RSS

En mörk framtidsvision för Sverige

04 Mar

Något för dystopiälskarna att bita i.

EnklavenTitel: Enklaven
Författare: Mattias Engström
Sidantal: 401
Serie: Enklaven #1
Utgivningsår: 2014

Handling:
År 2196 är världen en dyster plats. Sverige är ett laglöst samhälle och människor tar till hårda medel för att överleva. Mitt i förfallet finns Enklaven, en organisation som ser till att sina egna anhängare överlever. Enklavens historia är inte fri från blod, men detta har i alla fall lett till att människor har en chans till överlevnad. Vad som förändrar läget är upptäckten av en signal, en signal som inte borde ha funnits. Fyra personer skickas över Atlanten för att ta reda på signalens ursprung. David, Tinna, Jakob och Amanda anar redan från början att det kommer att bli en farlig resa, de vet bara inte om hur rätt de har…

Tycke:
Det är inte ofta jag hittar svenska dystopier så därför var jag väldigt nyfiken på Enklaven när jag fick veta om dess existens. Nu har jag slukat den och detta är vad jag tycker.

Det märks att författaren har lagt ner mycket tid på research samt att få till en trovärdig värld. Gång på gång blir jag imponerad över hur mycket kunskap karaktärerna besitter, allt från radiosignaler, medicin och bioteknik. När karaktärerna pratade om sina ämnen så tvivlade jag inte en sekund på att de var experter inom sina områden. Detta bidrar oerhört mycket till bokens trovärdighet vilket är väldigt viktigt för mig.

Tvisterna i boken är också överraskande och man visste aldrig om de nya personerna gänget träffade på var riktiga allierade eller fiender i förklädnad. Sen gillar jag även att Enklaven inte har helt rent mjöl i påsen heller utan de har också haft ett par mörka perioder i organisationens historia. Spänningen fram mot slutet är brutal och det gick knappt att slita sig loss från sidorna.

Det finns mycket som jag gillar med boken men det finns även en del saker som jag personligen uppskattar mindre. De första 80 sidorna var ett enda virrvarr av tidshopp och perspektivbyten. Det krävdes både ansträngning, uppmärksamhet och omläsning för att förstå vem som var vem och i vilken ordning kapitlen utspelade sig i. Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag förmodligen inte ha orkat läsa vidare om det inte hade varit för att det var ett recensionsexemplar.

Den allvetande berättarrösten var jag inte heller ett fan av, speciellt när vissa kapitel är så snyggt skrivna i strikt 3:e personsform. Ett par fiender kändes som psykopater och istället för att vara rädd om karaktärerna så började jag istället fnittra åt det överdrivna i scenen (typ slita av sig kläderna av ilska och slicka i sig någon annans blod).

Tycker att det är rätt svårt att sätta betyg den här gången. Den förvirrande början är kanske en 3:a, i mitten när man börjar hänga med en 5:a, och slutet en 8:a. Därför går jag på magkänslan och sätter 6,5.

Enklaven är en väldigt imponerande debut, det finns som sagt en del grejer som drar ner på betyget för mig men i överlag så är det underhållande läsning. Boken har också gått vidare till final för Selmapriset vilket jag inte är förvånad över. Jag är väldigt säker på att nästa bok i serien kommer att vara ännu bättre.

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Riktigt kusliga människor i CA1! Jag fattar dock inte riktigt varför de vill utrota resten av mänskligheten.  
  • Gud, Tinnas förflutna!!! Så otroligt hemsk! Och att Jakob offrade sig själv för att informationen skulle komma fram!
  • Känns både hemskt (och lite coolt) att Tinna och David är levande smittbärare. Scenen där de låg ensamma i rummet medan folk dog utanför var mäktigt!
  • Sex i all ära men här är det så attraktions- och romanslös att jag tyckte mest att det var pinsamt och även lite obehagligt, vilket kanske är meningen. Karaktärerna ligger inte med varandra för att de tycker om varandra, här ligger de med varandra för att livet känns hopplöst och de är rädda för att de kanske kommer att dö imorgon.

Trovärdighet när det gäller fakta: +1
Handling: +0,5
Miljö: +1
Förvirrande början: -1

Mest intressanta karaktär: Tinna
Bästa scen eller del: Spoiler [När de kom till CA1]

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en svensk, mörk och trovärdig dystopi.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha böcker som är lätta att komma in i.

Betyg: 6,5/10

goodreads add

 

Tags: ,

8 responses to “En mörk framtidsvision för Sverige

  1. bokhuset

    March 4, 2015 at 16:11

    Tyckte väldigt mycket som du, just problemet med tidshoppen men även hur berörd jag blev av Tinnas historia.

     
  2. Klara

    March 4, 2015 at 17:56

    Det här verkar som en bok jag skulle gilla! Kul att du har läst den här lite mer okända boken annars hade jag inte haft en aning om att den existerade. 🙂

     
  3. Azet

    March 4, 2015 at 18:20

    En fråga….Har du läst *Jag ger dig Solen* av Jan Nelson? Om du inte har gjort det har du verkligen MISSAT något!

     
    • Anna - Boktycke

      March 4, 2015 at 19:14

      Jag har inte läst den än men planerar att göra det. Är dock lite orolig över att jag kommer att bli besviken för jag har så höga förväntningar :/

       
      • Azet

        March 6, 2015 at 20:10

        Nähääää DU BLIR INTE BESVIKEN….

         
      • Anna - Boktycke

        March 6, 2015 at 20:13

        Haha, vi får hoppas på det! 😀

         

Leave a comment