RSS

Vem är snyggast och vem är fulast på din skola?

08 Aug

Listan som kan påverka ditt skolår.

Titel: The List
Författare: Siobhan Vivian
Sidantal: 332
Utgivningsår: 2012

Handling:

Mount Washington High har en annorlunda tradition. Varje år dyker en lista upp med åtta namn, en lista som säger vilka de snyggaste samt de fulaste tjejerna i varje årskurs är. Ingen vet vem eller vilka som gör listan men en sak är säker, hamnar ditt namn där så blir du antingen hyllad till skyarna… eller så blir du mobbad resten av skolåren. I år är inget annorlunda, 8 tjejer hamnar på den listan. 8 tjejer vars liv förändras till det bättre… eller sämre.

 

 

Omdöme:
The List är en bok som jag har velat läsa länge. Visste inte så mycket om den men jag brukar gilla ”high school”-böcker så jag litade på mina instinkter och köpte hem den. Det visar sig vara ett bra köp 🙂

Gymnasieåren var perioden jag själv var som mest utseendefixerad, och jag tror knappast att jag är ensam om det. Utseendet betyder så mycket när man är tonåring, och det tycker jag att Siobhan har fångat bra. De 8 tjejerna som har hamnat på listan är väldigt olika men de har en sak gemensamt, ingen vill bli kallad ful. Oavsett om man har bra självförtroende eller inte så kan det inte vara kul att bli utsedd till årskursens fulaste tjej. Och de tjejer som blir utsedda till vackrast? De får stå ut med avundsjuka kompisar och viskningar de med. Man får hoppas att sådana listor inte är ett vanligt fenomen i skolorna.

Jag gillar konceptet och handlingen väldigt mycket. Vi får som sagt följa de 8 olika tjejerna och läsa om hur de handskas med följderna av att ha hamnat på listan. Min favorit är nog Margo, gillade även Bridget, Lauren, Candace och Danielle. Abby var alldeles för fjortis och Jennifer var för patetisk. Sarah var bara äcklig, hon förtjänade verkligen inte Milo.

Om ni tycker att jag rabblade upp för många namn i förra stycket så beror det på att det är 8 huvudroller, det vill säga 8 berättarröster. Om jag ska vara ärlig så var det inte helt lätt att hålla reda på vem som var vem. Fick bläddra tillbaka till listan flera gånger för att kolla varför de hamnade på den och vilken årskurs de gick i. Berättarrösterna i sig var ganska distinkta men de var alldeles för många. Dessutom så fick varje berättarröst bara 5-6 kapitel var vilket är alldeles för lite för att man ska lära känna huvudpersonen på djupet.

När jag kom till sista sidan blev det en ”What? Är boken redan slut?” Näh, gillade inte slutet för jag ville ha meeeeeeer! Man fick ju inte någon ordentlig avslutning. Trots att det var lite jobbigt med 8 berättarröster så fastnade jag ändå för tjejerna och vill veta hur det gick för dem. Buh… gillar inte abrupta slut 😦

Slutordet är att The List är en väldigt underhållande bok. Lite virrigt med så många berättarröster men det funkar ändå. Nu är jag i alla fall sugen på att läsa något mer av Vivian Siobhan.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Oj, var det Jennifer som skrev listan? Blev överraskad där. Trodde inte att man skulle få veta vem som gjorde listan. Och undrar vem Jennifer menade när hon sa att hon redan visste vem hon skulle ge stämpeln till nästa år.

 
Karaktärer: +0,5
Berättarröst:+0,5
Handling: +1
Koncept: +0,5
Språk:+0,5
Slut: -0,5

Mest intressanta karaktär: Margo
Bästa scen eller del: Margos delar

Betyg: 7,5/10

 

Tags: , ,

8 responses to “Vem är snyggast och vem är fulast på din skola?

  1. Man

    August 8, 2012 at 19:13

    Kul att se att du gillade boken! Blev ännu mer nyfiken nu bara för det, haha. Så typiskt. 😀

     
    • Anna - Boktycke

      August 8, 2012 at 20:11

      Visst är det så. Så fort jag läser positiva recensioner om böcker jag redan är intresserad av så vill jag skaffa hem dem direkt :p

       
  2. Makieu

    August 9, 2012 at 01:14

    Blev också väldigt påverkad av att läsa denna recension, känner att jag måste läsa den inom en snar framtid nu haha :). Älskar High school böcker!

     
  3. annelie / boklotus

    August 11, 2012 at 19:34

    Jag blir ganska nyfiken på den här efter din recension, jag gillar dessutom när det finns många berättarröster. Fast det slutar nog med att jag inte läser den, jag var med på en liknande lista i skolan (ful-listan) :p

     
    • Anna - Boktycke

      August 11, 2012 at 20:58

      Åh fyfan, trodde inte att såna listor fanns på riktigt. Tycker att det är för jävligt att man gör såna listor. Hoppas att du tog det bra, hade jag hamnat på en sådan lista när jag gick i högstadiet skulle jag nog ha blivit väldigt ledsen. Men boken är underhållande iaf 🙂

       
      • annelie / boklotus

        August 11, 2012 at 23:02

        Jag tog det inte så bra då, mycket tonårstårar, men som vuxen bryr jag mig inte längre 🙂 Ska fundera lite på att prova The List trots allt!

         
  4. Maria

    August 31, 2012 at 16:18

    Jag läste Vivians “Not That Kind of Girl” och gillade. Både swoon och feminism. Värd att testa om du vill prova mer av henne!

     

Leave a comment