RSS

Reseinlägg 4 – Wellington där vi fick närkontakt med djur

10 Mar

Sista delen av roadtripen på norra ön spenderade vi med att köra till huvudstaden Wellington. Det är där min mans släkt bor och snälla som de var så fick vi bo hos dem (yay, sparade massor av pengar!). Totalt var vi i Wellington i fem dagar där vi bara umgicks, turistade och tog det lugnt. Väldigt trevligt och skönt!

På väg till Wellintgon körde vi förbi denna fina vattenfall.

Eftersom jag gillar att gå på museum så besökte vi Te Papa. Det fanns massor av olika utställningar där och alla utom en var gratis. Min favorit var krigsdelen för den var verkligen stämningsfull. Innan jag reste till Nya Zeeland visste jag inte ens att de hade utkämpat några krig (tänkte ju att det är en ö) men de har varit med i båda världskrigen på Storbritanniens sida.

Det syns inte på bilden men statyn är stor och superverklighetstrogen (förutom storleken då).

Vi åt massor av god mat! Vi äter ju inte så mycket (nästan inget alls) lammkött och nötkött i Sverige men i Nya Zealand finns det så mycket får och kossor att vi testade en del av det lokala erbjudandet.

Yummy!

Panoramavy över staden är ju ett måste… precis som hoppbilden.

En av kvällarna åt vi middag vid en restaurang vid kusten. Maten var supergod men det bästa med att äta där var definitivt solnedgången. Den var utan tvekan den vackraste solnedgången jag har sett. Hela himlen sattes i brand!

Snart dags för solnedgång!

Lite senare…

Några minter senare…

Vi ser helt photoshoppade ut men vi var där på riktigt! Och himlen hade verkligen den färgen.

Wellingtons höjdpunkt blev överraskande nog Wild life park, en minidjurpark där man kunde ta med sig grönsaker/frukter och mata djuren. Vägen dit var dock ingen höjdare, superslingrig bergsväg och eftersom vi körde en stor bil så fick vi köra i snigelfart. Jag blev både åksjuk och orolig över att vi närsomhelst skulle köra över kanten och dö. Nåja, vi kom fram helskinnade och att mata djuren var faktiskt en av de bästa sakerna med hela resan.

Dante fick en puss av en get och var överlycklig.

Åhh så fluffiga och keliga lamm. Ville bara krama om dem.

Vi hade tur att vi fick se en påfågel visa upp sina fjädrar (för första gången i mitt liv)

Kändes som att man var med i någon Disney-musikal

Ett mysterium som jag har undrat över fick äntligen sitt svar när jag var i Wellington. Sedan jag kom till Nya Zealand har jag varit förvånad över att det oftast saknades lås på toaletterna. Det är ju såklart på grund av jordbävningsrisken!

Efter Wellington tog vi flyget ner till sydön där en annan fantastisk del av resan påbörjades, mer om det i nästa inlägg.