RSS

Reseinlägg 6 – Under miljontals stjärnor och omgiven av hundra delfiner

12 Mar

Så har vi kommit fram till andra delen av sydönsresan. Under turens tre första dagar hade vi ju Queenstown som utgångspunkt och besökt sevärdheter i närheten (om man nu räknar 3,5 timmars bilfärd som nära). På den fjärde dagen var det dags för att fara vidare till öns andra städer så vi fick packa ihop och säga adjö till vår fina övernattningslägenhet.

Slutmålet för dagen var Tekapo som är känd för att vara ett stjärnbeskådningsställe. Men innan vi kom dit så hade vi givetvis flera stopp på vägen.

Första stoppet var lunch vid en laxodlingsfarm. Istället för att importera norsk lax så fixar Nya Zealand fram sina egna fiskar alltså. Vår guide berättade att den största skillnaden (som han kände till) är att den lokala laxen är mindre fet än sina norska släktingar och har därför ”bättre” textur.

Laxfarmen.

Laxbassäng där man kunde mata fiskarna.

Sashimi-lunch!

När jag såg högen med sashimi som lades framför mig började det direkt att vattnas i munnen. Eftersom det var flera personer i sällskapet som inte var så förtjust i rå lax så fick jag deras portioner också muhahaha. Men det var faktiskt inte lika mumsigt som jag hade hoppats på. Laxen smakade helt enkelt inte så mycket eftersom den var så mager. Visserligen är norsk lax fullpumpade med antibiotika men smakmässigt slår dem den zeeländska laxen flera gånger om.

Efter maten hann vi också med att besöka Lake Pukaki som enligt maorierna är den vackraste sjön i Nya Zeeland. Jag håller helt och hållet med! Bilderna gör inte sjön rättvisa egentligen, man måste vara själv på plats för att begripa hur andlöst vackert det var.

Panoramavy över sjön.

Önskar att den finns en liknande sjö i närheten av Lund.

På eftermiddagen kom vi fram till Tekapo där vi fick bo i ett jättefint hus och åt sedan middag i en närliggande restaurang (i och för sig så är staden/byn så liten att det mesta låg ganska nära). När klockan närmade sig 23:00 så var alla trötta och vissa hade till och med gått och lagt sig. Jag själv var ganska sömnig men tänkte att jag åtminstone skulle ut och kolla lite på stjärnorna när jag ändå var här. Jag gick ut i mörkret och lyfte på huvudet… och bara gapade. Natthimlen var pyntat med miljontals stjärnor och det såg så fantastiskt ut att jag först hade svårt att fatta att det var på riktigt. Man kunde se vintergatan med blotta ögat! Det var bara så mäktigt och vackert att det är svårt att beskriva det med ord. Eftersom våra egna kamerabilder inte på något sätt gör stjärnhimlen rättvisa så visar jag en bild jag har hittat på nätet istället.

Bild tagen härifrån.

Bilden överdriver inte, det var verkligen så stjärnklart att det var galet! Efter att ha hämtat de andra i huset så stod vi alla ute och bara njöt av tystnaden och nattens prakt. Den kvällen/natten fick jag se 5 stycken fallande stjärnor. Jag låg på en bänk och tittade på stjärnorna tills det började bli för kallt och mina ögonlock för tunga. Ville verkligen inte sluta titta på stjärnorna.

Nästa dag var jag ganska sömnig men vi gick upp tidigt för att åka till Christchurch. Där gick vi runt en stund i staden och fick se den berömda halvraserade kyrkan. Det är först i Christchurch som jag med egna ögon fick se konsekvenserna av jordbävningarna som landet har varit med om. Det var ju en ganska stor jordbävning för bara några månader sen och den har lämnat tydliga spår efter sig. Vår guide berättade att i vanliga fall brukar Christchurch vid den här tiden på året vara pynt med vackra blommor, istället så är det nu vägarbeten och byggnadsställningar överallt.

En av många ombyggnanden i Christchurch.

Dagens slutstation blev Kaikoura där vi fick se ännu tydligare spår efter den senaste jordbävningen. Hela kustremsan har ändrat sig och på vissa stället har marken höjt sig med 10 meter. Det var stängda vägar och blockerade tunnlar. Man får verkligen respekt för naturen.

Hela den här delen låg under vatten för bara några månader sen.

