RSS

När plastikkirurgi blir obligatorisk…

17 Feb

… kommer alla att bli snygga! Ett spännande koncept som säkert berör många tonårsflickor.

Titel: Ful (eng. Uglies)
Serie: Uglies 1
Författare: Scott Westerfeld
Sidantal: 382

Handling:
Tally fyller snart 16 år och hon ser fram emot att bli opererad till en snygging så att hon kan börja festa i snyggingstan. Några veckor innan födelsedagen lär hon känna den vilda Shay och de blir goda vänner. Shay har tokiga idéer som att hon inte vill bli snygg och att det finns folk som lever ute i vildmarken. En dag rymmer Shay och Tally hamnar i kläm, hon kommer inte att bli opererad om hon inte hittar lägret som kompisen har flytt till. Med sin vackra framtid på spel har hon inget annat val än att bege sig ut i vildmarken för att leta efter Shay.

Omdöme:
Westerfeld målar upp en bild av framtiden där orättsvisor bekämpas genom att göra alla lika snygga och ”rika”. Skulle det fungera i verkligheten… nja, jag tvivlar. Människor är giriga av naturen och kommer aldrig att bli nöjda.

Handlingen är lite väl förutsägbar vilket drar ner på helhetsintrycket. Vad jag tycker om är hur saker och ting beskrivs från Tallys perspektiv. Man förstår utifrån texten att det är något så vardagligt som en tågräls men för henne är det ett gåtfullt antikt föremål. Det är lustigt att läsa om Tallys syn och fördomar mot rostisar, människorna som levde för längesedan, d.v.s. vi.

Ärligt talat tyckte jag inte alls om Tally i början men hon blev sakta bättre som karaktär. Hon påminde alldeles för mycket om en fjortis som bara brydde sig om utseendet och klagade över hur ful hon var.

Jag förväntade mig faktiskt mer av boken innan jag läste den. I grund och botten är det ett tema som används flitligt av spel och filmer: regeringen döljer en stor och förfärlig hemlighet för befolkningen och hjälten kommer med i en rebellgrupp. Jag gillade dock hur boken använde utseendefixering som ett koncept och ibland förstår jag Tallys längtan efter att bli snygg – ja, vem vill inte bli det egentligen? Men takten är långsam och berättelsen inte spännande nog.

etikett-denhärgillarjag

Andra delar i serien:
1. Ful (eng. Uglies)
2. Ful eller snygg? (eng. Pretties)
3. De rätta (eng. Specials)

 

Tags: , ,

Leave a comment