RSS

Flickor som klarar sig bra mot monsterpojkar

26 Nov

En novellsamling för er som gillar när tjejerna inte faller offer för monstret.

Slasher Girls & Monster BoysTitel: Slasher Girls & Monster Boys
Förläggare: April Genevieve Tucholke
Sidantal: 400
Utgivningsår: 2015

Tycke:
Har hört mycket gott om den här novellsamlingen och jag kan bara sälla mig till skaran som mer eller mindre älskar den. Helt klart en av mina favoriter när det kommer novellsamlingar! Som vanligt så ger jag ett kort omdöme på varje novell.

The Birds of Azalea Street av Nova Rena Suma
Har inte läst något av författaren tidigare men jag är definitivt nyfiken på hennes andra verk nu. Den här är lite skum men den är bra skriven så jag gillar den. Och vem har inte någon gång undrat om ens granne egentligen är en kuslig typ.

In the Forest Dark and Deep av Carrie Ryan
En av favoriterna! Den här är riktigt creepy och jag gillar att den är inspirerad av Alice i Underlandet.

Emmeline av Cat Winters
Även denna var bra men jag hade faktiskt förväntat mig lite mer av Cat Winters eftersom jag vet att hon verkligen kan skriva. Men hennes verk gör sig säkert mycket bättre i längre format än som noveller eftersom de brukar vara stämningsfulla men långsamma.

Verse Chorus Verse av Leigh Bardugo
Denna är väl den jag tyckte var mest obehaglig, fast på det äckliga sättet. Hade väntat mig lite mer av författaren eftersom jag gillar Grisha-trilogin. Tyckte nu att tidshoppen samt perspektivbyten förvirrade mer än vad de gav i läsinlevelse.

Hide-And-Seek av Megan Shephard
Åh, gillar verkligen konceptet med att leka kurragömma med döden. Helt klart intressant och jag gillar hur den slutade.

The Dark, Scary Parts and All av Danielle Paige
Haha, kanske jag som är konstig men jag tycker att denna är rätt så romantisk. Hade gärna sett den som en längre bok faktiskt.

The Flicker, the Fingers, the Beat, the Sigh av April Genevieve Tucholke
Ganska bra, gillade att man fick mer och mer bakgrundsinformation. Lite synd på att novellen är så kort att man inte hinner lära känna karaktärerna vilket gör att jag inte blir särskilt berörd av deras öden.

Fat Girl With a Knife av Jonathan Maberry
Det är väl lite typiskt att författaren väljer att skriva en zombienovell. Gillar denna dock, vem har sagt att storväxta tjejer inte kan överleva en zombieapokalyps?

Sleepless av Jay Kristoff
Min favorit i novellsamlingen. Så himla bra och tvistig. Gillade verkligen denna!

M av Stefan Bachmann
Denna är väl den mest thriller/deckaraktiga i samlingen.  Helt okej, gillar konceptet med en blind flicka som bevittnar ett mord.

The Girl Without a Face av Marie Lu
Säger bara en sak, ha aldrig en garderob som inte går att öppna i sovrummet! Jag gillar att man ändrar uppfattning om huvudrollen ju längre in i novellen man kommer.

A Girl Who Dreamed of Snow av McCormick Templeman
Den här är okej men inte så minnesvärd. Kändes väldigt fantasy-aktigt men var så kort att man varken lärde känna karaktärerna eller världen.

Stitches av A. G. Howard
Howard vet verkligen hur man skriver obehagliga och rysningsframkallande scener. Samtidigt är det en ganska fin (men superstörd) berättelse. Gillar denna väldigt mycket!

On the I-5 av Kendare Blake
Denna var ganska bra också, hade dock förväntat mig lite mer av Blake då jag gillade hennes spökserie. Hon brukar ju skriva rätt så långsamma böcker så novellformen gör väl inte rättvisa för hennes verk.

___________________________________________________________________________

Som sagt, en väldigt bra novellsamling. Perfekt för er som gillar lite blodiga och mörka berättelser där många inte slutar som man tror. De flesta är bra och det är ingen som jag tycker är dålig eller tråkig. Rekommenderas!

Rekommenderar för:
Ni som gillar blodiga noveller där offret ibland är hemskare än monstret.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om noveller.
etikett-riktigtbra

goodreads add

 

Tags: ,

2 responses to “Flickor som klarar sig bra mot monsterpojkar

  1. Anna

    November 27, 2015 at 09:43

    Hoppade till lite när jag såg omslaget, haha.

     

Leave a Reply

 
