RSS

Ingen över 15 år får leva

02 Jul

Vad händer i ett samhälle där alla vuxna plötsligt försvinner?

Titel: Övergivna (eng. Gone)
Serie: Gone 1
Författare: Michael Grant
Sidantal: 398
Utgivningsår: 2009 (Original 2008)

Handling:
Allt var lugnt i den lilla staden Perdido Beach när alla personer över 15 år plötsligt försvinner. En stor barriär omsluter området och hindrar ungdomarna från att ta sig ut. Mitt i kaoset försöker Sam förstå vad som har hänt och hur de ska lösa problemet. Han har en obehaglig känsla av att hans hemliga övernaturliga krafter kan vara orsaken. Tiden tickar iväg och Sams 15-årsdag närmar sig med stormsteg.

 

 

Omdöme:
Jag måste vara en av de ytterst få som inte älskar Gone. Handlingen är suverän men karaktärerna är så plågsamt osympatiska. Vi har huvudrollen Sam, stark, karismatisk och rättvis, men samtidigt rädd för sig själv och för att ta ansvar. Istället för att slåss så låter han översittarna göra som de vill fast han är arg på dem. Sedan har vi bästisen Quinn som är världens fegaste kräk, det kliar i mina fingrar bara jag tänker på honom. Vi har även de jobbiga mobbarna som alltid ska vara tröga men elaka som bara den. Den enda karaktären jag gillar är Diana.

Några kapitel in i boken började handlingen påminna väldigt mycket om ”Flugornas Herre” av William Golding. Det kändes faktiskt som att jag läste en modern version av klassikern men det är inget fel med det.

Förutom karaktärerna har jag även lite problem med den allvetande berättarformen som jag personligen inte är någon fan av. Man hoppar fram och tillbaka mellan många olika personer och ibland förstår jag inte ens varför jag är tvungen att veta vad de känner. Den första kysscenen var rätt kul att läsa, för den bestod av ca 2 meningar. Hade det varit en paranormal romance skulle det säkert ha tagit en hel sida att beskriva kyssen.

Trovärdigheten är också något jag ifrågasätter. Nu menar jag inte de ”övernaturliga” händelser utan att barnen betedde sig som de gjorde. Jag förstår att småbarnen bara springer runt gråter eller käkar glass men fler tonåringar bör väl tänka tanken ”Vad gör vi när maten tar slut?” I boken är det kanske 5 ungdomar som tar ansvar, resten verkar bara strunta i vilket. Det är även lite svårt att tro att en tonåring självmant går till ett dagis och tar på sig rollen som fröken så fort olyckan har hänt.

Språket är okej, jag som är världens sämsta korrekturläsare hittade två stavfel. Känner mig nästan lite stolt.

Slutet var en stor besvikelse, dels för att jag störde mig på många av valen de gjorde och dels för att många trådar lämnades lösa. Det ska bli 6 böcker i serien så jag förstår att Grant inte vill avsluta allting i första boken, men ändå, lite mer kunde han väl ha bjudit på.

Nu har det varit mycket negativt snack om ”Övergivna” men det finns ingen tvekan om att boken är en bladvändare. Det som jag upptäckte var att när jag väl satt och läste så  kunde jag inte lägga den ifrån mig. Men när jag väl hade lagt ifrån mig boken så var jag inte så sugen på att ta upp den igen. Tror att det är så med de flesta plot-drivna böckerna.

Handling: +1
Spänning: +1
Karaktärer: -0,5
Berättarröst(allvetande): -0,5
Orimliga händelser: -0,5
Lösa trådar: -1

Betyg: 4,5/10

 

Tags: , ,

12 responses to “Ingen över 15 år får leva

  1. Fia Filur

    July 2, 2011 at 10:19

    Haha vad full i skratt jag blev av en kyss på två meningar 🙂 I Firelight krävdes det ett helt kapitel för att beskriva en stämning i en bil och en beröring. Sen ytterligare ett kapitel för att avhandla alla känslor kring det. Kan det vara skillnad på manliga/kvinnliga författares kysscener tro?

    Och jag som var sugen på att läsa den här boken, men jag föredrar bra karaktärer framför bra plot.

