RSS

Om mamma dör, vill inte Jenna leva längre

04 Jun

När man är fjorton ska man väl bara oroa sig för de där brösten som inte växer, eller hur?

 

Titel: I taket lyser stjärnorna
Författare: Johanna Thydell
Sidantal: 222
Utgivningsår: 2003

Handling:
Jenna är tretton år och har precis börjat sjuan. Den enda hon borde oroa sig för är de där brösten som inte växer, att Sakke ska lägga märke till henne och Ullis Knullis som hon hatar. Men så blir det inte, hemma hos Jenna finns rullatorer, duschstolar och en cancersjuk mamma.
I taket har mamma och hon klistrat upp stjärnor och under en av dem har hon gömt en papperslapp. På den står det: ”Om du dör mamma, tar jag livet av mig.”

 

Omdöme: 
Thydell skriver gripande, med lätta obesvärade dialoger och på ett sätt som lämnar mig gissandes vad som sker härnäst. Författaren visar prov på bra dramaturgi eftersom hon hela tiden får mig att vilja vända blad. Hur ska det gå för Jenna om mamma dör? Kommer hon dö? Jag bara måste få reda på hur det går och kan inte lägga ifrån mig boken.

Handligen berättas utifrån Jennas perspektiv (3e person) och trots att hon är fjorton lyckas Thydell få mig att relatera till henne. Jag blir arg, ledsen och sur samtidigt som Jenna. Dessvärre blir jag också arg på henne. Hon beter sig hänsynslöst och tanklöst. Tyvärr ska det väl kanske spegla hur en tonåring fungerar, men det går till överdrift och gör mig trött.

Karaktärer är något klyschiga speciellt Sakke, Ullis Knullis och Jenna. Det är något highschool-aktigt över det hela, men till min förvåning fungerar det. Klyschkaraktärerna skapar drama och ibland skratt. Det behövs för att en bok där en mamma är döende i cancer inte ska bli för tung.

Efter att ha läst I taket lyser stjärnorna blev jag intresserad av att läsa fler böcker av Johanna Thydell – för att skriva gripande böcker, det kan hon.

Dramaturgi +1
Karaktärerna -0,5
Språk +1
Trovärdighet +1
Förutsägbarhet +1

Betyg: 8,5/10

Denna recension är skriven av Eldtunga

 

Tags:

5 responses to “Om mamma dör, vill inte Jenna leva längre

  1. Fia Filur

    June 4, 2011 at 12:14

    Har inte läst den här boken, men är nyfiken särskilt med tanke på att Johanna var så ung när hon debuterade med den.
    Kommer att tänka på tv-serien (boken) Mitt så kallade liv. Hon bryter sig loss från bästisen, blir kompis med den mest otippade och i slutet är hon tillbaka där hon började fast lite mer mogen.
    För jag hoppas att Jenna stiger en nivå i sin utveckling och inte hamnar under jord…

     
    • Eldtunga

      June 4, 2011 at 13:19

      Den drivande konflikten 😛
      Låter lite som den här boken. Fast jag inte sett tv-serien.

       
  2. aeskill

    June 5, 2011 at 09:52

    Det är dags att läsa något svenskt. Jag tycker upplägget låter gripande – lägger boken till min ‘att läsa’-lista!

     
  3. Linda

    June 5, 2011 at 19:55

    Jag blev riktigt glad av att se en bok i en lite annan genre än fantasy här i bloggen. Jag tycker det är fantastiskt med variation så det var välkommet. Säg till om du nån gång behöver fler gästbloggare för variation i olika genre.

     
    • boktycke

      June 5, 2011 at 20:25

      Det är bara toppen med gästinlägg så om du vill gästblogga så är du mer än välkommen!

       

Leave a comment