RSS

Från levande till död och tillbaka till levande på en minut

26 Feb

Nej, inga vampyrer här inte om du trodde det! 

UnravellingTitel: Unravelling (alt. Unraveling)
Författare: Elisabeth Norris
Serie: Unraveling #1
Sidantal: 445
Utgivningsår: 2012

Handling:

Sedan bilolyckan har Janelle på känt att någonting inte står rätt till. Trots att hon vet att det är omöjligt så är hon säker på att hon var död men att hennes skolkamrat Ben återuppväckte henne. Men hur kunde en av skolans knarkarstudenter läka henne med bara händerna? Och varför skulle han ens vilja göra det när de inte ens känner varandra. Med en FBI-agent till pappa vet Janelle att något väldigt otäckt håller på att hända i staden. Med jämna mellanrum dyker halvsmälta och icke-definierbara människor upp och polisen har ingen aning om varför. Fast besluten med att ta fallet i sina egna händer snokar Janelle vidare och upptäcker en hemlighet om skakar om hennes värld.

Omdöme:
Jag hade absolut inga förväntningar när jag öppnade upp den här boken. Jag visste inte ens vad den handlade om så den här var en vild chansning när jag köpte hem den från cdons vinterrea. En ny favorit blev det tyvärr inte men ett par timmars underhållande läsning blev det i alla fall.

Bokens största styrka är utan tvekan den snabba takten och spänningen. Mysteriet med de okända och groteska liken, manicken med ett nerräkningssystem och gåtan med Bens hemliga förmågor gjorde att man satt och bläddrade i boken som besatt. Det höga sidantalet på över 400 sidor kan tyckas vara skrämmande men kapitlen är korta så det går väldigt snabbt att läsa.

Ja, när man väl läste så kunde man inte sluta, men när man väl hade slutat så var man inte så lockad att plocka upp den igen. För mig är det tydligt bevis på att det är en plot-driven bok istället för character-driven. I mitt tycke så är karaktärerna väldigt bleka och jag kände i stort sett inget för dem. Jag har väldigt lätt för att gråta till böcker men här klarade jag mig utan pappersnäsdukar även under de sorgliga och hemska scenerna. Det var inte förrän under de sista 100 sidorna som jag lyckades sympatisera lite med Janelle.

Början var lite rörigt när det introducerades väldigt många namn som i princip inte hade någon betydelse för resten av berättelsen. Janelle är ju helt omgiven av killar! Jag var helt säker på att det skulle bli ett typisk triangeldrama men till min stora förtjusning så var det inget sånt. Gillar verkligen att hennes relation till Alex bara sträcker sig till djup vänskap. Yay, äntligen en YA-bok där bästa killkompisen inte visar sig vara hemligt förälskad i tjejhuvudrollen! Jag gillar också relationen mellan Elijah och Ben, broderlig och fin.

Vad jag också uppskattade med boken är Janelles beslutsamma attityd. Hon har gott om självförtroende och bryter gärna mot regler för att få sin vilja igenom. Dock som tidigare nämnt så kände jag aldrig med henne vilket ledde till att inlevelsen blev lidande. Boken är betydligt mörkare än vad jag trodde och i mina ögon är det ett plus.

Det kanske bara är jag som är trög men jag fattade aldrig hur den där nerräkningsmanicken såg ut, genom 90% av boken så förstod jag inte ens vad den gjorde där. Att Janelle på bara en vecka blev superkär i Ben tyckte jag inte var så trovärdigt. Språket upplevde jag som ganska ”hackigt”, det är abrupta cliffhangerslut och flashbacks överallt. Man vande sig efter ett tag men i början var det lite jobbigt.

Allt som allt så tycker jag att den här är en okej och läsvärd bok. Om jag bara hade kunnat sympatiserar med karaktärerna så skulle jag onekligen ha gillar den mycket mer. Om jag hittar fortsättningen för en billig peng så kan jag tänka mig att köpa hem den.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Trodde att agent Barclay (eller vad nu han hette) var ond från början. Jag undrar hur han infiltrerade FBI… De kanske har superhögteknologiska manicker som ändrar folks minnen?

 

Spänning: +1
Handling: +0,5
Språk: -0,5
Trovärdighet/Förvirring: -0,5

Mest intressanta karaktär: Elijah
Bästa scen eller del: När de var på Disneyland

Andra verk som jag kom på att tänka på:
Teve-serien Veronica Mars – Inte en bok men Janelle påminner faktiskt lite om Veronica Mars.

B5.5Betyg: 5,5/10

Andra böcker i serien:
1. Unravelling (alt. Unraveling)
2. Unbreakable

Extraböcker:
1.5. Undone

Andra versioner av omslaget
Unraveling by Elizabeth Norris

 

Tags: , , ,

4 responses to “Från levande till död och tillbaka till levande på en minut

  1. Anna

    February 26, 2013 at 18:41

    Är det inte samma tjej på omslaget som på Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver. Det är lite tråkigt när de “återanvänder” omslag tycker jag – kan man inte vara kreativare än så.

     
    • Anna - Boktycke

      February 26, 2013 at 20:35

      Ah jo, de ser ju väldigt lika ut, bara spegelvänt.

       
  2. Rebecca G

    February 26, 2013 at 22:21

    Låter intressant. Dock är det inte kul när man inte kan sympatisera med karaktärerna, det stör en stor del utav läsupplevelsen tyvärr :/

     
  3. Therése

    February 27, 2013 at 08:06

    Det där med återuppväcka med händerna och massa mystik påminner annars en hel del om underbara tv-serien Roswell 🙂

     

Leave a comment