RSS

Medicinnörden versus zombiefotbollslaget

19 Aug

En bok som garanterat lockar till skratt. 

Titel: Bad Taste in Boys
Författare: Carrie Harris
Serie: Kate Grable #1
Sidantal: 201
Utgivningsår: 2011

Handling:

Kate är medicinnörden som hjälper skolans sugiga (amerikanska) fotbollslag av två anledningar. Ett, det ser bra ut på hennes CV. Två, hon kan stalka sin hemliga kärlek Aaron utan att det märks. När Kate upptäcker att tränaren har gett spelarna olagliga steroider bryter helvetet loss. Preparatet förvandlar sakta spelarna till zombier men ingen märker det förutom Kate.  Men Kate ger sig inte så lätt, hon är fast besluten om att hitta botmedlet, och hon måste göra det snabbt.

 

 

Omdöme:
Bad Taste in Boys har jag velat läsa sedan den släpptes förra året. Nu, ett år senare släpptes den äntligen i paperback och jag beställde då kvickt hem den. Blev lite chockad över hur tunn den var, bara 201 sidor… men sidantalet visade sig att passa handlingen perfekt!

Kate är en supermedicinnörd och hennes berättarröst är hysteriskt rolig. Vissa delar fick mig att skratta så mycket att min pojkvän tittade på mig som om jag vore galen. Tycker att Kate påminner om Sheldon i Big Bang Theory. De resonerar inte alls som vanliga människor och gör helt udda (men superroliga) saker.  Min favoritscen är när Kate hjälper till med att laga pannkakor. Så himla kul att hon har gör ett mentalt system för hur man ska effektivsera pannkakslagandet och ingen fattar vad hon snackar om. Sen kommer en zombie och bränner handen, hahah, så himla rolig!

Humorn är absolut bokens starkaste sida. Dock så baseras den på Kates udda tankar och handlingar så man kan inte ta berättelsen på allvar. Jag brydde mig inte om någon annan karaktär än Kate (kunde inte ens skilja mellan hennes 2 bästa kompisar utan blandade ihop dem hela tiden) och jag brydde mig inte om handlingen. Jag satt bara och väntade på att få läsa nästa skämt. Så länge Kate fick mig att skratta så brydde jag mig inte om vilka som dog och vilka som överlevde. Det är nog tur att boken är så kort som den är, annars skulle man nog hinna tröttna på den.

Sammanfattat så är det en kort och väldigt rolig bok. Älskar omslaget och titeln. Nästa bok i serien heter Bad Hair Day kommer ut i november i år och vad jag vet så handlar den om varulvar. Jag hoppas verkligen inte att det kommer att dröja ett år innan paperbackversionen av den släpps. Ser mycket fram emot att läsa fler böcker om supernörden Kate 😉

Karaktärer/Handling: +0,5
Berättarröst:+1
Humor: +1
Logiska luckor: -1

Mest intressanta karaktär: Kate
Bästa scen eller del: Pannkaksscenen
Minnesvärt citat: I found a listing for Dr.Randy Ho – Gynecology and Acupuncture. The thought of combining those particular services made me want to permanently staple my knees together.

Betyg: 6,5/10

Andra böcker i serien:
1. Bad Taste in Boys
2. Bad Hair Day

 

Tags: , , ,

10 responses to “Medicinnörden versus zombiefotbollslaget

  1. Man

    August 19, 2012 at 15:46

    Ska plocka upp boken om jag ser den på något bibliotek, för din referens till Sheldon fick mig att le såhär: :-D.

     
    • Anna - Boktycke

      August 19, 2012 at 22:43

      Hihi, Sheldon är så himla skön och rolig. Men hade jag haft honom som kompis i verkligheten så skulle jag nog bli galet irriterad på honom :p

       
  2. Jennifer

    August 19, 2012 at 16:04

    Jag läste Bad Taste In Boys i början av januari och tyckte om den riktigt mycket faktiskt. Omslaget är ju hur coolt som helst. Jag har precis startat en egen bokblogg och det skulle vara jättekul om du kikade in där.

     
    • Anna - Boktycke

      August 19, 2012 at 22:43

      Wii, alltid kul med nya bokbloggare. Fin blogg förresten!

       
  3. Petra

    August 19, 2012 at 22:34

    Jag älskar ju Sheldon så nu blev jag rätt intresserad. 🙂

    Har utmanat dig på min blogg btw 🙂
    http://petrasbokblogg.blogspot.se/2012/08/utmaning-8-faktavanor-om-mig.html

     
    • Anna - Boktycke

      August 19, 2012 at 22:47

      Sheldon är ju lätt min favorit i Big Bang Theory 🙂
      Tack, kul att bli utmanad. Ska försöka hinna svara på frågorna under veckan.

       
  4. Frida

    August 20, 2012 at 09:20

    SVAR: Åh! Va roligt att du gillar mina val! 😛 Jag själv har försökt att välja några smala och några tjocka så det blir några lästa böcker. Jag tror faktiskt att de flesta kommer vara sega, men nu när jag vet att du väntar på recensioner kanske jag får en kick i baken 🙂

     
  5. Lisa

    August 20, 2012 at 13:50

    SV: (SPOILER FÖR GOLIATH) Ja. Att Alec slängde sitt brev var ju egentligen lite onödigt när man tänker efter. Han kunde ju lika gärna ha sparat det, haha. Men jag gillade faktiskt den scenen rätt så mycket 🙂 Att Alek och Deryn blev tillsammans tyckte jag faktiskt om på ett sätt, men det är som du säger väldigt konstigt också. Det måste ha varit väldigt skumt för Alek att helt plötsligt få reda på att hans bästa kompis var en tjej … och att hon var kär i honom, haha. Men jag gillar när bästa vänner sedan blir kära i varandra, så jag tyckte ändå romansen var rätt så fin, hehe 🙂 Men som sagt, även lite skumt, särskilt för Alek. Men jag hade önskat att Alek fått reda på att Deryn var en tjej tidigare i serien, så att han på så sätt hade kunnat tänka mer på hans känslor för henne. Nu fick man bara höra hur mycket Deryn tyckte om honom.

     
  6. Tessan

    August 20, 2012 at 16:01

    Denna verkar sjukt rolig! Ska lätt lägga in den i nästa beställning ^^

     
  7. Tessan

    August 20, 2012 at 16:02

    Verkar så himla bra!

     

Leave a comment