RSS

Ful men smart eller snygg men korkad?

20 Feb

Svårt val? Andra boken i Uglies-serien får dig att undra.

Titel: Ful eller snygg? (eng. Pretties)
Serie: Uglies 2
Författare: Scott Westerfeld
Sidantal: 347

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Tally är nu en snygging och spenderar dagarna med att festa och hångla med sin nya pojkvän Zane. Fastän livet verkar vara perfekt så är det något som gnager i bakhuvudet, en märklig känsla av att något är fel. Hur avgör man vad som är sant eller falskt när man inte ens kan lita på sina egna minnen?

Omdöme:
Jag trodde att andra boken skulle bli bättre men där blev jag besviken. Boken är på sin höjd medelmåttig. Det som är superb med boken är Tallys perspektiv, jag betraktade världen genom hennes ögon och allt hon gjorde var logisk för stunden. Inte en enda gång stannade jag i texten och undrade varför hon betedde sig på det sättet.

Tallys perspektiv är bra men inte hennes karaktär. Det fanns inget jag beundrar hos henne (inte ens skönheten eftersom den är falsk) och hon har för det mesta mer tur än skicklighet. Någon gång ska jag skriva ett inlägg hos vad jag uppskattar hos en karaktär men kort sagt, jag tycker inte om Tally.
Något annat som jag uppfattar som negativ är att det inte händer särskilt mycket på första halvan av boken. Eftersom det är en ungdomsbok så förväntade jag mig lite mer spänning och fart.

Det känns som att Westerfeld vill varna för hur lätt man kan manipulera människor genom att ge dem en förvrängd bild av sanningen. Det är en bok som får en att undra ”Tänk om jag lever i en falsk verklighet?”. Jag tyckte dock att det underliggande temat överskuggade själva berättelsen.

etikett-heltokej

Andra böcker i serien:
1. Ful (eng. Uglies)
2. Ful eller snygg? (eng. Pretties)
3. De rätta (eng. Specials)

 

Tags: , ,

Leave a comment