RSS

Dags för Boktyckes födelsetävling!

27 Jan

Boktycke fyller snart 2 år!

Det är knappt att jag tro det själv men Boktycke har snart funnits i två år och liksom förra året så vill jag fira bloggens födelsedag med en tävling. Det kommer att bli en frågesport den här gången med men till skillnad från förra året kommer jag inte att ställa en fråga varje dag och ni svarar i kommentarerna. Förra veckan la jag upp ett inlägg där jag bad er att testa lösenordssystemet och eftersom det fungerade så bra så bestämde jag mig för att köra på den strukturen. Jag har redan förklarat hur det hela fungerar där så ifall du inte har gjort förberedelsetestet så kikar på det här inlägget.

Vad som också är annorlunda är att det inte kommer att vara några frågor om böckers handling. På de flesta av frågorna behöver man inte ha läst boken i fråga för att kunna svara på dem. I år kör jag mer på klurigheter och svårigheten blir istället att lista ut vilken bok det är jag menar. Precis som förra året så kan man hitta väldigt många av svaren på Boktycke, har ni läst alla inlägg jag har skrivit så har ni i princip allt ni behöver veta för att lista ut alla svaren i tävlingen. Ett tips är att skriva ner alla svaren på frågorna och spara ner url:en till dem på er dator. Ifall ni tar paus och fortsätter tävlingen en senare så är det risk att ni måste göra om alla frågorna igen. Jag har försökt att göra frågorna svårare ju längre man kommer men vet inte om jag lyckades så bra med det :p

Ett tävling måste ju ha ett pris och den här gången kommer vinnaren att få handla upp till 200kr på Adlibris. Vinnaren är givetvis den som har kommit längst i frågorna. Ifall det är två personer som har kommit exakt lika långt så delar de på priset, det vill säga att de får handla för 100kr var på Adlibris. Ifall det är tre eller fler personer som har kommit lika långt så kommer jag att köra en vanlig hederlig utlottning och slumpa fram två vinnare.

För att göra mina Facebook-följare lyckliga så kommer de automatiskt att få +10kr på prispengarna ifall de vinner. Observera att det bara gäller för mina befintliga Facebook-följare. Ifall du gillar Boktycke på FB efter att det här inlägget är upplagt så kommer du tyvärr inte att få bonuset. Detta är för att för att jag vill undvika att folk bara följer Boktycke för tävlingens skull och sen sluta följa så fort tävlingen är över. Så den här bonusen är ett tack till mina lojala bloggföljare! Jag rekommenderar dock att ni gillar Boktycke på FB ifall ni inte har gjort det redan ändå. Det här kommer inte att vara första gången FB-följarna får bonus 🙂

Ett bonus som är öppet för alla är att blogga om tävlingen. Ifall ni skriver ett inlägg och länka till det här inlägget så får ni också +10kr att handla för ifall ni vinner. Länka inlägget i kommentaren tack, detta måste dock vara gjort senast den 3:e februari, annars så gäller inte bonuset.

Tävlingen avslutas på fredagen den 8:e februari och vinnaren/vinnarna koras på lördagen därefter.

Innan jag ger er länken till första frågan tänker jag bara påminna om lösenordsreglerna:

Alla lösenord ska vara i gemener och utan mellanrum. Alla specialtecken (t.ex. “‘!?-) tas bort och åäö ska ersättas med a respektive o.

Exempel:
Om svaret är J. K. Rowling så ska ni skriva det som jkrowling
Om svaret är björn ska ni skriva det som bjorn
Om svaret är Rör mig inte! ska ni skriva det som rormiginte

Ifall ni är helt säkra på att ni har rätt men ändå inte kommer vidare så skriv ett mail till mig då (boktycke@gmail.com). Det kan hända att det är jag som är slarvig och har skrivit in fel lösenord.

Sist men inte minst så tackar jag er så mycket för att ni läser min blogg!

GLÖM INTE ATT LÄMNA KOMMENTAR PÅ ALLA FRÅGOR EFTER FRÅGA 1!

Här har ni första frågan.

Lycka till!

Har ni några frågor eller synpunkter så får ni givetvis ställa dem här 🙂

 
48 Comments

Posted by on January 27, 2013 in Tävling

 

48 responses to “Dags för Boktyckes födelsetävling!

  1. Mel

    January 27, 2013 at 13:41

    Jag är med 😀

     
  2. Nelly

    January 27, 2013 at 14:01

    Är också med!

     
  3. Nelly

    January 27, 2013 at 14:15

    Hur många frågor är det totalt?

