RSS

När sanningen är värre än lögnen

20 Sep

Ibland vill man inte veta svaret på frågan…

We Were LiarsTitel: We Were Liars (sv. Kanske är det allt du behöver veta)
Författare: E. Lockhart
Sidantal: 240
Utgivningsår: 2014

Handling:
Cadence har alltid spenderat sommarlovet på sin morfars ö tillsammans med sin släkt. Tillsammans med hennes kusiner och kompisen Gat utgör de ”The Liars” och håller alltid samman i vårt och torrt, i alla fall så länge de är på ön. Sommaren då Cadence är 15 år råkar hon utför en olycka. En olycka som gjorde att hon tappade minnet och minns bara bråkdelar av vad som har hänt. Året efter reste hon runt med sin pappa i Europa och fick inte chansen att åka tillbaka till ön. Nu 17 år gammal, ska hon spendera sommaren på ön igen men det dröjer inte länge förrän Cadence märker att något är förändrat. Ingen av hennes släktingar eller The Liars vill tala om olyckan med henne. Inte nog med det så verkar alla har hemligheter…

Tycke:
Har hört så mycket lovord om den här boken så jag bestämde mig för att läsa den. Nu i efterhand så kan jag väl säga att jag är ganska kluven till den.

Jag gillar språket och gillar Cadence berättarröst. Ibland kunde jag väl tycka att hon är väldigt bortskämd och tycker alldeles för synd om sig själv. Hon är rik, snygg, populär och har en familj som älskar henne, det är mer än vad många andra har. Men bortsett från Cadences självömkan så tycker jag att hon känns trovärdig och jag delar hennes frustration över att ingen vill tala med henne om olyckan.

Egentligen så förstår jag inte varför de kallade sig själva för ”The Liars”. Det var ju inte så att de ljög mycket, i alla fall inte under bokens gång. Kändes mest som att författaren ville få till en lockande titel.

Vad jag gillade bäst med boken är konstigt nog familjedramat. Vuxna människor som bråkar om arv och använder sina egna barn för att vinna morfaderns gunst. Det är så fult och realistiskt på samma gång. Girighet kan verkligen förstöra familjförhållanden. Och det är så sjukt att morfadern själv uppmuntrar till det. Vadå av att vara i behov av kontroll och uppmärksamhet? Det är så osmakligt men ändå så mänskligt.

Själva ”mysteriet” är lockande och precis som Cadence så ville jag veta vad som verkligen hände. Takten är rätt långsam men boken är inte så tjock så det funkar ändå. Vad som sänkte boken i mina ögon är dock slutet. Mer om detta i spoilersektionen.

Sammanfattat så gillade jag boken i början men slutet förstörde det för mig. Jag gillar familjedramat och till en viss mån karaktärerna. En helt okej bok.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Mehh, The Liars var döda alltså. Trodde faktiskt att svaret var att Cadence hade blivit utsatt för våldtäkt och sen dödat förövaren i självförsvar. Jag misstänkte dock att Johnny hade dött när man fick läsa om att hans morsa hade på sig hans jacka och grät, men jag slog bort den tanken för den var för knäpp. Men tydligen så var Cadence så knäpp… det som jag inte tyckte om är att man inte får veta mer om vad som händer efter att Cadence minns igen. Man spenderar hela boken med att försöka lista ut mysteriet och sen när det avslöjas så får man inte läsa om vad huvudrollen gör med den vetskapen.

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +0,5
Slut: -1

Mest intressanta karaktär: Gat
Bästa scen eller del: Mailen

Rekommenderar för:
Ni som inte har något emot en långsammare bok med mycket familjedrama.

Rekommenderar inte för:
Vill du ha en spännande med mycket action så kan du leta vidare.

B5Betyg: 5/10

 

 

Tags: , ,

2 responses to “När sanningen är värre än lögnen

  1. Carro

    October 9, 2014 at 18:58

    Jag trodde samma slut som du gjorde. Blev huuur besviken som helst! Fast å andra sidan hade jag väl blivit ännu mer besviken om jag hade listat ut slutet innan…

     
    • Anna - Boktycke

      October 9, 2014 at 19:24

      Jaa, på ett sätt så gillar jag slutet för den var så oväntad, men jag har fortfarande lite svårt att acceptera den…

       

Leave a Reply

 
