RSS

Minirecensioner – Glasvärdet och novellerna innan

30 Sep

queen-songTitel: Queen Song
Författare: Victoria Aveyard
Serie: Red Queen #0.1
Sidantal: 100
Utgivningsår: 2015

Minihandling:
En novell om hur Cals mamma Coriane hade det innan hon blev galen.

Tycke:
Gillade denna mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Corianes berättarröst gick från harmonisk till panikartad och jag tyckte att hennes utveckling gestaltades bra. Tyckte så synd om henne samtidigt som jag var så frustrerad på att hon inte kämpade mer. Sen visste jag ju redan hur det skulle sluta så det var ju ganska plågsamt det också.

På det hela en bra prolognovell och passar bra till de som gillar den här serien.

etikett-denhärgillarjag

goodreads add

Andra delar i serien:
1. Red Queen (sv. Röd drottning)
2. Glas Sword (sv. Glassvärdet)
3. King’s Cage
4. Ej bestämd

Extraböcker:
0.1 Queen Song
0.2 Steel Scars

________________________________________________________________________________

steel-scarsTitel: Steel Scars
Författare: Victoria Aveyard
Serie: Red Queen #0.2
Sidantal: 100
Utgivningsår: 2016

Minihandling:
En novell om Farleys liv.

Tycke:
Den här passade mig inte alls. Tyckte att den var väldigt seg och knappt något hände. Dessutom så var jag inte vidare förtjust i mail-konversationerna (som innehöll hur mycket upprepningar som helst). Har man Farley som favoritkaraktär så kan man väl läsa denna men annars så kan man absolut hoppa över denna även om man gillar serien.

 etikett-tyvärringet

goodreads add

Andra delar i serien:
Se ovan

________________________________________________________________________________

 

glas-swordTitel: Glas Sword (sv. Glassvärdet)
Författare: Victoria Aveyard
Serie: Red Queen #2
Sidantal: 444
Utgivningsår: 2016

Minihandling:
Mare och Cal tar hjälp av rebellerna men kan inte lita på någon eller ens varandra.

Tycke:
Red Queen, eller Röd Drottning på svenska var en av fjolårets mest hypade när det kom till ungdomsböcker. Jag tillhör skaran som hyllade den och var därför väldigt taggad på att läsa fortsättningen. Dessvärre gjorde mina höga förväntningar att boken kändes otillräckligt.

Mare är så himla bitter, visst är det troligt med tanke på det hon har gått igenom men att läsa om hur deppiga hon och Cal är blev bara för mycket ibland. Stämningen är väldigt mörk och det känns som att alla är fiender.

Jag gillar dock slutet väldigt mycket och all action vid de sista 50 sidorna kompenserade för den sega startsträckan. Dessutom så var det en del oväntade tvister och jag älskar när en bok kan överraska mig.

Kort sagt, en seg uppföljare men den slutar så pass intressant att jag ser fram emot att läsa fortsättningen.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åhh hade på känn att brorsan skulle dö!!! Så himla onödigt gaaah. Och så himla synd att han aldrig kommer att få se sin son. Var lite oväntat att han väntade barn med Farley.  
  • Oj vad drottningen dog odramatiskt. Trodde att det skulle vara en större grej men hon dog liksom i strömmen. Nåja, lika bra det.
  • Hoppas på att tredje boken blir mer spännande nu när Maven är med i spelet igen. Trots att han är ondingen så har jag saknat honom, kan inte låta bli att beundra hans ambition och intelligens.  

etikett-denhärgillarjag

goodreads add

Andra delar i serien:
Se ovan

 

Tags: , , ,

Leave a Reply

 
