RSS

Charlotte Cederlund – Middagsmörker

26 Oct

Magiskt med samisk mytologi

middagsmorkerTitel: Middagsmörker
Författare: Charlotte Cederlund
Serie: Idijärvi #1
Sidantal: 300
Utgivningsår: 2016

Officiell handling:
Idijärvi sameby ligger undangömd i de norrländska skogarna, långt bort från all civilisation. När sextonåriga Áilis pappa dör i cancer tvingas hon flytta dit för att bo tillsammans med sin morfar som hon aldrig tidigare träffat. Välkomnandet blir svalt och Áili känner sig som en främling bland snö och renar. Men så börjar mystiska saker hända i byn, saker som borde vara omöjliga och som bara kan förklaras med den magi som är direkt knuten till Áilis samiska arv. Snart är hon indragen i en flera hundra år gammal konflikt, en konflikt som riskerar att skada de hon bryr sig om. De få som finns kvar.

Tycke:
Jag har läst den här berättelsen tre gånger, två gånger då som manusutkast och en gång som färdig produkt. Riktigt kul att få se hur handlingen förbättrats och texten finslipats.

Det här är en viktig bok då den uppmärksammar förtrycket mot samerna. Som skåning så har jag (vad jag vet) aldrig träffat en same. Rasismen som pågår i den norra delen av vårt land var för mig relativt okänd innan jag fick läsa boken. Lika lite insatt var jag i den samiska mytologin som visade sig vara riktigt intressant.

Charlotte flätar in magin i vardagen på ett bra sätt. Man bryr sig om bikaraktärerna samtidigt som man är nyfiken på vem Ailí är och hur hon kommer att utvecklas. Trots att jag egentligen inte gillar kyla så blev jag sugen på att besöka Norrland för dess norrsken och snölandskap.

Vill man läsa om något exotiskt men ändå svenskt så passar denna bok perfekt.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Nu har jag ju visserligen läst boken flera gånger men tycker fortfarande att det är så sorgligt när gammelmormorn dör.   

+ Handling
+ Miljö
+ Lärorik

Mest intressanta karaktär: Ailí
Bästa scen eller del: Slutet

Rekommenderar för:
Ni som vill läsa om samisk mytologi eller en fantasy som utspelar sig  Sverige.

Rekommenderar inte för:
Om ni inte tycker om övernaturligt så kanske den inte faller er i smaken.

 etikett-riktigtbra

goodreads add

Andra delar i serien:
1. Middagsmörker
2. Gryningsstjärna
3. ?

 

6 responses to “Charlotte Cederlund – Middagsmörker

  1. [Anna]

    October 26, 2016 at 18:41

    Alltså jag bor här uppe i norr, känner många samer så det där med förtryck stämmer kanske inte riktigt, däremot finns det många olika grupper med samer och där emellan är det inte alltid så trevligt och visst finns det de som har problem med samerna på samma sätt som vissa samer har problem med de som inte är samer.

     
    • Anna - Boktycke

      October 26, 2016 at 21:14

      Det är väl som att rasism finns överallt tyvärr. Alla samer/svenskar är givetvis inte emot varandra, men det finns dem som är det och det är det som boken lyfter fram.

       
  2. Lena

    October 26, 2016 at 20:11

    Den här verkar så bra.

     
  3. Eli

    November 5, 2016 at 11:31

    @bokraden: Fast att man känner många som inte känner sig förtryckta betyder ju inte att det inte finns? Sapmí är ju ett land som sträcker sig över halva Sverige, Norge och Finland! Det går liksom inte att förneka att det finns ett historiskt förtryck och en historisk hetsjakt från svenska staten som lever kvar idag, även om inte alla samer känner av det. Jag bor också “här uppe i norr”, vad nu det betyder, och kan berätta om precis motsatta erfarenheter.

    Till boken: Jag tycker också det är en viktig bok, för precis som du säger så får man ju i skolan idag inte direkt lära sig någonting om kolonisationen av Sapmí och rasismen mot samerna. Dock tycker jag att just det du skriver, att samerna och Norrland beskrivs som något exotiskt i boken, är en del av problemet. Som jag förstår det har Charlotte Cederlund aldrig besökt Lappland innan hon skrev den här boken och jag tycker att hela berättelsen tappar i trovärdighet på det. Bara en sån grej att rubriken på den avslutande ordlistan är “samiska” när det är nordsamiska det handlar om vilket är något helt annat än till exempel sydsamiska. Att hon också beskriver byn som “långt uppe i Norrland, långt ifrån all civilisation”. Alltså, Norrland är sextio procent av Sveriges yta, och det hon syftar på är liten liten del längst upp i Lappland. Det är ju ingen som skulle skriva att “boken utspelar sig i Götaland” när den utspelar sig i Lund eller “boken utspelar sig i Svealand” n’r den tar plats i Stockholm? Och, vi har faktiskt “civilisation” här också. (Jag menar inte att låta irriterad mot din recension, det är främst mot boken och traditionen av att klumpa ihop hela Norrland till ett som får mig att brinna lite).

    Jag tycker boken tappar i research helt enkelt. Jag skrev mer om det på min blogg: http://elilaserochskriver.se/middagsmorker/

     
  4. Anna - Boktycke

    November 6, 2016 at 19:26

    Vilken bra och intressant recension du har skrivit som bjuder in till diskussion! Efter att ha läst dina tankar kan jag förstå problematiken som du belyser här ovan. Sverige är ju så avlångt att jag som bor i Skåne tycker att Norrland låter exotiskt trots att det är samma land. Och jag erkänner mig skyldig till att vara en av dem som tänker på Norrland som en enda klump, det är nog tyvärr rätt vanligt i Skåne skulle jag tro. Okunskap helt enkelt, men nu vet jag bättre.

    Jag har fått äran att läsa ett tidigt utkast av Gryningsstjärna och jag kan lova att Norrland framställs som mycket mindre främmande i uppföljaren 🙂

     
    • Eli

      November 8, 2016 at 22:28

      Kul att du hittade min recension, jag har svarat vidare där 🙂

       

Leave a Reply

 
