RSS

Böcker på vers is the shit

11 Sep

Poetiskt lagd eller ej, versböcker får dig på fall. 

Titel: Far From You
Författare: Lisa Schroeder
Sidantal: 355
Utgivningsår: 2008

Handling:

Alice har aldrig återhämtat sig från sin mammas död. När hennes pappa gifter om sig med en annan kvinna, Victoria, tycker hon att han har svikit henne. När de dessutom får ett barn ihop och förvandlar mammans arbetsrum till ett barnrum blir Alice argare än någonsin. Inte hjälper det att hon har bråkat med sin bästis och måste åka med för att hälsa på Victorias familj. Det enda som gör henne glad är hennes underbara kille Blaze som älskar henne lika mycket som hon älskar honom. Men så kommer ett snöfall och en olycka sker, och för Alice får livet en ny innebörd.

 

Omdöme:
Den känns som att jag läste ut den här boken på mindre än en timme. Plötsligt var den slut och jag ville ha mer men samtidigt så jag var nöjd. Versböcker går så himla snabba att läsa och ändå så komma man så nära huvudrollerna. Hade jag varit mer poetisk lagd så skulle jag gärna testa att skriva en bok i vers 🙂

Tyvärr måste jag säga att jag ändå blev lite besviken. Har hört så mycket gott om Schroeders böcker och Far From You har fått väldigt bra betyg på Goodreads. För mig så kändes det som att något fattades, möjligen så är det för att boken tog slut för snabbt, eller så beror det på att jag inte riktigt gillade Alice.

Jag älskar Alices berättarröst, men hennes karaktär är för deppig för mig. Hon stöter bort folk och ger egentligen inte styvmamman någon chans alls. Jag gillar henne på grund av att man är i hennes tankar men som bäst så var vi kompisar och aldrig några bästisar. De andra karaktärerna tyckte inte jag att man fick lära känna så bra heller. Tycker att de duger för bokens handling men är annars inte så minnesvärda.

Nu låter jag så negativ igen vilket inte alls var meningen. Jag gillade boken men hade för höga förväntningar och blev därför besviken. Det är fortfarande en bra bok och jag vet att många älskar den. Jag rekommenderar den gärna till folk som vill testa på att läsa böcker på vers, för har ni inte testat det så har ni verkligen missat något!

 

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag trodde faktiskt att de Alice skulle dö men Ivy skulle överleva. Tänkte att det skulle sluta med att Alice blev Ivys skyddsängel. Hehe, ibland så blir man ”lurad” av omslaget.
  • Av någon anledning så trodde jag att Blaze skulle vara otrogen mot henne. Tur att det inte var så.

 

Språk: +1
Handling: +0,5
Berättarröst: +0,5

Mest intressanta karaktär: Blaze, han verkar schysst.
Bästa scen eller del: Slutet
Minnesvärt citat:
Wonderland is here now.
Don’t know what we might see.
Yesterday’s gone forever.
But my future’s up to me.

Betyg: 7/10

 

Tags: ,

12 responses to “Böcker på vers is the shit

  1. veronica

    September 11, 2012 at 19:45

    Ma kanske skulle pröva det där med vers ändå , jag har varit så himla skeptiskt, men man ska väl inte säga något förrän man prövat?:) Och älskar framsidan på just den där boken!

     
    • Anna - Boktycke

      September 11, 2012 at 19:55

      jag var också skeptisk i början tills jag läste “En sån där vidrig bok där mamman dör” och gillade den väldigt mycket. Sedan dess har jag varit förtjust i versböcker. Tycker absolut att du ska testa!

       
  2. enligt O

    September 11, 2012 at 22:21

    Måste. Läsa. Scroeder. Tack för påminnelsen, har antecknat namnet för ett bra tag sedan då jag älskar prosalyrik!

     
  3. Miss Poopuu

    September 12, 2012 at 10:21

    Låter som en riktigt bra bok. Borde nog kolla in den 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 12, 2012 at 13:12

      Riktigt bra tyckte jag väl inte att den var men den är absolut läsvärd 🙂

       
  4. Jennifer

    September 12, 2012 at 11:09

    Älskar dina recensioner! Riktigt sugen på att läsa nåt på vers nu! 😀

     
    • Anna - Boktycke

      September 12, 2012 at 13:13

      Har du inte gjort det innan så tycker jag att du ska testa! Det går så snabbt och smidigt att läsa böcker på vers :p

       
  5. Miriam Tisander

    September 12, 2012 at 17:44

    Synd att du blev besviken, själv älskade jag den =)

    och ang SPOILERN.. så ja jag trodde samma sak om Blaze, höll andan genom hela boken att det inte skulle vara så . Tror att det beror på att boken är så lik “en sån vidrig bok där mamman dör”. Visst kan de vara så?

     
    • Anna - Boktycke

      September 12, 2012 at 17:56

      Du, det kan nog stämma. Eftersom båda böckerna är skrivna på vers så kanske jag undermedvetet tänkte att de skulle likna varandra till handlingen också.

       
  6. Agnes

    September 12, 2012 at 22:35

    Håller med Miriam, själv älskade jag den här boken. Men av Schroeders böcker tycker jag helt klart bäst om Chasing Brooklyn 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      September 13, 2012 at 17:58

      Har hört från flera att Chasing Brooklyn ska vara Schroeders bästa bok. Men den verkar inte finnas i paperbacks :s Jaja, får väl köpa den i hardback snart då 🙂

       

Leave a comment