RSS

Leva Vintage-style!

10 Oct

Stämmer det att allt var bättre förr?

Going VintageTitel: Going Vintage
Författare: Lindsey Leavitt
Sidantal: 320
Utgivningsår: 2013

Handling:

Mallory älskar sin pojkvän Jeremy och tycker att de är det perfekta paret. Men när hon använder sin pojkväns dator och råkar få syn på onlinespelet han spelar krossas hennes världsbild. Jeremy spelkaraktär är gift med en annan tjej… och de har skickat över 500 kärleksmail till varandra. På riktigt eller ej, Jeremy har varit otrogen mot henne och Mallory gör slut med honom. För att samla ihop sitt krossade hjärta blir Mallory inspirerad av sin elegenta farmors levnadsstil som tonåring och bestämmer sig för att leva som på 1960-talet och bojkotta all den moderna teknologin. Men kommer det verkligen att gå? Kan Mallory leva utan sin mobil, Internet och allt annat som är nytt?

 

Tycke:
Going Vintage tillhör gruppen av böcker där jag faller för omslaget men inte för handlingen. Måste verkligen lära mig att inte döma en bok efter omslaget!

Boken börjar väldigt bra och Mallory är en härlig karaktär med humoristiskt berättarröst. De första kapitlen där hon upptäcker att pojkvännen Jeremy har varit otrogen med en annan spelkaraktär är riktigt bra och sidorna bara flyger förbi. Tycker att det är intressant att läsa om hur folk på nätet missuppfattar det hela och tror att det är Mallory som är boven i dramat fast det är Jeremy som är bedragaren. Jag förstår varför Mallory blir inspirerad av sin farmor och tycker att 1940-talet är bättre än dagens samhälle. Beundrar verkligen hennes mod och beslutsamhet att våga testa på något nytt (eller egentligen gammalt).

Mitt problem med Mallory började strax efter att hon satte igång med sitt projekt att leva som man gjorde på 1940-talet. Det hela är så ogenomtänkt och utan sin syster Ginny så skulle hon aldrig ha klarat sig. Tycker att Mallory beter sig väldigt omogen emellanåt, hon förklarar ingenting men förväntar sig ändå att andra ska förstå henne. Efter ett tag så tycker jag även att själva projektet tappar mening och hela berättelsen blir ganska seg.

Karaktärsmässigt är Ginny favoriten! Jag vill ha henne som min lillasyster! Oliver är för konstig för att jag ska fastna för honom och dessutom så förstår jag inte vad han ser hos Mallory. Jeremy tycker jag faktiskt inte är så dålig som Mallory försöker få honom att framstå. Visst att han har varit otrogen virtuellt men i 99% fallen så är det bådas ansvar att få en relation att fungera. Här ger Mallory upp utan att ens lyssna på Jeremys förklaring.

När det kommer till handlingen så är det flera sidohandlingar som i sig hade mycket potential men som i slutändan blev rörigt och antiklimax. Själva huvudspåret med att Mallory ska leva som på 1940-talet var som sagt intressant i början men ganska tråkigt i längden. Romansen är förutsägbar men jag är i alla fall väldigt tacksam för att det inte är någon instalove.

Slutordet är att det är en bok med mycket potential men som tyvärr inte håller måttet hela vägen. Möjligen är det jag som har alldeles för höga förväntningar för omslaget är riktigt snyggt. Har ni inget emot att boken blir lite seg ibland så lär ni nog gilla den.

Personligen så skulle jag aldrig ha klarat mig utan Internet. Det är ju ett så viktigt kommunikationssystem nu för tiden! Jag betalar ju mina räkningar, hålla kontakten med kompisar, kolla upp recept, ja… det går ju knappt en dag utan att jag är online. Hur är det för er? Kan ni tänka er att leva utan Internet i 2 månader? Kommer ni ändå att klara av skolarbetet eller jobbet?

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Jag tycker faktiskt att det är rätt coolt att hennes mamma är en känd bloggerska. Förmodligen så skulle jag inte ha uppskattat att hon skrev om mina hemligheter och lägger upp foton på mig. Men det är ju riktigt häftigt att hon har så många följare.
  • Känns så random att farmor har ett bortadopterat barn.

 

Takt: -1

Mest intressanta karaktär: Ginny
Bästa scen eller del: När hon upptäckte att Jeremy hade varit otrogen.
Minnesvärt citat: “You can’t trust a guy showing off more cleavage than you.”

Rekommenderar för:
Vill du en läsa en lättsmält bok med romantisk innehåll så kanske du gillar den här.

Rekommenderar inte för:
Om du letar efter starka karaktärer och spänning så bör de leta vidare.

B4Betyg: 4/10

 

Tags: ,

Leave a comment