RSS

Reseinlägg 5 – Queenstown, båtturer och paragliding

11 Mar

Wohoo, så har vi kommit till resans vackraste del, nämligen turen på Nya Zealands södra ö. Vi hade bokat en tur via ett resebolag som såg till att under sex dagar så hade vi en guide som körde oss runt till olika sevärdheter på ön. Det blev väldigt fullspäckade dagar och stundtals var det ganska jobbigt att resa med en 1åring. Trots det så blev det ändå en fantastisk upplevelse vilket ni säkert kommer att förstå när ni ser bilderna.

Sagan om Ringen-tema i Wellingtons flygplats. Så coolt!

Efter fem dagar i Wellington så flög vi till Queenstown som är ett paradis för äventyrare. Här kommer man bland annat testa på bungeejump och paragliding. Staden är belägen vid en sjö och som ni kan se så är det väldigt vackert.

Panoramavy över staden och sjön.

Man kan praktiskt taget drunkna i naturens skönhet.

Vi kom landade vid lunch och blev upphämtad av vår guide på flygplatsen. Han körde oss till ett ställe som kallas för Glenorchy där många scener i Sagan om Ringen är inspelade. Det var dock alldeles för längesen som jag såg filmerna så jag kände inte alls igen ställena, men vackert var det i alla fall. Det enda negativa var den stekande solen, så himla varmt alltså! Jag hade ju fortfarande kvar mitt soleksem från Rarotonga så jag försökte hålla mig i skuggan (kan avslöja att det inte gick bra).

Känner ni igen området från Sagan om Ringen?

Stekande sol! Känner inte heller igen detta från filmerna.

Ett par som tog bröllopsfoton, mannen måste svettas ihjäl i sin kostym.

På kvällen visade guiden var vi skulle bo och till min förtjusning var det en villa precis bredvid sjön. I tre dagar fick vi alltså njuta av fantastisk utsikt så fort man vaknade ❤

Utsikt från lägenheten som hade en stor takterass/balkong. Hann till och med skriva lite. 

Andra dagen fick vi kliva på södra halvklotets enda ångbåt som fortfarande är i tjänst. Eftersom vi så passande nog hade besökt ett skeppmuseum i Auckland så var det faktiskt extra intressant att få testa på att färdas med en så gammal båt.

Ångbåten vi åkte med.

Efter båturen åkte vi Sky Gondola upp till ett berg där vi fick en jättegod lunch. Eftersom vi hade en del fritid däruppe förslog min mans bror att vi skulle paraglida. Vad som började som skoj blev på allvar när vi var flera stycken som var intresserade. Sagt och gjort, jag testade på paragliding!!!

I linbanan på väg upp till berget. 

På utsiktsplatsen uppe på berget.

En bild på oss innan paraglidingen, vi skämtade lite smått om att detta kanske skulle vara det sista fotot på oss levande. Tur att det inte blev så!

Om jag ska vara helt ärlig så var det mycket mindre läskig än vad jag trodde att det skulle vara. Man hade ju piloten bakom sig hela tiden så jag var inte rädd alls. Fritt fall i Gröna Lund är bra läskigare än paragliding enligt mig 😊

Paragliding över Queenstown! Så häftigt!

På kvällen åt vi en av specialiteterna i Queenstown, Steakburger från Fergburgers. Alltså, en hel entrecote-bit i burgaren… Gott och väldigt mättande!

En av de bästa (och största) burgarna jag har ätit. 

Nästa dag fick vi gå upp jättetidigt för vi skulle köra till Milford Sound. Vi skulle vara färdiga att ge oss av innan 06:00 på morgonen och det är en av gångerna där man ångrar att man reser med en 1-åring. Nåja, det var bara att bita ihop (mest för min man som hade honom på bussen).

På väg till fjorden så passerade vi ett ställe som jag faktiskt tycker att jag känner igen från Sagan om Ringen.

Känner ni igen stället?

Det var nämligen här som Gandalf kom ridandes i filmen!

Äntligen en hoppbild efter många misslyckanden.

 

Vi passade på att ta en titt på spegelsjöarna.

Verkligen spegelblankt.

