RSS

Kommande svenska ungdomsböcker (2017 del 4)

30 Apr

Det är nästan så att jag har bytt namn och utformning på dessa inlägg varje gång jag gör en batch. Just för tillfället så tycker jag att “Kommande svenska ungdomsöcker” känns som ett bra val, vi får se om jag kör på det eller byter senare i år.

Hursomhelst, eftersom jag har fått en kommentar som efterlyste dessa inlägg så har jag spanat in sommarens och höstens utgivning. Under de kommande veckorna kommer jag att lista vilka svenska böcker och översättningar som jag ser fram emot. Här kommer första inlägget.

Observera att utgivningsdatumen är preliminära och kan ändras.

Titel: Vända världen rätt (orig. Holding up the Universe)
Författare: Jennifer Niven
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsdatum: 2017-05-03

Efter succén med All the Bright Places, eller Som stjärnor i natten som den svenska översättningen heter, så kommer ännu en bok av författaren på svenska. Vad jag har förstått så ska denna handla om en tjock tjej och en kille som inte kan minnas ansikten. Den har fått bra betyg så jag är väldigt nyfiken.

_____________________________________________________________________________________

Titel: Tors hammare (orig. Magnus Chase and The Hammer of Thor)
Författare: Rick Riordan
Serie: Magnus Chase #2
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 2017-05-22

Jag är så efter med att läsa den här serien, bok nummer två kommer ut snart och jag har inte ens läst första boken. För er som inte vet så skriver Riordan om nordiska gudar i hans senaste serie. Och herregud vad det svenska omslaget är snyggt.

_____________________________________________________________________________________

Titel: En av oss ljuger (orig. One of Us Is Lying)
Författare: Karen M McManus
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsdatum: 2017-05-29

En person blir mördad och fyra skolungdomar måste samarbeta för att ta reda på vem mördaren är, problemet är bara att alla har hemligheter de vill dölja. Låter ganska spännande, jag hoppas på ett riktigt mysterium och att den är seriös. Tycker att mysterieböcker där mördaren verkar vara allsmäktig är så tråkiga.

_____________________________________________________________________________________

Titel: Flickan på hotellet
Författare: Katarina Wennstam
Serie: Alex Skarp #1
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsdatum: 2017-05-30

Första delen i en planerad deckartrilogi. Vi får följa med en sextonårig tjej som försöker ta fast en mördare. Brukar inte läsa vuxendeckare men det kanske gå bättre med en ungdomsvariant?

_____________________________________________________________________________________

Titel: Idag är allt (orig.The Sun is Also a Star)
Författare: Nicola Yoon
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: 2017-06-01

Hmm… den som översätter Yoons titlar till svenska måste vara väldigt förtjust i ordet “Allt”. Jag tyckte att Everything, Everything är helt okej så jag är lite nyfiken på denna.

För fler svenska böcker som kommer ut i år kan ni kika här.

 

2 responses to “Kommande svenska ungdomsböcker (2017 del 4)

  1. Felicia

    May 2, 2017 at 10:17

    Åh äntligen mitt favoritinlägg!! Tyckte boken “En av oss ljuger” verkade mest intressant men det är som du skrev att jag hoppas det är en “seriös bok” liksom! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      May 2, 2017 at 21:01

      Kul att du gillar 🙂 Hittade själv många böcker som jag blev sugen på hehe.

       

Leave a Reply

 
