkt något som har gått mig förbi. Eftersom jag har tvångstankar om att jag måste läsa boken först innan jag ser filmen så skaffade jag hem boken.

Trots mina förväntningar så lyckades boken överträffa dem! Boken liknade ärligt talat inget som jag har läst innan. Böcker brukar ju vara antingen karaktärsdrivna eller handlingsdrivna, men The Martian är snarare teknikdriven. Det är så mycket vetenskapliga förklaringar och beräkningar och konstigt nog blir det inte tråkigt utan bara imponerande!

Boken har även en stor dos av humor vilket gjorde den lättsam att läsa trots att premisen egentligen är väldigt mörk (jag menar, hur ska man klara av att överleva ensam på mars när alla andra tror att man är död?). Kapiteln är korta och det är även mycket dialoger. Allt detta bidrog till att sidorna bara flög förbi.

Om jag nu ska säga något negativt om boken så är det att den är lite för rolig. Huvudrollen Mark tar allting väldigt lätt och jag har svårt att tänka mig att man kan vara så positiv när man är helt isolerad från omvärlden och vet inte ens om man kommer att överleva morgondagen. Jag skulle definitivt inte ha klarat av ensamheten lika bra. En del skämt kändes väl också lite omogna för min smak.

Skrivmässigt är det inget mästerverk, men den är utan tvekan mycket underhållande. Rekommenderar den till alla oavsett om man gillar sci-fi eller ej!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Yay! Mark överlevde! Även om jag hade på känn att det skulle sluta lyckligt så var jag inte helt säker förrän i slutet. Hoppas nu bara att de klarar av hemresan!

+ Spänning
+ Handling
+ Humor
+ Vetenskaplig fakta
– Lite för lättsam ton ibland
– Otillräckligt karaktärsdjup

Mest intressanta karaktär: Mark
Bästa scen eller del: Spoiler [När Mark fick kontakt med jorden]

Rekommenderar för:
Ni som vill ha annorlunda överlevnadsbok där man kan gotta sig i vetenskaplig fakta.

Rekommenderar inte för:
Tycker du att det är tråkigt med beskrivningar och uträkningar så kanske boken inte passar dig.

 

etikett-riktigtbra

goodreads add

 

Tags: ,

14 responses to “The Martian – Andy Weir

  1. Monika

    October 24, 2015 at 09:27

    Det här är nog en av de bästa böcker jag läst och jag var nog inte riktigt säker på hur det skulle gå förrän boken var slut. Det gillar jag. Att den var rolig tycker jag var ett plus och vi fick ju faktiskt bara ta del av vad Mark skrev i loggen, vad han tänkte och kände utanför den vet vi ju inte. Själv hade jag nog gått under om jag varit i hans skor 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      October 25, 2015 at 13:42

      Ja, samma här. Skulle ju ha varit panikslagen och bara gett upp.

       
  2. delena21

    October 24, 2015 at 10:17

    Boken verkar spännande och ofta att Matt Dillon är med i filmen, han är en av mina favorit skådespelare.

     
    • Anna - Boktycke

      October 25, 2015 at 13:43

      Jag antar att du menar Matt Damon och inte Matt Dillon :p

       
      • delena21

        October 25, 2015 at 16:11

        Vaaaa!!!!😕Aha Matt Damon…damn jag läste visst fel.😁

         
      • Anna - Boktycke

        October 27, 2015 at 19:52

        :p

         
  3. Prologen.se

    October 24, 2015 at 14:22

    Det låter spännande och väldigt udda. Kul med något annorlunda helt enkelt! Ska kika närmare på den……..

     
  4. Lena

    October 24, 2015 at 18:20

    Ja det här var en otroligt trevlig bok. Tokgillade den.

     
  5. Sara Swietlicki

    October 24, 2015 at 20:53

    Filmen är så bra! 🙂

     
  6. Melanie

    December 5, 2015 at 11:16

    Ensam på månen? Menar du inte Mars? 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      December 6, 2015 at 10:55

      Haha, måste ha haft hjärnsläpp när jag skrev det. Tack för att du upplyste om misstaget! 😀

       

Leave a Reply

 
