RSS

Hänt i veckan – Sömnbrist på hög nivå

01 May

 “När du har fått barn så kommer du inte att få sova”.

Hur många gånger har man inte hört det uttrycket? Äsch, tänkte jag alltid. Hur farligt kan det vara? Under studenttiden var jag ofta uppe halva natten och tentapluggade eller festade. Sen när jag fick jobb och pendlade mellan Helsingborg och Malmö/Lund så sov jag ganska ofta bara 5-6 timmar per natt. Bebisar måste ju också sova, man kan ju själv sova när barnet sover…

Så naiv jag var.

I snart hela 4 veckor har Dante vaknat varannan timme, ibland varje, på natten och det enda sättet att få honom att somna om är att amma honom. Totalt sett så får jag 6-7 timmar sömn varje natt, problemet är bara att det är så upphackat. En vuxen människas sömncykel är på ca 90 min, ett spädbarns på ca 50 min. För att må bra behöver man 4-6 HELA sömncyklar per natt, jag är glad om jag får 3.

Så ja, att säga att jag är trött är en underdrift.

Annars så har det hänt ett par trevlig saker i veckan. Jag har fikat med Charlotte och lilla Elias. Jag har fått besök av min kusin som förutom att ta med mat från min favoritthai-restaurang även tog hand om Dante så att jag kunde få duscha i fred (ni anar inte vilken lyx det är). Dessutom så har min man på något magiskt sätt lyckats få oss en tid hos polisen i fredags för att fixa pass (normal väntetid i Lund är 2 månader, vår väntetid blev 2 dagar). Att få till en bra passbild på Dante var ju en smärre utmaning. Antingen så tittade han inte in i kameran, och när han väl gjorde det så syntes antingen jag eller min man för vi höll i honom. Hehe, lite frustrerande men det blev många skratt också 😀 I efterhand så önskar jag att man hade fått de misslyckade bilderna som minne.

Och så får vi inte glömma att vi har en skrivgrupp på gång. Ser jättemycket fram emot det!

När det gäller läsningen så är jag nästan klar med A Storm of Swords. Kommer att ta en paus från den serien sen. Dels för att jag är lite trött på att George R.R. Martin avslutar så många kapitel i cliffhangers, och man får inte läsa fortsättningen förrän 200 sidor senare, och dels för att jag måste läsa The Raven King och Half Lost! Har redan båda hemma och jag har väldigt höga förväntningar på dem!

 

Att läsa

 
8 Comments

Posted by on May 1, 2016 in Hänt i veckan

 

8 responses to “Hänt i veckan – Sömnbrist på hög nivå

  1. Therése

    May 1, 2016 at 13:06

    Jag förstår precis sömnlösheten! Har jag tur sover Hedda tre timmar i sträck – 1 ggn per natt vill säga… Det är ändå imponerande hur man klarar sig genom dagarna med så lite sömn! Tur de är så söta de små att de konmer undan med det:)

    Att blogga känns som en omöjlighet men saknar bokbloggsvrlden så hoppas komma igång som du med ett inlägg lite nu och då iaf. Bara få skriva nått (om de mycket få böcker jag hinner läsa…)

    Ps. Dante är ett så fint namn ❤ stod högt på min lista men sen visade det ju sig att jag hade fel i min gissningar och att det var en liten tjej, min underbara lilla Hedda:)

     
    • Anna - Boktycke

      May 1, 2016 at 14:58

      Åh grattis till lilla Hedda! När kom hon? Kommer ihåg att jag läste att du var gravid då jag väntade Dante 🙂

      Ja, man klarar sig ju, men man (eller jag) är ändå alltid trött, plus jag märker ju själv att jag har mycket mer humörsvängningar. Det är inte lika illa som under första månaden men de dagar då jag knappt få någon hel sömncykel kan jag bli irriterad på minsta lilla sak. Hehe, stackars min man.
      Jag är så glad för att vi valde namnet Dante, tycker att det passar honom alldeles perfekt ❤

       
  2. Lena

    May 1, 2016 at 14:55

    Ja småbarnstiden kan vara så jobbig med dåligt med sömn och konstant trötthet. Men det positiva överväger med råge. Och man får trösta sig med att man kommer att få bättre nattsömn så småningom igen. Kram på dig!

     
    • Anna - Boktycke

      May 1, 2016 at 15:02

      Tack! Jag vet ju att det bara är en relativt kort fas i livet det är så här. Och du har helt rätt i att det positiva väger över det negativa. Blir alldeles varm i kroppen varje gång Dante ler mot mig ❤

       
  3. Helena

    May 3, 2016 at 10:06

    Ja, det där med sömnbrist är ju ingen direkt hit förstår jag… för mig räcker det att tappa någon timme eller två, utan barn, så är jag lite smått ur gängorna…

    Skrivargrupp låter ju hur bra och trevligt som helst! Jag hade gärna hakat på om jag bott lite närmare rent geografiskt.

     
    • Anna - Boktycke

      May 4, 2016 at 18:45

      Ja, sömnbrist är riktigt jobbigt när det är över en längre tid. Trodde ärligt talat aldrig att jag skulle bli så här påverkad. Man är ju verkligen som en levande zombie :/

       
      • Helena

        May 5, 2016 at 17:44

        Ja, jag hoppas du hinner få lite vila emellanåt i alla fall…

         
  4. Veronica A.

    May 7, 2016 at 20:43

    Åh sömn, kommer knappt ihåg hur det känns att vara utvilad. Men om 6 år eller nåt, då borde vi väl få en sovmorgon 😉

     

Leave a Reply

 