Här passade folk på att dricka vatten direkt från strömmen. Kranvattnet i Nya Zealand är ”drickbart” men det smakar klor vilket gör att kräsna jag undviker att dricka det. Men vattnet i strömmen är smält isvatten från bergen så den smakade faktiskt ingenting, som vanligt kranvatten i Sverige.

Första gången jag har druckit vatten från en ström faktiskt.

Efter 5 timmar så kom vi i alla fall äntligen fram till Milford Sound där vi tog en båttur genom fjorden. Tyvärr så fick jag och min man mycket mindre ut av denna båttur än våra medresenärer eftersom mer än halva tiden gick åt till att mata Dante och gå på toa med honom. När vi äntligen hade gjort honom nöjd och kunde lämna över honom till andra så var det inte så mycket kvar av båtfärden. Vi skyndade oss upp på däck och hann ta några bilder i alla fall.

Blåsigt men skönt uppe på däcket.

En av vattenfallen vi åkte förbi.

Mäktigt och fint!

Den fjärde dagen lämnade vi Queenstown för att åka till Tekapo där jag fick se en av de vackraste sakerna jag har sett i hela mitt liv. Mer om detta i nästa inlägg!

 

 
9 Comments

Posted by on March 11, 2017 in Blandat

 

9 responses to “Reseinlägg 5 – Queenstown, båtturer och paragliding

  1. Dina

    March 11, 2017 at 12:39

    You can beam there any time!! 🙂

     
  2. tantaugusta

    March 12, 2017 at 07:38

    Vilken resa! Tack för att du delar med dig, jättekul att se bilderna.

     
  3. Marie: Mitt skrivliv

    March 12, 2017 at 11:23

    Så himla roligt! Sitter och kvider för min sambo – som jag hoppas få ta med till NZ i framtiden – och minns alla mina egna upplevelser i Milford Sounds, Queenstown, Glenorchy och alla andra ställen på Sydön. Tack!
    För övrigt blir jag väldigt nyfiken på vad du skriver? Jag försökte se Sagan om ringen-filmerna efter min resa, men klarade aldrig av att hålla mig vaken. Jag skriver alltså inte fantasy 😉

     
    • Anna - Boktycke

      March 12, 2017 at 13:37

      Åh, hoppas också att ni besöka Nya Zeeland tillsammans i framtiden, det är ju bara så vackert där. Jag har nyss kommit tillbaka men längtar redan tillbaka.

      Jag skriver ungdomsfantasy 🙂 Haha, jag tror att jag har somnat i stolen varje gång jag har sett filmerna på bio för de är så lååååånga. Det är väl också därför jag bara ha sett dem en gång trots att jag gillar dem.

       
      • Marie: Mitt skrivliv

        March 13, 2017 at 05:43

        Ett fantastiskt land, så roligt att du bloggar om er resa.
        Ungdomsfantasy låter spännande! Utspelar den sig i en uppdiktad värld eller en verklig? Jag läste för en tid sedan min första – om inte Twilight räknas? – bok i genren, Charlotte Cederlunds Middagsmörker, en mersmaksupplevelse. Har bara inte hunnit läsa Gryningsstjärna än. Har du läst henne?

         
      • Anna - Boktycke

        March 13, 2017 at 21:29

        Nya Zeeland är det vackraste landet jag har besökt, om jag får chansen så vill jag besöka det igen. Mitt manus för tillfället utspelar sig i den verkliga världen och innehåller övernaturliga element. Charlotte Cederlund känner jag och vi är i samma skrivgrupp så visst har jag läst hennes böcker :p Twilight räknas säkert som ungdomsfantasy också, fast mer åt det romantiska hållet.

         
      • Marie: Mitt skrivliv

        March 14, 2017 at 07:41

        Men vilken pepp att tillhöra samma skrivgrupp som någon som det gått så bra för! Jag har lite svårt för påhittade världar, men “verklighet” med det lilla extra brukar kunna vara kittlande för fantasin 😄👍🏻

         
      • Anna - Boktycke

        March 17, 2017 at 21:49

        Haha, jag hoppas på att det kommer att gå minst lika bra för mig när jag väl blir utgiven :p

         

Leave a Reply

 
