RSS

Det är så logiskt alla fattar utom jag?

04 Apr

Det är i alla fall logiskt varför Lisa Bjärbo är en författare. 

 

Titel: Det är så logiskt alla fattar utom du
Författare: Lisa Bjärbo
Sidantal: 251
Utgivningsår: 2010

Handling:
Ester är flickan som är kär i hårdrockaren Adam. Johan är Esters bästa kompis som har varit hemligt kär i henne sedan sexan. Ester försöker fånga Adam och tror att Johans konstiga humörskiftningar beror på att hans föräldrar ska skiljas. Johan försöker hålla god min men lyckas inget vidare. Hur mycket påfrestningar klarar deras vänskap av innan allt rasar samman?

 

Omdöme:
Efter att ha läst Fias recension av den här boken så har jag länge spanat efter den på bibliotekshyllorna. När jag väl hittade den så fick den följa med mig hem.

Det bästa med boken är språket och berättarrösterna. Allt bara flyter på fint och det är en fröjd att läsa. Oftast när en kvinnlig författare försöker skriva från en manlig persons synvinkel så brukar karaktären ändå kännas lite kvinnlig. Här upplevde jag inte alls det problemet, Johan kändes trovärdig som grabb. Speciellt gillar jag det stycket där han funderar över varför tjejer alltid tog så lång tid på sig i omklädningsrummet.

Både Ester och Johan är roliga karaktärer. Berättarrösten gör så att det blir lätt att leva sig in i deras tankar och man fattade tycke för dem med detsamma. Det är inte direkt någon spännande handling men man läste ändå vidare för man ville veta vad som skulle hände med karaktärerna.

Det enda negativa jag har att säga om boken är väl att allt är lite ytligt. Visst, jag satt och smålog åt dialogerna men när det till de tyngre och mörkare delarna så kände jag inte så mycket. För det mesta så väntade jag på skämtet som skulle komma så jag kunde le åt det hemska istället.

Det här är min första bok av Lisa Bjärbo och jag tänker definitivt läsa mer av henne. Allt jag säger är sant släpptes för inte så länge sedan och har fått väldigt bra recensioner. Ska hålla utkik efter den i hyllorna!

Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär: Johan
Bästa scen eller del: Skattjakten

Betyg: 6,5/10

 

Tags: , ,

8 responses to “Det är så logiskt alla fattar utom jag?

  1. Cilia

    April 4, 2012 at 18:06

    Gillar din omgjorda titel av boken! hehe 😉 Har faktiskt precis lånat hem den från bibblan men har inte börjat läsa den än, älskar ju titeln men känner inte att berättelsen verkar så jättelockande…

     
    • Anna - Boktycke

      April 4, 2012 at 19:50

      Berättelsen i sig är väl inte så lockande men språket och berättarrösterna är bra. Det är oftast så jag upplever med de flesta svenska ungdomsböcker som jag har läst. Mycket bra språk, berättarröst och härliga karaktärer men på handlingsdelen händer det inte så mycket.

       
  2. Författardrömmar

    April 4, 2012 at 19:50

    Jag hittade den här boken på biblioteket för ett tag sen. Funderar på att läsa den och ska nog låna den nästa gång jag går dit.

     
  3. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    April 4, 2012 at 20:16

    Va bra att jag snodde åt mig den på bokbloggsträffen igår då 😉

     
    • Anna - Boktycke

      April 5, 2012 at 21:28

      Ser fram emot din recension, är nyfiken på om du kommer att gilla den eller inte 🙂

       
  4. Bokomaten

    April 5, 2012 at 08:35

    Ja, men den är ju sööt!=) Nej, inget djup någonstans men feel good så det smäller om det.=)

     
  5. Fia Filur

    April 5, 2012 at 08:39

    Gillar språket och karaktärerna jättemycket! Håller med om att hjärtesorg och smärta inte berörde så mycket, språket var så bra att jag bara gled förbi det. Berättelsen är kanske inte unik, men den är väldigt fin och mysig!

     

Leave a comment