RSS

Hm… ska man välja döden eller livet?

22 Nov

Kan det vara det svåraste valet någonsin?

Titel: Om jag stannar (eng. If I Stay)
Författare: Gayle Forman
Serie: If I Stay 1
Sidantal: 190
Utgivningsår: 2009

Handling:
Ena sekunden är Mia tillsammans med sin familj i bilen, i andra sekunden ser hon sina döda föräldrar på vägkanten och sin egen blodiga kropp. Under de följande 24 timmarna får vi följa Mias ande vandra omkring i sjukhuset medan läkarna desperat försöker rädda henne. Nära och kära samlas i väntrummet. Och pojkvännen Adam gör allt för att träffa henne. Men att förlorar hela familjen gör ont, så ont att Mia inte vet om hon vill fortsätta leva…

 

 

Omdöme:
Ännu en bok där jag behövde använda näsdukar till. Suck, varför har jag så lätt för att gråta till böcker?

Boken är rätt kort men det är mycket som hinner berättas. Genom tillbakablickar får man i stort sett veta allt om Mias uppväxt och liv innan olyckan. Både familjen, vänskapen med Kim, kärleken till Adam gestaltas bra så det känns som att man har känt Mia hela livet.

Språket är vackert och stämningen är mörk. Jag visste inte alls vad Mia skulle välja, döden eller livet. Det störde jag mig faktiskt lite på. Mia har förlorat sin familj men hon har fortfarande människor som älskar henne kvar i livet, hur kan hon ens fundera på att välja döden? Det känns bara så taskigt mot de som fortfarande är kvar i livet.

Jag har även lite problem med hennes och Adams relation. Jag förstår att hon tycker om honom men älskar hon honom verkligen? För mig så kändes hennes kärlek för Adam inte jättestarkt, jag menar, om hon verkligen älskade honom så skulle hon inte ens tänka på att välja döden.

En kort bok som säger mycket, jag är väldigt imponerad över att Forman lyckas klämma in en så fin och gripande berättelse på så få sidor.

Handling: +0,5
Karaktärer: +1
Språk: +1
Berättarröst: +1
Berättarteknik: +0,5

Betyg: 9/10

Läs även Fia Filurs recension.

Andra böcker i serien:
1. Om jag stannar (eng. If I Stay)
2. När jag lät dig gå (eng. Where She Went)

Andra versioner av omslaget

 

 

 

 

 

 

 

 

Tags: , ,

5 responses to “Hm… ska man välja döden eller livet?

  1. Fia Filur

    November 22, 2011 at 22:23

    Den här är så bra! Och gillar omslaget!
    Men ser du, det är ju Jem från Döden i dina ögon på omslaget i mitten längst ner!

     
    • Anna - Boktycke

      November 22, 2011 at 22:25

      Ah jo, jag tänkte på det när jag förminskade bilden 🙂
      Mycket återanvändningar av samma bild!

       
      • Julia

        November 23, 2011 at 18:53

        Jag såg det också!;) Visst, omslaget var snyggt men det är lite tråkigt att man återanvänder bilder för som det är för mig iaf så kopplar jag ju bilden till Jem 😦

         
  2. aeskill

    November 23, 2011 at 18:30

    Flera av omslagen är verkligen kanon.

     
  3. smartasanna

    November 24, 2011 at 20:58

    Tycker faktiskt att det var bra att h hon var så osäker. Vilket visar att kärlek är lika viktigt vart den än kommer ifrån. Sedan tycker jag det var bra att kärleken till Adam inte bara var det som fick henne att komma tillbaka 🙂

     

Leave a comment