RSS

De 100 populäraste ungdomsböckerna genom tiderna

07 Aug

För ett tag sen så hade NPR en röstning där man skulle utse de 100 populäraste YA-böckerna genom tiderna. Nu är rösterna sammanställda och så här ser listan ut:

1. Harry Potter (series), by J.K. Rowling
2. The Hunger Games (series), by Suzanne Collins
3. To Kill a Mockingbird, by Harper Lee
4. The Fault in Our Stars, by John Green
5. The Hobbit, by J.R.R. Tolkien
6. The Catcher in the Rye, by J.D. Salinger
7. The Lord of the Rings (series), by J.R.R. Tolkien
8. Fahrenheit 451, by Ray Bradbury
9. Looking for Alaska, by John Green
10. The Book Thief, by Markus Zusak
11. The Giver (series), by Lois Lowry
12. The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy (series), by Douglas Adams (2/4)
13. The Outsiders, by S.E. Hinton
14. Anne of Green Gables (series), by Lucy Maud Montgomery
15. His Dark Materials (series), by Philip Pullman
16. The Perks of Being a Wallflower, by Stephen Chbosky (läser just nu)
17. The Princess Bride, by William Goldman
18. Lord of the Flies, by William Golding
19. Divergent (series), by Veronica Roth (2/3)
20. Paper Towns, by John Green
21. The Mortal Instruments (series), by Cassandra Clare (5/6)
22. An Abundance of Katherines, by John Green
23. Flowers for Algernon, by Daniel Keyes
24. Thirteen Reasons Why, by Jay Asher
25. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, by Mark Haddon
26. Speak, by Laurie Halse Anderson
27. Twilight (series), by Stephenie Meyer
28. Uglies (series), by Scott Westerfeld
29. The Infernal Devices (series), by Cassandra Clare (2/3)
30. Tuck Everlasting, by Natalie Babbitt
31. The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, by Sherman Alexie
32. The Sisterhood of the Traveling Pants (series), by Anne Brashares (2/5)
33. The Call of the Wild, by Jack London
34. Will Grayson, Will Grayson, by John Green, David Levithan
35. Go Ask Alice, by Anonymous
36. Howl’s Moving Castle, by Diana Wynne Jones
37. Stargirl, by Jerry Spinelli
38. A Separate Peace, by John Knowles
39. Vampire Academy (series), by Richelle Mead
40. Abhorsen Trilogy Old Kingdom Trilogy (series), by Garth Nix
41. Dune, by Frank Herbert
42. Discworld Tiffany Aching (series, by Terry Pratchett
43. My Sister’s Keeper, by Jodi Picoult
44. The Dark is Rising (series), by Susan Cooper
45. Graceling (series), Kristin Cashore (1/3)
46. Forever…, by Judy Blume
47. Earthsea (series), by Ursula K. Le Guin
48. Inheritance Cycle (series), by Christopher Paolini
49. The Princess Diaries (series), by Meg Cabot
50. The Song of the Lioness (series), by Tamora Pierce
51. Treasure Island, by Robert Louis Stevenson
52. Delirium (series), by Lauren Oliver (1/3)
53. Anna and the French Kiss, by Stephanie Perkins
54. Hush, Hush Saga (series), by Becca Fitzpatrick (3/?)
55. 13 Little Blue Envelopes, by Maureen Johnson
56. It’s Kind of a Funny Story, by Ned Vizzini
57. The Gemma Doyle Trilogy (series), by Libba Bray (1/3)
58. Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, by Ransom Riggs
59. The House on Mango Street, by Sandra Cisneros
60. Something Wicked This Way Comes, by Ray Bradbury
61. The Chocolate War, by Robert Cormier
62. Just Listen, by Sarah Dessen
63. A Ring of Endless Light, by Madeleine L’Engle
64. The Truth About Forever, by Sarah Dessen
65. The Bartimaeus Trilogy (series), by Jonathan Stroud (1/3)
66. Bloodlines (series), by Richelle Mead (2/6)
67. Fallen (series), by Lauren Kate (2/4)
68. House of Night (series), by P.C. Cast, Kristin Cast (9/12)
69. I Capture the Castle, by Dodie Smith
70. Nick & Norah’s Infinite Playlsit, by Rachel Cohn, David Levithan
71. Before I Fall, by Lauren Oliver
72. Unwind, by Neal Shusterman
73. The Last Unicorn, by Peter S. Beagle
74. The Maze Runner Trilogy (series), by James Dashner
75. If I Stay, by Gayle Forman
76. The Blue Sword, by Robin McKinley
77. Crank (series), by Ellen Hopkins
78. Matched (series), by Allie Condie (2/3)
79. Gallagher Girls (series), by Ally Carter (1/?)
80. The Goose Girl, by Shannon Hale
81. Daughter of the Lioness Tricksters (series), by Tamora Pierce
82. I Am the Messenger, by Markus Zusak
83. The Immortals (series), by Tamora Pierce
84. The Enchanted Forest Chronicles (series), by Patricia C. Wrede
85. Chaos Walking (series), by Patrick Ness (1/3)
86. Circle of Magic (series), by Tamora Pierce
87. Daughter of Smoke & Bone, by Laini Taylor
88. Feed, by M.T. Anderson
89. Weetzie Bat (series), by Francesca Lia Block
90. Along for the Ride, by Sarah Dessen
91. Confessions of Georgia Nicolson (series), by Louise Rennison (2/?)
92. Leviathan (series), by Scott Westerfeld
93. The House of the Scorpion, by Nancy Farmer
94. The Chronicles of Chrestomanci (series), by Diana Wynne Jones
95. The Lullaby, by Sarah Dessen
96. Gone (series), by Michael Grant (1/?)
97. The Shiver Trilogy (series), by Maggie Stiefvater
98. The Hero and the Crown, by Robin McKinley
99. Wintergirls, by Laurie Halse Anderson
100. Betsy-Tacy Books (series), by Maud Hart Lovelace