Hittade en säl i naturen 😀

Nästa morgon gick jag upp väldigt tidigt för jag ville passa på att se soluppgången. Nya Zeeland är ju det landet i världen som får se soluppgången först av alla så det kändes extra häftigt att få se en ny dag gry där.

Soluppgång i Kaikoura.

Kaikoura är känd för sina valar och det var precis det vi var där för – whale watching! När vi var på plats fick vi dock veta att Dante inte fick följa med vilket gjorde mig ganska upprörd. Vi hade ju redan betalat allting via resebolaget men inte fått reda på att barn under tre år inte fick följa med. Som tur var så erbjöd sig min pappa att hoppa över turen och agera barnvakt vilket jag var väldigt tacksam för.

Så ja, vi klev på båten och efter en säkerhetsintroduktion så åkte vi ut på öppet hav. Det tog knappt fem minuter innan kaptenen meddelade att han hade upptäckt inte bara en utan TVÅ valar tillsammans vilket är supersällsynt. Alla rusade ut på däck och fotograferade valarna.

Två valar tillsammans.

Inne i båten.

Ärligt talat så var jag ganska besviken, allt man såg var ju två svarta fläckar i havet. Sen skumpade båten så mycket att jag snart började bli sjösjuk trots att jag hade tagit tabletter mot just det. Jag var inte den enda som inte klarade av gungningarna, det dröjde inte länge förrän folk började spy till höger och vänster vilket gjorde att jag kände mig ännu mer illamående. Ehem, för att inte besvära er med vidriga detaljer så kan jag säga att just då ångrade jag mig att jag någonsin satte fot på den där båten.

Det upptäcktes fler valar efter hand men jag var för sjösjuk för att överhuvudtaget orka bry mig om. Jag tror faktiskt jag somnade för nästa gång som båten stannade så hörde jag nåt om ”delfiner”. Jag öppnade ögonen och såg att folk höll på att gå ut på däck. Jag mådde lite bättre då så jag tänkte att jag kunde gå ut och ta en bild på nån delfin i alla fall. Det visade sig inte vara en delfin, inte ens två utan ÖVER HUNDRA stycken! Illamåendet blev som bortblåst och trängde mig fram till fören för att se bättre. Det var såååååå coolt! Över hundra delfiner som bara simmade runt och under båten, hoppade och lekte i vattnet. Vad som var en mardröm blev plötsligt en av resans bästa upplevelser!

Delfinerna simmade så nära!

Så många delfiner överallt! Var så sugen på att själv hoppa i vattnet.

Efter en lunch så åkte vi tillbaka till Christchurch igen, denna gång för att lämna Nya Zeeland. Det kändes sorgligt men efter att ha sett så många fantastiska saker och varit igång så mycket så såg jag även fram emot att få ta det lugnare i Singapore och Vietnam vilket nästa inlägg kommer att handla om.

 

 
8 Comments

Posted by on March 12, 2017 in Blandat

 

8 responses to “Reseinlägg 6 – Under miljontals stjärnor och omgiven av hundra delfiner

  1. sizzen

    March 12, 2017 at 20:11

    Gud va härligt, jag vill också åka till Vietnam igen. Bästa landet 😉

     
    • Anna - Boktycke

      March 13, 2017 at 21:26

      Jag ska dit igen i sommar hehe :p

       
      • sizzen

        March 13, 2017 at 21:27

        Men vaa vilken lyx😍 inte avis alls…

         
      • Anna - Boktycke

        March 13, 2017 at 21:31

        Ska inte vara där så länge i sommar (typ några dagar) men det ska bli kul! Ser dock fram inte emot värmen. Tyckte att det var varmt nog nu när vi var där 🙂

         
  2. Lisa

    March 13, 2017 at 07:51

    Wow vilken resa!!! Skulle jätte gärna åka till Nya Zeeland! Verkar så häftigt!

     
    • Anna - Boktycke

      March 13, 2017 at 21:30

      Jag längtar redan tillbaka till Nya Zeeland, rekommenderar verkligen att du reser dit! Visst är det långt (och dyrt) men det är vårt det!

       
  3. [Anna]

    March 13, 2017 at 09:44

    ¨Wow vilken resa alltså!!! Galet vackert det måste ha varit med alla stjärnor och häftigt med vilda delfiner i mängder 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      March 13, 2017 at 21:32

      Stjärnorna är nog bland det absolut vackraste jag har sett i hela mitt liv. Avundas verkligen alla som bor i Tekapo som kan se det varje natt.

       

Leave a Reply

 
