RSS

Det här med att vara gravid…

02 Mar

Nu är det nästan bara 9 veckor kvar till beräknad förlossning och jag kan knappt vänta tills det är över. Den här graviditeten skiljer sig enormt från min första, olyckligt nog åt det värre hållet. Redan från vecka 5 började illamåendet och när det försvann ersattes det av foglossning som bara blir värre och värre. Lägg till förvärkar, jobbiga sammandragningar, ständig trötthet och tryck neråt så har ni ungefär hur jag mår nu.

Jag jobbar fortfarande heltid även om jag helst vill ligga i sängen hela dagen. Morgnarna är bättre än kvällarna och nätterna är värst. Ska man se det positivt så växer bebisen som det ska, och jag har ju faktiskt varken fått havandeskapsförgiftning, graviddiabetes eller andra värre åkommor. Min man tar hand om Dante på kvällarna och låter mig vila så mycket det går.

Det är också av denna anledning som det nästan bara har kommit upp recensioner och inga vardagsinlägg de senaste veckorna.. Jag har helt enkelt varit för trött för att hitta på något som är intressant att skriva om, men däremot blir det en hel del böcker lästa med tanke på att jag ligger i sängen från kl. 20 på kvällen. Om allt går enligt plan så jobbar jag i ca 8 veckor till, sen tar jag äntligen min efterlängtade ledighet och förhoppningsvis så tittar bebisen ut strax efter det.  

 
4 Comments

Posted by on March 2, 2019 in Vardag

 

4 responses to “Det här med att vara gravid…

  1. Anna Maja - Littermentärt

    March 2, 2019 at 14:29

    Jag kan inte annat än säga att jag känner med dig. Jag har mindre än tre veckor kvar (om nu bebis är punktlig) och har nu arbetat min sista dag också. Dock har jag varit sjukskriven 50% sen alldeles innan jul för det visade sig att mitt dåliga mående berodde på högt blodtryck. Eftersom det här är min första graviditet hade jag inte så mycket att jämföra med och när illamåendet äntligen försvann i vecka 16 kände jag mig lättad. Tills jag insåg att jag ändå bara mådde skit och var konstant helt slut trots järntillskott, samt att alla ju gärna berättar för en att man minsann är helt slut som gravid så jag tänkte att man skulle må ungefär lika dåligt som man gör när man har influensa typ. Men det visade sig ju sedan ha en orsak för efter att jag fick gå ner i arbetstid så började jag må bättre och trycket stabiliserade sig hyfsat 🙂 Är innerligt tacksam att jag inte besvärats av foglossning dock. Det är först nu de senaste veckorna som jag börjat få ont när jag går och lägga på mig massa vätska. Men som du säger, lästiden hjälper det ju sannerligen för!

     
    • Anna - Boktycke

      March 3, 2019 at 14:57

      Jag önskar också att jag kan gå ner i arbetstid. Ska höra med min BM vid nästa besök o se om jag kan få läkarintyg. Jag har ju fortfarande ganska många veckor kvar innan barnet kommer. Lycka till med förlossningen och tiden efteråt!

       
  2. [Anna]

    March 4, 2019 at 10:08

    Usch 😦 Det var så där för mig också när jag väntade mitt andra barn, det var så mycket jobbigare för kroppen och då blir det även psykiskt jobbigt när man inte orkar och kan göra det man vill göra. Så var rädd om dig, vila det du behöver och lyssna på din kropp!

     
    • Anna - Boktycke

      March 4, 2019 at 17:57

      Jag försöker vila så mycket det går på helgerna, men det är ju bara två dagar i veckan. Helst hade jag velat bli sjukskriven på halvtid eftersom jag ändå blir så ofokuserad på eftermiddagen. Ska ta upp hur jag känner med min BM nästa vecka och se vad vi kan göra.

       

Leave a comment