RSS

Röta  – Siri Pettersen

10 Nov

Fast i en främmande värld.

RötaTitel: Röta
Författare: Siri Pettersen
Serie: Korpringarna #2
Sidantal: 524
Utgivningsår: 2015 (original 2014)

Officiell beskrivning:
Hon hade lämnat Rime. Han hade kysst henne och hon hade hejdat honom. Utan anledning. Hon var inte rötan. Hade aldrig varit det. Och nu var det för sent.

Hirka den svanslösa är inte längre kvar i Ymslanden, istället är hon fast i en värld som är döende, som saknar Kraften och som ruttnar inifrån. I vår urbana tillvaro är Hirka papperslös och ett fritt villebråd. Hennes enda bundsförvanter är en fruktad människojägare och en likfödd och Hirka slits mellan dem. Samtidigt gnager saknaden i henne, saknaden efter Rime och den värld hon kallar hemma. Men allt detta bleknar när hon sakta inser vem hon är och vad hon har för betydelse. Källan till rötan har törstat efter frihet i tusen år. En frihet bara Hirka kan ge honom.

Tycke:
Sen jag läste Odinsbarn i mars så har jag längtat oerhört mycket efter uppföljaren! Röta slukades på endast några dagar trots det imponerande sidantalet på 525 (men helt ärligt talat, det var inget man märkte av under läsningens gång).

Med risk för att spoila lite för hur Odinsbarn slutade så har nu Hirka befunnit sig i vår värld i sex månader. Hon trodde att hon skulle känna sig hemma bland människorna men istället så är hon mer vilse än någonsin. Åh, jag tycker att författaren har fått till Hirkas förvirring och bitterhet väldigt bra. Samtidigt är hon stark så hon bara biter ihop och gör det hon måste. Rime var ju favoriten i förra boken men i Röta växte Hirka verkligen i mina ögon.

På tal om Rime så tyckte jag att hans delar i Ymslandet inte var lika intressanta som Hirkas. Han har också blivit mycket mer bitter vilket bara är trovärdigt efter allt han har gått igenom. Och herregud, vilken uppoffring han gör. Röta kunde lätt ha blivit en kärleksbok mellan Rime och Hirka och för en gångs skull så tyckte jag att det var alldeles för lite romans i boken.

Handlingen och bikarkaraktärerna tyckte jag också var riktigt bra. Gränsen mellan godhet och ondska var svår att skilja och jag kände mig lika kluven som Hirka. Tvisterna var bra och slutet oförutsägbar.

Det värsta med att ha läst den här boken är att jag nu måste vänta på nästa bok. Än så länge finns det inget svenskt publiceringsdatum men jag håller tummarna för att den kommer ut i början av nästa år!

Kort sagt, en väldigt bra försättning som står på sina egna ben.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Men åhhhh… Hirka och Rime fick ju knappt någon scen tillsammans. Att Rime tog näbben och till och med högg av sin svans för henne. Och så skiljdes de åt som osams…
  • Jag som trodde att Naiell skulle vara god eftersom han var Kuro. Spännande tvist det blev när det var Graal som visade sig vara den “goda”.

+ Handling
+ Karaktärer
+ Spänning
– För lite romans

Mest intressanta karaktär: Hirka
Bästa scen eller del: Spoiler [När Hirka insåg att Graal inte var ond]

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en annorlunda fantasybok.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha mycket romans och inte gillar tegelstenar.

etikett-riktigtbra

Andra delar i serien: 
1. Odinsbarn
2. Röta
3. Kraften

goodreads add

 

Tags: , ,

One response to “Röta  – Siri Pettersen

  1. bokhuset

    November 12, 2015 at 11:02

    Håller med, det är alldeles för länge kvar till nästa.

     

Leave a Reply

 
