RSS

Gossip Girl som manga!

13 Nov

Kär bok har verkligen många former.

Gossip Girl mangaTitel: Gossip Girl: The Manga
Författare: Cecily von Ziegesar
Illustratör: HyeKyung Baek
Serie: Gossip Girl: For Your Eyes Only #1-3
Sidantal: 240, 260, 208
Utgivningsår: 2010-2011

Tycke:
Blev så himla överraskad när jag upptäckte att Gossip Girl fanns som manga! Jag har själv inte läst bokserien men älskade de två första säsongerna av tv-serien. Eftersom seriealbumen är så korta och jag läste dem direkt efter varandra så kommer en sammanfattande recension för alla tre böckerna.

Gossip Girl: The Manga skiljer sig en hel del från tv-serien när det gäller karaktärernas personligheter. Nu har jag bara tv-serien att jämföra med men jag tycker att mangans Vanessa är så mycket coolare än tv-Vanessa. Detsamma gäller Blair som man kan säga är huvudrollen i den här miniserien. Serena är knappt med och detsamma gäller Nate, Dan och Chuck, det är mest fokus på Blair och Vanessa.

Jag gillar verkligen humorn! Både karaktärerna och handlingen är så överdriven att det verkligen känns som en autentisk manga och inte någon allvarlig seriealbum-adaptation. Älskar alla de gånger karaktärerna blir chibis, det vill säga att de gestaltas som småbarn för att visa att det är tokigt (fast på ett sött och roligt sätt). För en ovan mangaläsare kan det nog kännas konstigt med alla guyliners, superlånga ben och tefatsstora ögon. Men man får ta boken för vad det är, lättsmält och roligt tidsfördriv! Gillar också den lilla referensen till Gone with the Wind!

Ska inte avslöja för mycket om handlingen men jag tycker att mangan har fått till en bra och underhållande berättelse. Det känns som att jag har läst en enda bok istället för tre enskilda böcker. Även om jag gärna hade velat läsa mer Gossip Girl –manga så tycker jag ändå att det är bra att serien slutar på tre böcker. Nu är det absolut ingen risk att man hinner tröttna utan bara vilja ha mer.

Kort sagt, gillar du manga och Gossip Girl så kommer du förmodligen att bli väldigt förtjust i dessa böcker!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Så himla kul att Blair är bra på att städa hihi. Och Chuck är så himla rolig! Sista kapitlet med spökslottet ganska skumt var även ganska läskigt med alla obehagliga bilder och rakhyvel som tandborste. Läste den sent på natten så jag blev faktiskt lite rädd.
  • Gahh, gillar verkligen inte Jenny i mangan. Och hur snabbt ändrar sig inte Nates känslor? Både Nate och Dan är rätt sviniga i mangan tycker jag, och dessutom rätt dumma för de låter sig ju bara bli manipulerade av tjejerna. Chuck är den enda som är cool av killarna 🙂

Mest intressanta karaktär: Chuck
Bästa scen eller del: Slutet

Rekommenderar för:
Gillar du Gossip Girl och manga så är den här perfekt för dig!

Rekommenderar inte för:
Leta du efter en allvarlig berättelse så passar den här inte dig… alls.

B7.5Betyg: 7,5/10

 

Tags: , ,

4 responses to “Gossip Girl som manga!

  1. Nelly

    November 13, 2013 at 19:25

    vill läsa!! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      November 14, 2013 at 19:17

      Gör det! Tror att du kommer att tycka om den 🙂

       
  2. Carro

    November 13, 2013 at 21:31

    Hm, jag älskar Gossip Girl men gillar inte Manga.. Eventuellt att jag vågar testa 😉

     
    • Anna - Boktycke

      November 14, 2013 at 19:18

      Hmm, jag tycker nästan att det är mer manga än Gossip Girl om du förstår vad jag menar. Men hittar du den i bibblan så testa gärna, då kostar det ju ändå inget samt det går rätt snabbt att läsa ut böckerna 🙂

       

Leave a comment