     
    • Anna - Boktycke

      January 27, 2013 at 14:17

      Det är hemligt. Men du märker när du kommer till sista frågan 🙂

       
      • Nelly

        January 27, 2013 at 15:39

        Ah, okej!

         
  4. Malin

    January 27, 2013 at 14:22

    Jag är med! 🙂

     
  5. Emelie

    January 27, 2013 at 14:29

    Gud vad kul med en ny tävling, ser verkligen fram emot den 🙂

     
  6. Linnea

    January 27, 2013 at 14:29

    Jag är självklart med och tävlar! 🙂
    Mitt inlägg på bloggen: http://liijobooks.blogspot.se/2013/01/tavlingstips.html

     
  7. Petra

    January 27, 2013 at 14:48

    Grattis! 🙂
    Jag är såklart med och har tipsat om tävlingen här

     
  8. Iktoro

    January 27, 2013 at 15:27

    Jag är med och tävlar 😀
    Har skrivit om det här: http://iktorosbocker.blogspot.com/2013/01/jubileumstavling-hos-boktycke.html

     
  9. Madeleine K

    January 27, 2013 at 15:31

    Grattis!
    Jag vill vara med och tävla! Har skrivit om tävlingen här: http://maddie-bokblogg.blogspot.se/2013/01/anna-i-fran-boktycke-haller-en-tavling.html

    Och jag har också gillat din facebook sedan innan. Visste inte om jag skulle säga det eller inte 🙂

     
  10. Linnea

    January 27, 2013 at 15:34

    Ville bara säga att upplägget på din tävlingen är hur bra som helst, men tyvärr buggar det för mig. Fick skriva in svaret på fråga 5 säkert 10 gånger innan jag tog mig vidare, testade massa olika stavningar om det var det som skulle vara fel, och även olika författare utifall att jag hade fel 😛 Men jag var så säker, och tillslut fungerade det som sagt. Men tänkte bara höra om det har varit problem för flera? Jag är nämligen lite osäker på fråga 6, och nu vet jag inte om jag kan lita på att jag verkligen har fel på frågan eller om det är samma problem som jag hade med fråga 5…

     
    • Anna - Boktycke

      January 27, 2013 at 15:37

      Ajdå, har inte hört från andra att de har haft problem men de kanske bara antog att de hade fel svar. Möjligvist så beror problemet på att det är så många som håller på med frågorna nu så wordpress får fnatt. Men ifall du är säker på en fråga men fortfarande får fel svar så mailar mig så kan jag säga om det är rätt eller fel så slipper du undra.

       
      • Linnea

        January 27, 2013 at 15:42

        Okej.. Ja någonting stämmer inte riktigt för jag satt och försökte svara på fråga 6, men sen helt plötsligt stod det att jag försökte svara på fråga 7.. Fast jag hade inte sett någon fråga till 7an.. När jag sen försökte gå bakåt för att se frågan, då hamnade jag bara på password sidan för den tidigare frågan igen fast då hade jag ju tappat koll på vad den frågan var. Haha 😛 Jag kanske får försöka igen senare, eller så får jag låta de det funkar för tävla istället 🙂

         
      • Anna - Boktycke

        January 27, 2013 at 15:48

        Näh, vad tråkigt 😦 Jobbigt om det inte fungerar ju.
        Det enda jag kan rekommendera är att du försöker igen senare. Hoppas att det går bättre då!

         
  11. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    January 27, 2013 at 15:34

    ÅH så kul =)

     
  12. Frida

    January 27, 2013 at 15:59

    Grattis till bloggen! 😀

    Superrolig tävling du har ordnat. Gillade din förra väldigt mycket, men den här är ännu bättre. Mycket smidigare upplägg 🙂

    Har tipsat om tävlingen här: http://boooklovin.blogspot.se/2013/01/tavlingstips.html
    Och jag gillar din facebooksida sedan innan 🙂

     
  13. Rebecca G

    January 27, 2013 at 16:01

    Så kul, ska absolut försöka nu! 🙂

     
  14. Lena

    January 27, 2013 at 16:07

    Grattis! Jag är med och här kommer mitt inlägg på bloggen 🙂 http://lenacee.wordpress.com/2013/01/27/tavlingstips/

     
    • Lena

      January 27, 2013 at 16:10

      Och jag gillar din facebooksida sedan jag såg inlägget på GR 🙂

       
  15. Anna - readingthisworld

    January 27, 2013 at 16:48

    Vad kul! Jag är gärna med, gillar din sida på facebook redan 🙂

     
  16. Klara (klaraasbooks)

    January 27, 2013 at 18:04

    Åh, det är ska bli så kul ^^ Ska göra ett inlägg på bloggen inom en snar framtid…

     
  17. thillda

    January 27, 2013 at 18:43

     
  18. Mel

    January 27, 2013 at 18:56

    Detta var jätteroligt! Klara alla frågorna – yeeey! Jag gillar Boktycke på Fb sedan tidigare och har skrivit om tävlingen på min blogg, kolla här: http://iheartfantasy.blogg.se/2013/january/tavling-hos-boktycke.html . Håller verkligen tummarna!

