RSS

Veronica Roth – Dödens märken

24 Apr

Tatueringar får en helt ny betydelse.

Titel: Dödens märken (original Carve the Mark)
Författare: Veronica Roth
Serie: Carve the Mark #1
Sidantal: 480
Utgivningsår: 2017

Officiell handling:
Det är en värld full av våld och hämndlystnad. En värld där alla som föds utvecklar en »flödesgåva« – en unik förmåga avsedd att forma framtiden. De flesta har nytta av sina förmågor, men Cyra och Akos har gåvor som samtidigt gör det lättare för andra att kontrollera dem.

Cyra är syster till Ryzek, den brutale tyrann som regerar över Shotet-folket. Cyras flödesgåva ger henne en kombination av smärta och makt – vilket gör det möjligt för hennes bror att utnyttja henne för att plåga sina fiender. Men Cyra är mycket mer än bara ett vapen i sin brors händer: Hon är motståndskraftig, hon kommer snabbt på fötter, hon är smartare än han tror.

Akos är från den fredsälskande nationen Thuvhe och har en gränslös lojalitet till sin familj. Han skyddas själv av sin ovanliga gåva, men när han och hans bror fängslas av Shotet-soldater är Akos beredd att göra vad som helst för att få ut sin bror levande därifrån.

När Akos kastas in i Cyras värld verkar fiendskapen mellan deras länder och familjer oöverstiglig. De måste hjälpa varandra för att överleva – eller förgöra varandra Ska de kunna återta kontrollen över sina flödesgåvor, och återställa maktbalansen i sin värld?

 Tycke:
Jag älskar Divergent, uppföljarna är ganska bra också men första boken i serien stal mitt hjärta då jag läste den år 2011 (yikes! Det är ju sex år sen!).

Nu har alltså Roth släppt den första boken i sin nya duologi och återigen är det en dystopi med kärlekshistoria och revolt. Vi har huvudrollerna Cyra och Akos, de börjar som fiender och värms sakta men säkert upp i varandras sällskap. Handlingen är full med rymdskepp, intriger och övernaturliga förmågor. Det borde tilltala mig, och visst tycker jag om boken, problemet är att det känns som att jag har läst denna berättelse tidigare.

Hade jag läst boken för tre-fyra år sen så skulle jag säkert ha älskat den. Nu känns allt lite för välbekant och trots ”tvisterna” så tycker jag att handlingen är ganska förutsägbar. Det är inte så att den är tråkig men den är helt enkelt inte så gripande som jag hade hoppats på.

Vad jag däremot gillar starkt är att Roth har gått ifrån könsstereotyperna, här är det tjejen som är krigaren medan killen är den snälla helaren (som givetvis kan slåss också). Både två har komplexa syskonrelationer och jag gillar hela idén med öden.

Karaktärsmässigt så är Cyra favoriten. Även Ryzek tycker jag är riktigt intressant. Akos känns lite för perfekt så han är inte lika tilltalande. I överlag så har boken ett bra karaktärsregister. Jag älskar ingen men jag gillar de flesta.

Så ja, jag tycker om boken och kommer absolut att läsa fortsättningen. För den som inte har läst så många dystopier eller böcker där karaktärerna har övernaturliga krafter så är säkert denna bok en guldklimp.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Kommer Eijeh och Ryzek att byta personlighet helt och hållet? Fattar inte riktigt hur Ryzek kan tycka att det är okej att byta bort minnen, man måste ju tappa bort en del av sig själv när man inte minns händelserna som har format en.
  • Hm… Akos är alltså shotet, men betyder det att alla syskonen också är det? Eller är han adopterad? Eller har morsan varit otrogen? På tal om morsan, fyfan alltså. Att veta om vad som kommer att hända med sin familj och ändå låter hon det bara ske… så himla grymt (och jag menar grymt som i hänsynslöst och inte som i awesome)!

+ Karaktärer
+ Handling
– Förutsägbar

Mest intressanta karaktär: Cyra
Bästa scen eller del: Slutet

Rekommenderar för:
Ni som vill ha spänning och sci-fi med ickestereotypiska könsroller.

Rekommenderar inte för:
Ni som har läst för många dystopier.

Andra delar i serien: 
1. Dödens märken (original Carve the Mark)
2. Titel ej bestämd än.

 etikett- denhärgillarjag

goodreads add

 

Tags: , , ,

12 responses to “Veronica Roth – Dödens märken

  1. Azet

    April 24, 2017 at 11:16

    Om jag någonsin har tid til att läsa denna serie får jag inte hoppas på ett lyckligt slut.Mig lyckas Roth hela tiden att överaska.

     
  2. Lena

    April 24, 2017 at 20:48

    Hade lite problem att komma in i denna boken, men den blev bättre och bättre.

     
    • Anna - Boktycke

      April 26, 2017 at 18:26

      För mig var det tvärtom, tyckte att den var spännande från början men sen när det växlades över till Cyras perskeptiv så tappade jag intresset, men sen blev den bättre igen.

       
  3. Felicia

    April 26, 2017 at 11:37

    Hej! Tänkte bara säga att jag tycker verkligen att du ska fortsätta med att göra inlägg med ”böcker som blir utgivna på svenska” kommer inte riktigt ihåg vad du döpt kategorin till men tror du förstår ändå 🙂 Jag är 20år och läser bara på svenska så det skulle verkligen uppskattas! 🙂 (Eller egentligen vilka inlägg som helst som handlar om svenska böcker)

     
    • Anna - Boktycke

      April 26, 2017 at 18:27

      Hej! Tack så jättemycket för din kommentar och feedback! Ibland är det så svårt att veta vilka inlägg som läsarna gillar så det är superbra att du säger till. Jag ska defintivit kolla om det är några nya svenska böcker på g som jag inte har skrivit om innan :p

       
  4. sizzen

    May 13, 2017 at 01:03

    Hm tyckte denna bok var alldeles för seg, kunde inte ens läsa ut den xD btw, visste du att Roth har skrivit en kind of sequel bok till divergent serien, den utspelar sig alltså efter Allegiant?! asså omg den handlar om Four och Christina…. fml, den heter we can be mended

     
    • Anna - Boktycke

      May 13, 2017 at 18:22

      Haha, jag tycker att den är ganska bra, men Divergent är snäppet bättre. Åh, visste inte att det finns en fortsättning! Tack för tipset! ska se om jag kan hitta den.

       
  5. sizzen

    May 14, 2017 at 11:24

    Alltså kan inte ens kolla på den boken xD hatar den typ, för kan inte fatta att four och Christina blir fkn tsm😂 och bildar familj, usch

     
    • Anna - Boktycke

      May 14, 2017 at 21:41

      Va, nähhhhhhh! Blir de tillsammans?! Nu vill jag inte heller läsa den. Tycker fortfarande att Four och Tris hör ihop.

       
      • sizzen

        May 14, 2017 at 22:08

        Mm alltså är seriös, har inte läst den men fått se Spoilers n shit, hur kan dom två vara tsm efter allt som hänt?! Like Wtf just happend?

         
      • Anna - Boktycke

        May 14, 2017 at 22:21

        Tyckte att det var lite hintar om det i slutet av Allegiant (eller om det är i någon av Fours noveller) men tänker ändå att han hör tillsammans med Tris. Gah, som om slutet i Allegiant inte är krossande nog. Min bild av Four och Tris blir ju helt förstörd 😦

         

Leave a Reply

 
