RSS

The Curse of the Wendigo – Rick Yancey

21 Nov

En förbannelse eller en infektion?

The Curse of the WendigoTitel: The Curse of the Wendigo
Författare: Rick Yancey
Serie: The Monstrumologist #2
Sidantal: 444
Utgivningsår: 2010

Obs, handlingen kan innehålla spoiler för tidigare delar i serien.

Handling:
Unga Will Henry har fortfarande mardrömmar efter de senaste händelserna. Så när doktor Warthrop bestämmer sig för att ge sig iväg på en resa till Kanada för att leta efter sin försvunna vän Chanler, så var han glad för miljöbytet. Men något som skulle vara en relativ säker resa går snabbt fel när de upptäcker att något oförklarligt och hemskt pågår i skogarna. Det ryktas om en gammal ondska och ett gult öga som förföljer en. Warthrop fnyser åt myterna men Will är inte lika säker. Kan det vara detta som Chanler har råkat ut för? Och kommer Will Henry och Warthrop att klara sig helskinnade ut ur skogen?

Tycke:
Jag blev så förtjust i Monstrumologen att jag bestämde mig för att plocka upp fortsättningen på engelska. Från början var det en utmaning att komma in i berättelsen för jag tyckte att språket var gammalmodigt och komplicerat, men som tur var så vande jag mig efter en stund och boken lästes klart.

I förra boken så upplevde jag Warthrop som ganska stelt eftersom man inte fick veta särskilt mycket om honom. I och med att man får läsa om hans bakgrund i denna bok så känns han mycket mer levande. Gillar dessutom att man får en mycket större inblick i monstrumolog-sällskapet och förstår vad det är människorna håller på med.

Även i denna är stämningen mörk och det finns gott om blodiga scener. Jag är väldigt glad över att berättelsen är i bokform för jag är rätt säker på att jag inte skulle ha klarat av den som film. Jag anser mig själv har ganska hög tolerans mot magstarka bokscener men här fick jag ta paus ett par gånger för att inte leva mig alltför djupt in. Yancey vet verkligen hur man får läsarna att rysa.

 The Curse of the Wendigo lider väl av det som uppföljare brukar göra, nämligen att färskheten från första boken har lagt sig. Man vet vad man har att vänta sig och blir inte så överraskad. Med det sagt så menar jag inte att det är en dålig bok, absolut inte. Men den saknade litegrann av den magin som trollband mig i Monstrumologen.

Kort sagt, inte lika bra som första boken men fortfarande en väldigt bra bok. Rekommenderar dock att ni väntar på den svenska översättningen ifall ni inte är vana vid att läsa på engelska.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag hade ju väntat mig någon tvist i slutet men den uteblev…
  • Hmm… så är det en infektion eller är det en förbannelse som har drabbats Chanler? Har ju lite svårt att tro på Warthrops förklaring om att Chanler ”bara” levde upp till vad som förväntade sig av honom. Han är ju dessutom kraftigt försvagad av tiden i djungeln så det är ju rätt imponerande att han lyckas döda så många. Jag tror mer på den övernaturliga förklaringen.
  • Oj, jag trodde inte att Muriel skulle dö. Jag hade ju inte heller väntat mig att hon skulle vara otrogen med Warthrop (så jag tolkade Wills feberyra iaf). Men det känns så dumt att gifta sig med någon som man egentligen inte älskar bara för att hämnas på mannen man egentligen älskar. 

+ Språk
+ Handling
+ Miljö
– Takt

Mest intressanta karaktär: Henry
Bästa scen eller del: Hemma hos Chanler.

Rekommenderar för:
Er som gillar historiska romaner med vidunder och mycket blod.

Rekommenderar inte för:
Tycker du inte om att läsa om blodiga och magstarka scener så håll dig borta.

etikett-denhärgillarjag

Andra delar i serien:
1. Monstrumologen (eng. The Monstrumologist)
2. The Curse of the Wendigo
3. The Isle of Blood
4. The Final Descent

goodreads add

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