     
  19. Rebecca A

    January 27, 2013 at 20:45

    Jag är med!
    mitt inlägg om tävlingen: http://booktwin.blogspot.se/2013/01/boktyckes-tavling.html

     
  20. Tess

    January 28, 2013 at 09:45

    Jag har bloggat här http://www.pocketlover.se/2013/01/tips-om-en-sjukt-kul-och.html och jag tror att jag gillar din fb-sida sedan tidigare…

     
  21. eve - min bok och jag

    January 28, 2013 at 14:03

    Vad kul det ska bli! Jag är lätt på! 😀

     
  22. eve - min bok och jag

    January 28, 2013 at 14:12

     
  23. Mimsan

    January 28, 2013 at 15:54

    Jag är med!
    Har skrivit om tävlingen här: http://minbokkista.blogspot.se/2013/01/tavling-ej-hos-mig.html

     
  24. Beate

    January 28, 2013 at 15:57

    Jag är med! 😀 Här är mitt inlägg: http://bokbeate.blogspot.se/2013/01/en-tavling-hos-boktycke.html

     
  25. Ella

    January 28, 2013 at 16:32

    Jag är med! 😀 Har bloggat om tävlingen här: http://mittimellan-ella.blogspot.se/2013/01/tavlingstips.html

     
  26. Elin - Bokparadiset

    January 28, 2013 at 19:19

    Oj skrev ju på fel! haha, här är mitt inlägg http://bokparadis.blogg.se/2013/january/tavlingstips-2.html#comment

     
  27. Jennelie

    January 29, 2013 at 09:10

    Jag är med 😀 Tipsade på min blogg : http://jennelies.blogg.se/2013/january/en-tavling.html#comment

     
  28. Hanna

    January 29, 2013 at 11:02

    Jag är också med!
    Har skrivit om det här: http://liberlibri.blogg.se/2013/january/tavling-hos-boktycke.html

     
  29. Elen [bokpotaten]

    January 30, 2013 at 10:03

    Klart man är med! Tipsat om tävlingen här: http://bokpotaten.blogspot.se/2013/01/skattjakt-hos-boktycke.html

     
  30. Spetsig - en bokblogg

    January 30, 2013 at 11:50

     
  31. Emelie

    January 30, 2013 at 15:29

    Jag är MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEED!

     
  32. Andrea :D

    January 30, 2013 at 17:09

    Jag är med! 😀 Har tipsat på min blogg http://andypandycool.blogg.se/2013/january/tavlingstips.html# och gillar på faceboook sen länge 😛

     
  33. Rebecca A

    January 31, 2013 at 17:33

    Hur många frågor finns det?? 😮

     
  34. Daniella A

    February 1, 2013 at 14:24

    Jag är med! 😀

     
  35. Nella

    February 1, 2013 at 23:08

    Kul tävling 😀
    Skrev ett inlägg om den på bloggen: http://nellasbocker.blogspot.se/2013/01/tavling-pa-boktycke.html

     
  36. Sanna - Wonderfulbooks

    February 3, 2013 at 02:14

    Jag har skrivit om inlägget på min blogg, och följer dig på fb och har gjort det ett bra tag, Sanna Öhman! 🙂

    Länk: http://wonderfulbooks.blogg.se/2013/february/tavling.html#comment

     
  37. Rebecca G

    February 3, 2013 at 12:19

    Här är förresten mitt blogginlägg om tävlingen: http://bokmalen.blogg.se/2013/february/tavlingstips.html

    Och jag har följt dig på fb sedan långt innan 🙂

     
  38. tessansbokblogg

    February 3, 2013 at 15:39

    Vad kul, grattis! 😀

     
  39. Charlotte

    February 3, 2013 at 21:13

    Kanske du skulle kunna lägga ut en “facit” är tävlingen är över? Har fastnat och är nyfiken på vad svaret kan vara 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      February 3, 2013 at 21:22

      Jag kommer att lägga ut alla svaren när tävlingen är över 🙂

       

Leave a comment