RSS

Reseinlägg 3 – Hälsa på hos Bilbo och Frodo!

09 Mar

Efter 5 varma och avslappnande dagar i Rarotonga åkte vi tillbaka till Auckland för att starta vår roadtrip på Nya Zealands norra ö. Vi landade tidigt i Auckland och under tiden vi väntade på att få hotellrummen gick vi och åt dim sum. Det var gott men jag var ärligt talat ganska trött så jag ville mest lägga mig i en säng och sova… vilket var exakt det jag gjorde när vi äntligen fick tillgång till rummen.

Var för trött för att njuta av maten.

Nästa dag vaknade vi tidigt för att påbörja våra roadtrip. Totalt var vi 18 personer så vi hyrde två stora bilar och min man och hans bror fick agera förare. Måste avslöja att jag faktiskt var lite orolig i början eftersom det är vänstertrafik i Nya Zealand, men som tur var så gick det hur bra som helst med körningen.

Första stoppet blev Waitomo som är känd för sina glowworms caves. Kort sagt fick man gå in i en grotta med en guide och se fina stalaktiter/stalagmiter som är spår efter senaste istiden. Sista ertappen av turen gjordes med båt och det var även där man fick se de berömda lyslarverna. Eftersom man inte fick ta bilder inne i grottan visar jag en bild från google istället.

Bild tagen härifrån.

Yup, det var lika magiskt och vackert som på bilden! Lite dyrt för den korta turen tycker jag, men ja, man gör ju bara detta en gång i livet.

På kvällen stannade vi i Rotorua vilket blev vårt övernattningsställe för de 3 kommande nätterna.

Andra dagen började vi med att besöka parken Te Puia, känd för 3 saker: gejser, maori-kultur och kiwis. Det var ett jättestort område och vi njöt både av en maori-show samt väldigt vacker natur. Med risk för att låta negativ så luktar dock hela området ruttet ägg på grund av de varma källorna. Och kiwin som jag hade sett så mycket fram emot att se var faktiskt ingen bra upplevelse. De hade typ 1 kiwi i en glasbur i ett mörkt rum där 100 personer trängdes runt för att kisa in bland buskar och träd efter något som rörde på sig. Helt ärligt talat så var det nog bättre att se ett naturprogram om kiwi än att gå in i kiwihuset.

Uppvisning av maorisk kultur.

Varma källor i naturen.

Tänk att bada i den i poolen…

Efter lunch åkte vi till vad jag ansåg var en av höjdpunkterna med hela resan, HOBBITON!!! Och herregud, så hypad jag var och den lyckades överträffa mina förväntningar. Guiden vi hade delade med sig av massa rolig kuriosa om filmerna som jag inte kände till innan (kort version: Peter Jackson har lagt ner väldigt mycket pengar på fejkade träd som inte ens är med i filmen). Jag var helt exalterad under hela turen och jag tror nog att alla i sällskapet blev positivt överraskade av hur fint och kul det var.

I bussen på väg till Hobbiton, Dante var nästan lika lycklig som jag 🙂

Framme!

Oh, the excitement!

Jag framför en hobbithåla.

Allt är så välgjort och vackert!

Det finns över 40 hobbithålor och i stort sett alla växter och grönsaker man ser är riktiga. Det märks verkligen att man har lagt ner mycket tid och tanke bakom husen. Allt känns så genuint att man bara väntar på att en hobbit ska komma ut från huset.

Här ser man festträdet där Bilbo höll sin födelsedagsfest.

Bilbos hus! Trädet ovanför är fejk eftersom de var tvugna att få det att se yngre ut i Bilbo-filmerna (jämfört med originalet i Sagan om Ringen-filmerna alltså).

Älskar att de har kvar skylten!

Jag vill bo i Hobbiton!

Green Dragon Inn! Fick veta att den byggdes upp igen till Bilbo-trilogin eftersom man brände ner originalet i Sagan om Ringen-filmerna.

Inuti värdhuset. Väldigt stämningsfullt och det bjöds på dricka.

Finns så många detaljer att upptäcka på husen. 

Själva turen var ganska dyr (ca 500 kr) men jag tyckte att det var värt varenda krona. Gillar man filmerna så är Hobbiton ett måste!

Sista dagen i Rotorua hade vi inget speciellt planerat så min man föreslog att vi skulle bada i en naturlig varm källa som han hade hittat via Google (hur klarade man sig förr utan internet?!) Sagt och gjort så åkte vi dit (körde fel ett par gånger men det gick bra till slut) och det blev verkligen en superhäftig upplevelse. Tänk att bara gå i skogen och sen hoppa i ett varmt bad med vattenfall. Vattnet var supervarmt, så varmt att jag faktiskt fick svårt att andas efter 5 minuter och var tvungen att gå upp.

På väg att leta efter ett ställe man kunde bada i.

Så himla häftigt att det finns varma källor i naturen där vem som helst kan hoppa i.

Nästa dag körde vi till huvudstaden Wellington men det får bli ett eget inlägg.

 
4 Comments

Posted by on March 9, 2017 in Blandat

 

4 responses to “Reseinlägg 3 – Hälsa på hos Bilbo och Frodo!

  1. Azet

    March 9, 2017 at 12:30

    Åh så underbart!!!!JAG VILL OCKSÅ ÅKA DIT!!!!!Vill bara gråta nu!!!Helt fantastiskt för dig som varit med om en sån otrolig resa!

     
    • Anna - Boktycke

      March 10, 2017 at 10:35

      Haha, ja, jag känner mig så lyckligt lottad som har fått uppleva allt detta 🙂

       
  2. Marie: Mitt skrivliv

    March 9, 2017 at 17:05

    Te Puia är verkligen en upplevelse, men stanken är stundtals horribel 😄 Längtar tillbaka! Så kul att få se 👍🏻

     
    • Anna - Boktycke

      March 10, 2017 at 10:36

      Den lukten är verkligen speciell, hela Rotorua luktar ju så. Tyckte själv att det var ganska skönt när vi lämnade staden och kunde andas “luktfri” luft 😀

       

Leave a Reply

 
