RSS

Kommer du ihåg när du blev vacker?

03 Dec

Kan man bli vacker över en sommar?

Titel: Sommaren jag blev vacker (eng. The Summer I Turned Pretty)
Författare: Jenny Han
Serie: Summer 1
Sidantal: 250
Utgivningsår: 2010 (original 2009)

Handling:
Belly älskar att spendera sommaren vid havet tillsammans med sin familj och barndomsvännerna, bröderna Conrad och Jeremiah. Belly har varit kär i Conrad i evigheter men han har alltid betraktat henne som ett barn. Men denna sommar händer något. Belly är vacker, och killarna slutar betrakta henne som deras lillasyster. Känslorna ligger varma i sommarluften och vad som helst kan hända.

 

 

Omdöme:
Den här boken börjar bra, men blev snabbt sämre. Först gillade jag Belly, hon är den lilla flickan som har växt upp och pojkarna får nu betala för att ha varit elaka mot henne. Men ju längre in i boken jag kom desto mer trädde Bellys dumma och egoistiska sida fram och i slutet ogillade jag henne mer eller mindre.

Jag trodde från början att boken skulle handla om en kärlekstriangel mellan Belly och bröderna, men varför nöja sig med bara det när man kan ha en kärlekskvadrat istället. Jag fattar inte varför alla killar vill ha Belly. Är hon verkligen så snygg? Är det hennes stora bröst som lockar (de nämner det faktiskt flera gånger)?

Sen vet jag inte om jag gillar budskapet heller (om det nu finns något). Kommer självförtroende bara från skönhet? Belly har alltid betraktat sig själv som utanför och nu när hon är snygg så känner hon att hon äntligen kommer med i gemenskapen. Visst kan utseende betyda mycket, speciellt när man är femton men det känns bara så ytligt.

Ingen av karaktärerna fastnade riktigt och killarna var så stereotypiska. Man kan välja mellan:

  1. Snygg, mörk, hård, emo-kille.
  2. Söt, rolig, flirtig, allas bästa vän.
  3. Smart, snäll, trevlig kille.

Ärligt talat brydde jag mig inte alls om vem Belly skulle välja.

Flashback-scenerna tyckte jag var rätt jobbiga att läsa. Dels för att de förstörde takten och dels för att de kom så slumpvist. Ibland kunde det gå många kapitel innan ett flashback-kapitel kom och ibland så bestod varannan av flashback-scener. Personligen tyckte jag att det var rätt rörigt att hålla reda på vad som redan har hänt och vad som håller på att hända.

Vid slutet verkar författaren komma på att hon bara hade 20 sidor kvar att avsluta berättelsen på så hon klämde in 70% av de viktiga handlingarna på de sista sidorna. Allting hände så snabbt och så tätt inpå varandra att jag var tvungen att bläddra tillbaka och försäkra mig om att de inte var flashback-scener.

Något jag gillade med boken är miljön. Stranden är underbar och jag kunde höra måsarnas skrän i skyn under tiden jag läste (fast det nämndes aldrig i boken 🙂 ). Jag älskar havet och jag önskar att jag också kunde spendera varje sommar vid det (och speciellt att ha 3 snygga killar trånandes efter mig).

Oj, nu blev det en negativ recension igen, kan det bero på vinterdeppigheten tro? Hursomhelst så är boken läsvärd och jag tänker låna hem nästa del i serien när den är tillgänglig.

Karaktärer: -0,5
Berättarteknik: -0,5
Miljö: +1

Betyg: 5/10

Andra delar i serien:
1. Sommaren jag blev vacker
2. Ingen sommar utan dig

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , ,

7 responses to “Kommer du ihåg när du blev vacker?

  1. Ellen - BookMuppets

    December 3, 2011 at 19:31

    Förstår vad du menar, men jag gillade ändå boken väldigt mycket. Läste ut den samma dag som jag började och det var väldigt mycket kärlek till den då, nu gillar jag den inte lika mycket men den är fortfarande riktigt bra 🙂

     
  2. elin

    December 3, 2011 at 20:07

    vad dom 3 😮
    jag kommer bara ihåg conrad o jeremiah men vem var den tredje ? 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      December 3, 2011 at 20:26

      Uh, jag har redan glömt bort namnet på den tredje, men det är den personen som Belly blev tillsammans med först och gjorde slut när hon fattade att hon fortfarande var kär i Conrad.

       
      • elin

        December 4, 2011 at 20:28

        ja just de, på den festen väl? 🙂
        eller o.o

         
      • Anna - Boktycke

        December 4, 2011 at 20:34

        Ah jo, det är han 🙂

         
  3. Felicia

    December 3, 2011 at 23:48

    Hur lägger man in en sån där “läser just nu”? 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      December 4, 2011 at 01:17

      Jag använder wordpress textwidget som jag lägger in egen html-kod i.

       

Leave a comment