De svarta är de som jag har läst eller åtminstone läst första boken av. Kommer ni ihåg en liknande lista som jag själv sammanställde förra året över de 100 populäraste ungdomsböckerna i modern tid? Kul att de är ganska så lika, visar ju att min egen lista inte är så tokig ändå 🙂

Annars så är jag inte alls förvånad att Harry Potter kom etta och The Hunger Games kom tvåa. Båda två tillhör ju mina absoluta favoritserier!

49 av dem har jag läst, eller i alla fall läst första boken av serien. Känner mig rätt nöjd, nu har man ju många nya böcker att läsa 🙂

Hur många av titlarna har ni läst?

 
21 Comments

Posted by on August 7, 2012 in Blandat

 

21 responses to “De 100 populäraste ungdomsböckerna genom tiderna

  1. Andrea

    August 7, 2012 at 17:56

    Har läst 42 av dem(fast vissa är serier jag inte är klar med)! Jag är också nöjd,dessutom är de fyra första böckerna på listan även fyra av mina favoriter! 🙂
    Förresten,det kommer bli 6 böcker i Gallagher Girls(och du borde verkligen fortsätta läsa den!) 😀

     
    • Anna - Boktycke

      August 7, 2012 at 18:04

      De topp 10 som jag inte har läst är just klassiker, men resten gillar jag starkt. Ska fortsätta läsa Gallagher Girls, men har så många andra böcker som jag vill läsa först :p

       
  2. Lisa

    August 7, 2012 at 18:00

    Woah grym lista! Kommer kanske posta den på min blogg också, och fylla i vilka jag läst 🙂 Hoppas det är ok!

     
    • Anna - Boktycke

      August 7, 2012 at 18:03

      Absolut! Det är ju inte ens jag som har tagit fram listan utan jag har bara kopierat den från npr. Dock så hade deras lista blandat ihop ett par författarnamn så jag har rättat till dem på den här listan.

       
  3. Anna (readingthisworld)

    August 7, 2012 at 18:17

    Åh, jag älskar såna här listor! Skriver förmodligen ut den här med 🙂 Jag har läst 31 böcker här, men de flesta serier har jag bara läst en av böckerna. Kul inlägg!

