RSS

Böckerna bakom Game of Thrones

15 Jun

Recension, eh… hur skriver man en sån? Känner mig så ringrostig.

Som uppvärmning får ni några tankar om vad jag tycker om de tre första delarna i A Song of Ice and Fire.

asoiaf1-3

Generellt för alla dem är ju att de är så förbaskade långa. Det har i stort sett tagit mig sju veckor för att läsa tre böcker. Bara en jämförelse, en gång läste jag ut fyra normaltjocka ungdomsböcker inom loppet av ett dygn.

Är de värt tiden man lägger ner på dem?

Ja, det tycker jag! Visst finns det några sega partier och det är otroligt frustrerande när ett kapitel slutar i en cliffhanger och man får inte läsa om vad som händer förrän 200 sidor senare. Men slutet av varje bok är alltid så himla spännande att man vill kasta sig över nästa direkt. Att författaren inte drar sig undan från att döda karaktärer gör ju att man faktiskt oroar sig varje gång det blir konfrontation. Sen tycker jag verkligen om att man får följa karaktärer från olika hus och på det sättet får se flera sidor av kriget.

Favoritkaraktären var från början Tyrion men efter en händelse i tredje boken (spoiler: blev så äcklad av att han blev upphetsad av att se en naken tolvåring) så sjönk han rätt så mycket i mina ögon. Nuvarande favoritkaraktären är nog Daenerys.

Jag har även sett första tv-säsongen samt några episoder av säsong två. En märkbar skillnad är att karaktärerna är/ser äldre i tv-serien än vad de är i böckerna. Daenerys är 12 år i första boken, Robb och Jon är 15 år gamla, de ser ju ut som minst 20-åringar i tv-serien. Sen är det sexscenerna, visst förekommer det sexscener i böckerna men det är mellan huvudkaraktärerna. I tv-serien skippades dessa och istället får man ser betydelselösa karaktärer har sex på en bordell haha.

Jag planerar att läsa de resterande två böckerna någon gång innan året är slut och sen komma ikapp i tv-serien. Man undrar ju när serien blir klar, om den nu någonsin kommer att bli det.

Har ni både läst böckerna och sett tv-serien? Vilken föredrar ni? För mig så vinner böckerna även om tv-serien är väldigt bra också.

 

Tags: , ,

8 responses to “Böckerna bakom Game of Thrones

  1. Evelina

    June 15, 2016 at 18:04

    Dessa böcker vill jag läsa! Har tänkt försöka läsa första delen nu i sommar, och som du säger så är de rätt tjocka… Sen kan jag se tv-serien, men måste läsa böckerna först 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 16, 2016 at 19:33

      Samma här! Måste alltid läsa böckerna först! 😀

       
  2. Monika

    June 16, 2016 at 07:53

    Jag har bara sett TV-serien och har två avsnitt kvar av säsong fem. Innan jag började titta så var det många som sa att det var bättre att se serien först och sedan läsa böckerna, då skulle det vara mycket lättare att hålla ordning på alla karaktärer. För det vimlar ju av dem 🙂 Det jag tycker bäst om, tror jag, är att vem som helst kan dö. Jag är alltid orolig 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 16, 2016 at 19:36

      Jag tyckte att det funkade väldigt bra att läsa böckerna och sen se tv-serien. För då har man ju ansiktena framför sig. Nackdelen med tv-serien är att den går inte alls lika djupt in i karaktärernas bakgrund och tankar. Så genom att läsa böckerna så tycker jag att lär känna karaktärerna bättre 🙂

       
  3. ljufa

    June 20, 2016 at 11:18

    Det är bestämt att det blir åtta säsonger totalt av tv-serien. Just nu visas den sjätte. Serien löper nu på utan böckerna eftersom det ännu bara finns fem böcker. Viss information lämnas från GRRM till tv-producenterna men det blir en märkbar skillnad mellan dem. Det är fler karaktärer och mer magi i böckerna, antar det hade varit svårt att få ihop allt till en helhet på tio avsnitt per säsong om man inte hade tagit bort visa delar. Tror GRRM har uttalat sig om att det blir sju böcker totalt, men att han inte bryr sig om att det tar tid mellan varje bok. Han menar att det är innehållet i böckerna man kommer diskutera och som är det väsentliga, inte hur snabbt det skrevs. Med vänlig hälsning GoT-nörden 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      June 20, 2016 at 22:09

      Tack för infon! Ska försöka komma ifatt tv-serien när jag har tid. GRRM behöver ju knappast släppa böcker för inkomstens skull längre så det är väl därför han inte verkar så stressad över utgivningstakten.

       
  4. Tjocka böcker

    June 21, 2016 at 14:15

    Jag är avis att du har så mycket läs- och tv-glädje framför dig. Har läst alla böcker och är i fas med tv-serien. Såg första säsongen innan jag fattade att det fanns böcker. Är också en sån som vill läsa böckerna först. Håller med om att böckerna ger karaktärerna mer djup och man förstår deras olika dimensioner. TV-serien är som ett komplement typ. 🙂
    Jag tycker det blir intressant och spännande samt mer trovärdigt då GRRM lyckats göra karaktärerna så dynamiska, de är sällan helt igenom goda eller onda (typ Tyrion). Så en karaktär som man “avskytt” kan man plötsligt känna sympati för (Jamie).
    Jag gillar Brienne. Hon framstår som lite godtrogen och osjälvständig ibland men trots allt går hon sin egen väg och gör det hon tror på är rätt. Sedan är hon så imponerande i rustning och svärd! 🙂
    Varför karaktärerna är så unga i böckerna kan ha att göra med att mycket är inspirerat av historiska händelser och karaktärer från delvis medeltida Europa där adeln blev bortlovade redan som barn, giftes bort i tidig tonår och ibland blev regent och gick ut i krig som tonåring. Det var inte ovanligt med kusingifte och sånt heller.

    Älskar tjocka böcker med mycket innehåll och driv.

     
  5. Katarina

    September 11, 2016 at 11:06

    Jag har läst alla böckerna och sett alla säsonger av serien. Tycker också böckerna är bättre, trots att serien också är riktigt bra! Min favorit är också Daenerys. Och Jon & Arya. 🙂

     

Leave a Reply

 
