RSS

None of the Above – I.W. Gregorio

21 May

När man varken är tjej eller kille

None of the AboveTitel: None of the Above
Författare: I.W. Gregorio
Sidantal: 352
Utgivningsår: 2015

Handling:
Kristin är 18 år och tjejen som många beundrar, hon har en underbar pojkvän, ett idrottsstipendium till högskolan, trofasta vänner och hon blir även krönt till balens drottning. Men efter ett väldigt smärtsamt försök till sex med pojkvännen bestämmer sig Kristin för att gå på sin första gynekologiska undersökning. Under besöker får hon den förkrossande nyheten om att hon är intersex, på utsidan ser hon ut som vilken tjej som helst, men på insidan saknar hon livmoder och har outvecklade testiklar. Vetskapen vänder upp och ner på hennes liv, och inte blir det bättre när alla i skolan får veta om det. Plötsligt är hennes pojkvän en främling, hennes bästa vän en förrädare och hon blir avstängd från löpningen. Hur ska hon kunna leva med sig själv när hon inte ens vet vad hon är?

Tycke:
Jag blev väldigt nyfiken på den här boken när jag läste vad den skulle handla om. Jag har aldrig läst en bok där huvudrollen är intersex och det är väldigt intressant att se hur Kristin och hennes omgivning påverkas av det faktumet. Jag tycker att Kristins reaktion är väldigt trovärdig och jag skulle förmodligen ha tänkt liknande tankar ifall jag hade varit i hennes situation. Jag tycker även att nätmobbningen och att pojkvännens reaktion är hemska men realistiska.

Vad jag finner lite mindre trovärdig är att Kristin aldrig har undersökt varför hon inte har fått någon mens fast hon är 18 år gammal. Visst, hon tror att det beror på att hon idrottar på elitnivå men det är väl ändå sånt man kollar upp när man är 15-16?.

Författaren är en läkare och det märks tydligt att hon har väldigt goda kunskaper inom ämnet, allt från biologi till vilka stödgrupper det finns. Det som jag både uppfattade som positivt och negativt är att jag upplevde boken som mer informativ än bra dramaturgisk gjord. Handlingen är förutsägbar och romansen känner jag är något onödigt. Boken handlar ju om att acceptera sig själv fast man är annorlunda, och att huvudrollen behöver en romans för att inse det känns ju lite motsägelsefullt. Plus relationen utvecklas så snabbt också.

På det hela taget så tycker jag att det är en väldigt läsvärd bok. Jag visste inte ens att ordet intersex fanns förrän jag plockade upp denna bok. Jag hade gärna sett lite mer handling och dramaturgi men samtidigt så gillar jag att den är så informativ samt att Kristins reaktioner är realistiska. Är du minst nyfiken på vad intersex är så tycker jag att du ska läsa den här.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Tyckte att romansen var onödigt och ganska framtvingad. Killen har ju varit ihop med sin tjej i två år! Så himla lägligt att hon gör slut med honom just när Kristin upptäcker att hon är kär i honom. Båda två kom ju väldigt snabbt över sina ex i alla fall.
  • Om nu Faith är så snäll så borde hon väl ha erkänt att det var hon som berättade om nyheten för Sam?

+ Informativ
+ Handling
+ Trovärdighet (huvudrollens reaktion)
– Trovärdighet (att huvudrollen inte har gått till läkaren tidigare)
– Förutsägbar
– Onödig romans

Mest intressanta karaktär: Kristins snälla pappa
Bästa scen eller del: När Kristin fick veta sin diagnos

Rekommenderar för:
Om du vill veta mer om vad det innebär att vara intersex.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha en spännande och oförutsägbar bok.

etikett-denhärgillarjag

goodreads add

 

Tags: ,

One response to “None of the Above – I.W. Gregorio

  1. Zozzo

    May 22, 2015 at 13:30

    Jag har aldrig hört talas om “intersex” heller, men handlingen låter ju intressant! Jag har aldrig hört talas om någon liknande bok i alla fall, så denna kanske man borde läsa någon gång ^^

     

Leave a comment