RSS

Hong Kong / Taipei 2018 – Dag 1 och 2

12 Jan

Dag 1
Vår resa började på kvällen den 12:e december och vi åkte till Kastrup med tåg. Dante blev galet förtjust i att putta/dra kabinväskan och vägrade låta någon annan hjälpa till (vilket var jättecharmigt, men även frustrerande då han ofta välte den eller krockade med andra).

Flygresan gick väl okej, planet lyfte vid 22:00 på kvällen och vi tänkte att Dante skulle sova men icke! Han somnade inte förrän vid 01:00 (svensk tid) och sov ganska oroligt fram tills 2 timmar innan vi skulle landa. Själv hade jag en ganska korpulent man bredvid mig som gjorde att jag var tvungen att luta mig åt sidan större delen av färden. Jag brukar sova ganska bra på flyg men den här gången fick jag så himla ont i svanken (förmodligen på grund av graviditeten) att jag inte kunde sova i mer än några timmar. När vi landade så var vi ganska möra allihopa, men adrenalinet höll oss uppe 🙂

Min svärfar som bor i Hong Kong mötte upp oss vid flygplatsen och vi tog en taxi tillsammans till hotellet. Vi bodde på samma ställe för 4 år sedan så det är sig likt, lite trångt som ni kan se i videon, men bra område och rimligt pris. Efter att ha vilat lite så tog vi en liten runda i området och åt på en shanghainesisk restaurang. Klockan var väl cirka 18:00 lokal tid men vi var alla så trötta efter resan så vi gick och la oss direkt efter maten… bara för att vakna hungriga 02:00 och min man fick gå ut och handla mat, tur att 7 Eleven och McDonalds ligger bara 20 meter bort och har öppet dygnet runt. Sen höll Dante oss vakna tills kl. 6 på morgonen innan han äntligen somnade igen. Att vänja sig vid tidsskillnaden är allt annat än lätt när man reser med småbarn :p

Dag 2
Frukosten/lunchen tänkte vi inta på en klassisk cha chaan teng som det finns massor av i Hong Kong, det är väl en motsvarighet till amerikanska diners. På morgonen serveras frukost, sen byter de till lunchmeny och på kvällen blir det kvällsmeny istället. De brukar oftast vara prisvärda och servera standardrätter (som är gott!). En nackdel är dock att menyn oftast bara finns på kinesiska såvida man inte rör sig i de mer turistiga delarna.

Vi vaknade dock så sent att frukosten redan var över så vi fick äta av lunchmenyn istället, inte mig emot. Efter en väldigt mättande måltid gick vi mot Mong Kok. Tunnelbanesystemet i Hong Kong fungerar väldigt bra men ska man inte så långt så är det nästan smidigare att gå. Eftersom min man är som en mänsklig GPS så ledde han vägen vilket var väldigt skönt. Vi fick även se delar av Hong Kong som man skulle ha missat om man hade tagit metron, bland annat en marknad där det såldes färsk fisk och kött (sen kan man ju undra lite över hygienen när det är 22-24 grader ute och all kött står framme…)

Mong Kok är ett populärt turistområde och det märks verkligen på trängseln. Vi gjorde inte så mycket förutom att gå på marknader och leta efter kläder till bröllopet åt min man. Efter Mong Kok fortsatte vi att promenera till Kowloon Park där vi från början hade tänkt låta Dante leka, men efter 5 min fick min man ett myggbett och vi gick då fort vidare till Tsim Sha Tsui med alla dess köpcentrum och märkesbutiker (jag köpte ingenting).

På kvällen åkte vi buss i 45 minuter för att äta middag i området där svärfar bor. Min systers familj landade i Hong Kong samma dag så vi mötte dem vid restaurangen och åt en väldigt god middag ihop. Det jobbiga var dock att Dante sprang iväg och försvann efter middagen och vi fick lite panikartat leta efter honom i både restaurangen och i köpcentret i flera minuter innan vi upptäckte att han hade sprungit till ingången vid köket och tittade på en julgran. Gah, man måste verkligen hålla koll på honom hela tiden. Sen blev det återigen 45 minuters bussresa (plus 15 min promenad) tillbaka till hotellet.