     
    • Anna - Boktycke

      August 7, 2012 at 18:25

      Ja, samma här, har inte läst så många hela serier utan de första böckerna, men det räknas ändå tycker jag :p

       
  4. BoKarin

    August 7, 2012 at 18:19

    Väldigt bra lista, ioförsig hade jag bara läst 17 av böckerna, men jag är ändå ganska stolt över mig själv 😉 O.o Jag visste inte att du hade läst The Song of the Lioness, visst är de bra! Jag har ioförsig bara läst ettan, men den var väldigt bra 😉

     
    • Anna - Boktycke

      August 7, 2012 at 18:24

      Ja, jag älskade Lejoninnans sång när jag var mindre. Köpte dem på svenska och har dem hemma! Har säkert läst om dem 2 ggr! (okej, det låter inte mycket men jag brukar aldrig läsa om böcker så 2ggr är extremt mycket i mitt fall haha)

       
  5. Man

    August 7, 2012 at 19:20

    Först och främst måste jag säga att det var en härlig lista, även om jag själv skulle vilja peta en hel del. Fast alla jag röstade på kom i alla fall med. 🙂

    21 har jag “bara” läst, men nosat på kanske ett tiotal till. Är nyfiken på en del av titlarna fast skippar nog att pricka av listan.

     
    • Anna - Boktycke

      August 7, 2012 at 19:22

      Alla jag röstade på kom med också 🙂
      Jag har så svårt att låta bli att ta mig an läsutmaningar, är helt besatt av det :p

       
  6. Fia Filur

    August 7, 2012 at 19:31

    Har läst 25 av dem (inte hela serier), men en av mina favoritböcker är inte med, Where she went av Gayle Forman. Borde inte Nightshade också vara med, men de kunde man väl inte ens rösta på?

     
    • Anna - Boktycke

      August 7, 2012 at 19:42

      När Nightshade blev inte ens nominerat 😦
      Cremer är ju en relativ ny författare och serien är ju inte så gammal så det är väl risk att inte så många har läst den. Med tanke på att det är en popularitetstävling så har ju de kända böckerna/författarna mycket större chans att vinna eftersom fler har läst dem.

       
  7. Linnea

    August 7, 2012 at 20:52

    Kul lista! Skulle dock inte kalla alla listans böcker för just ungdomsböcker. Det finns ju en hel del klassiker som jag läst på senare år som finns med.

     
    • Anna - Boktycke

      August 7, 2012 at 21:00

      Det var en hel del debatt angående det. Men som jag förstod det så bestämde juryn att många av klassikerna är lästa av så många ungdomar att de väljer att inkludera dem.

       
  8. Petra

    August 8, 2012 at 12:11

    Jag har läst eller påbörjat serien av 29st. 2 av de jag röstade på kom dock inte med, Hex Hall & Jellicoe Road. Hex Hall kan jag iofs förstå, men inte att inte Jellicoe Road kom med, väldigt otippat för mig..

     
    • Anna - Boktycke

      August 8, 2012 at 12:24

      Oj ja, det har jag inte tänkt på. Jellicoe Road borde ju verkligen ha kommit med med tanke på hur många priser den har vunnit osv. Kanske var för lite jellicoe fans deltog i röstningen.

       
  9. stina liffner

    April 13, 2014 at 21:51

    Howl’s Moving Castle, by Diana Wynne Jones. Tycker jag du ska läsa, den gillade jag.

     
    • Anna - Boktycke

      April 14, 2014 at 11:38

      Den har jag läst, de tjockmarkerade är böcker jag redan har läst.

       
  10. stina liffner

    April 14, 2014 at 15:10

    åh trodde det var tvärtom 😀

     
  11. Sara

    August 31, 2015 at 22:08

    Väldigt bra lista tycker jag! Men skulle vilja få in Engelfors-triologin och I’ll give you the sun också.

    Har bara läst 9 av böckerna/serierna än så länge, men har många i kö! 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      August 31, 2015 at 22:40

      Den listan är ju gjord innan de nämnda böckerna har kommit ut så det är väl förmodligen därför de inte är med 🙂

       

Leave a comment