RSS

Winter – Marissa Meyer

09 Mar

Snövit i en dystopisk miljö!

WinterTitel: Winter
Författare: Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles #4
Sidantal: 827
Utgivningsår: 2015

Obs, handlingen kan innehålla spoiler för tidigare delar i serien.

Handling:
Läget är mörkare än någonsin. För att ha någon chans att vinna mot Levana finns bara ett alternativ kvar: Cinder måste ta sig till månen och göra uppror. Men kommer folk verkligen att ställa sig på hennes sida när Levana styr landet med en järnhand? Kommer de ens att tro på att hon verkligen är prinsessa Selene som sägs ha dött för många år sedan? Tillsammans med vänner och bundsförvanter sätter de planen i verken. Det kan bara sluta på två sätt, antingen så rullar Levanas huvud, eller så rullar deras…

Tycke:
Äntligen har sista boken i den här fantastiska serien kommit ut. Jag har mer eller mindre älskat alla böckerna i serien och till min stora glädje så kan jag säga att Winter är inget undantag. Den här gången får vi stifta bekantskap med Winter och jag gillar verkligen författarens tolkning av Snövit-sagan och Winter som karaktär. Jag tror faktiskt att hon är min favoritkaraktär i boken.

Relationerna mellan karaktärerna är helt klart bokens största styrka, vare sig det är vänskap eller kärlek. I vanliga fall så brukar jag mest himla med ögonen åt att allt och alla ska paras ihop men här känns det bara så rätt och jag älskar verkligen romansen. De känns så rätt och naturliga och karaktärerna passar verkligen så bra ihop med varandra. Tror inte att jag kan komma på en enda serie där jag fullkomligt hejar på alla huvudrollernas romanser.

Trots bokens höga sidantal så tog det inte många dagar att läsa. Spänningen är konstant och det är verkligen en jämn strid. Det går både bra och dåligt för båda sidorna och eftersom jag känner till Levanas bakgrund från The Fairest så förstår man varför hon är som hon är. Jag vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om henne eller förakta henne.

För att inte spoila något om handlingen så nöjer jag mig här. Har ni läst de tidigare böckerna i serien så är ju sista boken ett måste. Och har ni inte börjat läsa den här serien än så rekommenderar jag starkt att ni genast skaffa hem första boken!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Och så levde de lyckliga i alla sina dar! Åh, jag älskar verkligen slutet. Visst, det är lite lite kliché att allting ska sluta så himla fint och lyckligt men efter allt som karaktärerna har varit med om så tycker jag verkligen att de förtjänar ett lyckligt slut!  

+ Handling
+ Karaktärer
+ Spänning
+ Berättarröst

Mest intressanta karaktär: Winter
Bästa scen eller del: Slutet

Rekommenderar för:
Ni som tycker om fairytale-retellings eller bara vill ha en bra serie.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om bra böcker.

etikett-riktigtbra

Andra delar i serien:
1. Cinder
2. Scarlet
3. Cress
4. Winter

Extraböcker: 
3.5 Fairest
Stars Above

goodreads add

 

Tags: , ,

6 responses to “Winter – Marissa Meyer

  1. Ewelina

    March 9, 2016 at 16:13

    Jag har läst de andra delarna på svenska, så jag kommer nog att vänta med att läsa denna tills den finns på svenska. Hoppas bara att det inte dröjer så länge innan dess! Men jag längtar efter att få läsa den!🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 10, 2016 at 10:42

      Tror nog att den kommer ut på svenska i slutet i år eller i början på nästa🙂 Hoppas på att du inte behöver vänta alltför länge.

       
  2. [Anna]

    March 9, 2016 at 16:41

    Hoppas Winter snart blir översatt till svenska!🙂

     
  3. talltita

    March 13, 2016 at 21:00

    Åh! välkommen tillbaka🙂 Jag har precis börjat att läsa Winter och jag är så taggad.

     
    • Anna - Boktycke

      March 14, 2016 at 18:43

      Tack så mycket! Det är kul att vara tillbaka😀

       

Leave a Reply

 
