RSS

Soundless – Richelle Mead

11 Mar

När man plötsligt får tillbaka hörseln efter att ha varit döv hela livet.

SoundlessTitel: Soundless
Författare: Richelle Mead
Sidantal: 272
Utgivningsår: 2015

Handling
I hela sitt liv har Fei varit döv. Detta är dock inget hon har tänkt särskilt mycket på eftersom alla i hennes by är döva och kommunikationen sker huvudsakligen med handgester, skrift och bilder. Som en av de skickligaste artisterna i byn kan hon skratta sig lycklig som får äta sig mätt till skillnad från många andra. Problemet börjar när hon märker att hennes lillasyster får allt sämre syn och är på väg att bli blind. Samtidigt bestraffar linjemannen byn för att de inte levererar tillräckligt mycket mineraler. För att rädda sin syster så slå hon i hemlighet följe med sin hemliga barndomskärlek Li Wei för att ta sig nerför bergen och besöka linjemannen. Li Wei är också den enda som får veta hennes stora hemlighet… att hon har återfått hörseln…

Tycke:
Richelle Mead är en av mina favoritförfattare och när jag fick veta att hon skulle släppa en ensamstående bok med kinesisk mytologi som tema så visste jag att jag var tvungen att läsa den.

Tja… man kan väl säga att jag föredrar hennes serier. Soundless är helt okej och jag gillar den till och med, men jag saknar karaktärsdjupet som enligt mig är vad som gör Meads serier så himla bra. Fei känns som den där typiska tjejhuvudrollen som är utvald trots att hon förneka att hon är speciell hela tiden. Li Wei är den snygga och felfria kärleksintresset som givetvis blir hennes hemliga resekamrat.

Konceptet tycker jag är nytänkande och intressant. Men själva utformningen av handlingen är något jag har stött på i många andra böcker och är ärligt talat inte särskilt spännande. I och med att det bara är en bok så hinner man inte heller fördjupa sig särskilt mycket i världen och dess mytologi.

Oj, nu låter jag ju bara negativ vilket jag inte menar att göra. Jag gillar som sagt konceptet och Mead kan ju verkligen skriva. Men jag älskar ju hennes andra serier så tyvärr är jag ganska besviken på denna. Vill ni har något kort och underhållande så passar säkert denna perfekt.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Alltså, jag förstår inte varför samhällsstrukturen är som den är. Varför ska artisterna ha mest mat när det är gruvarbetarna som anstränger sig mest? Hur mycket mat de får hänger ju på hur mycket gruvarbetarna levererar? Känns ju urdumt att de låter gruvarbetarna svälta. Och måste de verkligen rita? Kan de inte bara skriva ner nyheterna liksom?
  • Tyckte att slutet kändes så ihopstressat. Hade gärna velat mer om världen och mytologin.   

+ Koncept
+ Språk

Mest intressanta karaktär: Fei
Bästa scen eller del: Slutet

Rekommenderar för:
Ni som tycker om Richelle Meads böcker eller vill ha en äventyrsbok med kinesiskt tema.

Rekommenderar inte för:
Du som vill ha mycket detaljer om fantasy-världen samt dess mytologi.

etikett-denhärgillarjag

goodreads add

 

Tags: ,

Leave a comment