RSS

8 mörka och kusliga böcker att läsa

29 Oct

Halloween är här och vad är då bättre än att kurra ihop sig i soffan med en fantastisk och kuslig bok? Här kommer mina favoriter bland mörka och läskiga böcker! Bilderna leder till min recension av första boken i serien.

Lockwood & Co. av Jonathan Stroud

lockwood

Dessa böcker är visserligen skrivna för 9-12 år men de är även perfekta för vuxna också. Vissa scener är verkligen läskiga och vill man läsa om spökjägare i London så rekommenderar jag den här serien starkt. Än så länge finns fyra böcker utgivna varav de tre första finns översatta.

The Raven Cycle av Maggie Stiefvater

Korparna

Oerhört vackra (både på utsidan och inuti) och stämningsfulla böcker. De tre första böckerna är kanske inte så läskiga men en scen i den sista boken fick mitt hjärta att dunka av rädsla varje gång jag ställde mig framför spegeln.

John Cleaver av Dan Wells

john-cleaver

För er som gillar morbid humor så har ni här den ultimata serien. Den gavs ut först som en trilogi men författaren bestämde sig för att ge oss en vidare fortsättning vilket jag verkligen är glad över!

Sju minuter över midnatt av Patrick Ness

sju-minuter-over-midnatt

En bok som kommer att få ditt hjärta att brista. Finns även som film.

Razorland av Ann Aguirre

razorland-series

Min oslagna favorit när det kommer till zombieböcker. Kan inte rekommendera den nog!

Blood of Eden av Julie Kagawa

blood-of-eden

Kan man inte bestämma sig om man vill läsa om vampyrer eller zombier så kan man läsa denna serie.

In the Shadows of Blackbirds av Cat Winters

In the Shadow of Blackbirds

Både lärorikt och väldigt kusligt med andefotograf och spanska sjukan. Cat Winters är författaren som har fått mig att börja gilla historiska böcker.

Half Bad av Sally Green

Half bad

Antingen så älskar man språket eller så hatar man det. Hursomhelst så har man en väldigt mörk berättelse som innehåller allt från massaker, tortyr till kannibalism.

Har ni några tips på läskiga böcker så får ni gärna kommentera och berätta. Jag älskar läskiga böcker så jag vill gärna bli tipsad om dem😀

 

 

 
5 Comments

Posted by on October 29, 2016 in Listor och enkäter

 

5 responses to “8 mörka och kusliga böcker att läsa

  1. Lena

    October 29, 2016 at 17:45

    Här var det några serier som jag är sugen på. I Sally Greens serie har jag första boken.

     
    • Anna - Boktycke

      November 6, 2016 at 22:38

      Åhh, jag gillar Half Bad, hoppas att den faller dig i smaken också!

       
  2. Monika

    October 30, 2016 at 13:06

    Jonathan Stroud lyssnade jag på på bokmässan och jag blev vansinnigt sugen på att läsa Lockwood-serien🙂

     
  3. Anna

    October 31, 2016 at 14:56

    Sv: ja, jag läser juridik🙂

     

Leave a Reply

 
