RSS

Litegrann som Flugornas Herre fast med skönhetsdrottningar

14 Dec

Letar du efter en bok som driver med skönhetstävlingar, dåliga låtar och dokusåpor? Grattis! Du har hittat den perfekta boken.

 

Titel: Beauty Queens
Författare: Libba Bray
Sidantal: 390
Utgivningsår: 2011

Handling:
Ett plan med tonåriga skönhetsdrottningar kraschlandar på en ö och bara ett tiotals av de unga flickorna klarar sig. Utan mat och utan hjälp tvingas de till att samarbeta för att överleva på den obebodda ön. Men är ön verkligen obebodd? Och är alla tjejer verkligen den de utger sig för att vara?

 

 

Omdöme:
Jag trodde från början att den här var en seriös bok men så fel jag hade. Mina förväntningar på den här boken var att det skulle vara som Flugornas herre där de söta och oskyldiga tjejerna blir superbrutala och mördar varandra i bråk om mat och andra saker. Men istället var det satir rakt igenom och boken driver vilt med skönhetstävlingar, blåsta tjejer, tonårspojkband och dåliga men populära tv-serier. För det mesta så uppskattar jag humorn men ibland så var det bara för mycket. Det gick inte att knyta sig någon karaktär överhuvudtaget för alla var så extrema och väldigt stereotypiska. Den jag gillade bäst är Taylor även om jag till en början tyckte att hon var rätt irriterande.

En av anledningarna till varför det var svårt att känna med karaktärerna var för att boken är skriven i allvetandeform. Man hoppade hejvilt mellan olika karaktäreras tankar och i början var det svårt att hålla reda på vem som var vem. Adina är väl den som ska föreställa huvudrollen men boken fokuserade även väldigt mycket på de andra karaktärerna. Jag har inget emot det men som sagt så var det förvirrande i början.

Jag gillar konceptet och handlingen, och även till en viss del budskapet med boken. Den var spännande nog för att jag skulle vilja läsa ut boken men vissa händelser tycker jag är rätt onödiga och bidrog bara till bokens längd utan att påverka handlingen.

Något jag tyckte var väldigt kul är “reklampauserna” genom hela boken. Haha, de är så himla dåliga och roliga. Tycker nästan att de var det bästa med hela boken.

Slutordet är att den är en läsvärd bok med många karaktärer att hålla reda på. Den är underhållande men inget man kan ta på allvar. Trevlig slöläsning skulle jag säga.

Berättarröst: -0,5
Humor: +1
Koncept/Handling: +0,5

Betyg: 6/10

 

Tags: , ,

Leave a comment