     
  2. aeskill

    July 2, 2011 at 10:58

    Den här måste jag läsa … karaktärerna oroar mig däremot lite, liksom att det är en serie.

     
  3. andréa

    July 2, 2011 at 11:06

    … och jag tillhör skaran som älskar den här serien. Tredje boken Lies svek mig, men fjärde Plague upprätthåller definitivt min kärlek för den. Fast karaktärerna är svaga, det har du rätt i. Caine och Diana (underbara mardrömspar ♥) är nog de enda jag gillar … men enligt mig är handlingen tillräcklig.

     
  4. boktycke

    July 3, 2011 at 16:24

    Det har nog rätt mycket med vilken genre man läser, paranormal romance är ju kärlekssagor så det innehåller mycket känslor och sånt. Gone är ju en äventyrsberättelse så den fokuserar inte på känslor alls. Sen har jag nog aldrig läst en kärleksbok skriven av en manlig författare :p

    Ah, som jag skrev så är boken en bladvändare, mycket spänning och action. Den skulle ha fått betydligt högre poäng om karaktärerna var bättre. Diana är cool, hon kunde ha varit huvudrollen hehe

     
  5. schitzocookie

    July 4, 2011 at 14:14

    Håller med om mycket i vad du skriver, tycker också att trovärdigheten var lite off och att fler skulle ha tagit ansvar men kanske inte kastat sig på de tråkiga sysslorna som byta blöjor direkt.
    Men kommer ge den högre betyg än dig tror jag, för spännande tycker jag den var trotts brist på karaktärer som man föll för.

    Kommer iallafall inte kasta mig på nästa bok, men finns en risk att jag läser den någon dag.

     
  6. Sara

    July 5, 2011 at 17:27

    Jag absolut älskar “Gone”, men jag förstår vad du menar. Jag blir också lite frustrerad på Sam och några av de andra karaktärerna. Men vill du ha ett tips, ska du läsa de andra böckerna i serien läs dem då på engelska! Jag har läst första och andra delen på engelska men även läst några kapitel ur första boken på svenska. Skillnaden är otroligt stor. Man får inte rätt känsla när man läser på svenska.

     
  7. Iktoro

    January 4, 2012 at 20:23

    Jag älskar Gone-serien, men ibland så har jag en känsla av att författaren retas med mig, som om han håller slutet under näsan på mig men sedan tar tillbaks den. blä 😛

     
  8. Kimberly

    February 14, 2012 at 21:13

    Men hörrni, hur kul hade det varit om en sådan här berättelse hade varit mer trovärdig? Om alla tonåringar hade tagit ansvar om ingen tjej hade tagit ansvar för de små, om inga mobbare var tröga i huvudet, om alla hade sympati?? Hur spännande hade det blivit då? Det hade inte varit GONE, den bästa bokserien i världen i alla fall. Första boken är inte bäst, läs de andra också. Tänk på att karaktärer utvecklas genom en bokserie!

     
    • Anna - Boktycke

      February 14, 2012 at 21:23

      Jag skulle antagligen har gillat den bättre om den hade varit mer trovärdig. Och med mer trovärdig så menar jag inte att alla ska ta ansvar eller att inga mobbare var dum i huvudet eller resten av det du sa. Inte för att jag har läst psykologi eller så, men jag har lite svårt att tycka att karaktärernas handlingar känns “naturliga”.

      Kommer att läsa fortsättningen så småningom, måste bara avverka mina olästa böcker här hemma först.

       
  9. Ellen

    February 26, 2012 at 23:06

    Första gången jag läser en recension av den här boken som jag verkligen håller med om!

     
  10. petragirl

    October 15, 2014 at 11:23

    Jag älskar gone serien. har läst den 3 gånger redan och är på den 4 gången. trodde jag var den ända som faktiskt läste den. men jag tackkar dig för beviset om att jag inte är ensam och att någon tycker som jag. :3

     
    • Anna - Boktycke

      October 15, 2014 at 16:49

      Jag är väl inte lika frälst av första boken men har hört att den ska bli bättre. Kommer förmodligen att plocka upp andra boken någon gång 🙂

       

Leave a comment