RSS

Stephanie Perkins – Summer Days and Summer Nights

28 Sep

Noveller med kärlek i fokus

summer-days-and-summer-nightsTitel: Summer Days and Summer Nights: Twelve Love Stories
Förläggare: Stephanie Perkins
Sidantal: 384
Utgivningsår: 2016

Tycke:
Perkins har ju tidigare varit förläggare åt en novellsamling med temat vintrig kärlek. Nu kommer sommarversionen som jag också gillar!

Head, Scales, Tongue, Tail av Leigh Bardugo
Den här började ganska segt tyckte jag men sen när man förstod hur allt hängde ihop så blev den super! Gillar slutet, stämningen och det övernaturliga.

The End of Love av Nina Lacour
Känner att denna är för kort för att jag ska fastna för karaktärerna men är helt okej och känns trovärdig.

Last Stand At the Cinegore av Libba Bray
Inte särskilt romantisk men däremot väldigt rolig. Skrattade flera gånger åt de vimsiga replikerna och händelseutvecklingen. Jag har ju bara läst ”seriösa” böcker av författaren tidigare så det är kul att se att hon även kan skriva humoristiskt.

Sick Pleasure av Francesca Lia Block
Tyvärr inget för mig för jag hade så svårt att skilja på karaktärerna när de hela tiden bara benämndes med en bokstav. Sen tycker jag väl inte att den är så romantiska heller, eller i alla fall inte min typ av romantik.

In Ninety Minutes Turn North av Stephanie Perkins
Här visar Perkins upp hur bra hon är på romantiska berättelser. Denna är en fortsättning av hennes förra novell om Marigold och North och det var riktigt kul att läsa om dem. Jag tycker också om budskapet om att man faktiskt få kämpa för att relationen ska fungera. Gillar mycket!

Souvenirs av Tim Federle
Åhh, den här gillade jag och under hela läsningens gång så höll jag på karaktärerna hela tiden. En härlig och bitterljuv sommarromans som jag vill ha mer av!

Inertia av Veronica Roth
Hmm… romans kanske inte är Roths starkaste sida. Karaktärerna påminde mig lite för mycket om Tris och Four och den där minnesgrejen är ju som skräcksimulation. Näh, ingen favorit den här, i alla fall när det kommer till romans.

Love is the Last Resort av Jon Skovron
Min favorit novell i samlingen!!! Måste verkligen läsa mer av Jon Skovron. Älskar hur härliga karaktärerna är i denna. Visst är de en aning överdrivna men det ökar bara humorn. Vill ha en hel bok med dessa karaktärer.

Good Luck and Farewell av Brandy Colbert
Tycker att saknaden och avundsjukan beskrivs väldigt bra i denna novell. Lite för instalove för min smak men annars en helt okej novell.

Brand New Attraction av Cassandra Clare
Hade sett fram emot denna men blev lite besviken. Gillar hela tanken med demoncirkus men handlingen kändes inte tillräckligt spännande för min smak. Fastnade inte heller så mycket för karaktärerna tyvärr.

A Thousand Ways this Could All Go Wrong av Jennifer E. Smith
Långsam början men när man väl lärde känna karaktärerna så började jag gilla den riktigt mycket. Jennifer har ju skrivit hur många kärleksromaner som helst så det märks att hon har erfarenhet. Gillar!

The Map of Tiny Perfect Things av Lev Grossman
Åhh, denna var märklig, romantisk och tragisk på samma gång. Jag tycker också om att man fick läsa från killens perspektiv och upptäcka världen med hans ögon. Nu blev jag faktiskt lite sugen på att läsa fortsättningen på Magikern.

Rekommenderar för:
Vill ni läsa noveller om somrigt kärlek är passar den väldigt bra.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om noveller.

etikett-denhärgillarjag

Andra böcker i serien:
1. My True Love Gave to Me: Twelve Holiday Stories
2. Summer Days and Summer Nights: Twelve Love Stories

goodreads add

 

Tags: ,

Leave a Reply

 
