RSS

När varken huvudrollen eller fienden är god

05 Mar

En bok där du inte vet vem du ska heja på.

ViciousTitel: Vicious
Författare: V.E. Schwab (Victoria Schwab)
Sidantal: 340
Utgivningsår: 2013

Handling:
För tio år sedan var Eli och Victor rumskamrater och goda vänner. Som de smartaste eleverna i högskolan kände de en gemenskap som de inte hittade hos de andra studenterna. Vad som började som ett oskyldigt och ganska tramsigt skolprojekt om EO:s (människor med övernaturliga krafter) utvecklades till en dödlig besatthet när de hittade en rad bevis som pekade på att dessa människor faktiskt existerade. Projektet borde ha stannat där, men nyfikenheten och stoltheten drev dem vidare. Från att bara undersöka om EO:s har de nu bestämt sig för att skapa en, även om det innebad att de måste dö.

Tycke:
Den här boken har fått så många underbara recensioner att jag bara var tvungen att läsa den. Älskade jag den lika mycket som alla andra? Läs vidare så får du se.

Boken får många pluspoäng. Dels för att den är väldigt bra skriven och dels för att karaktärerna är mångsidiga och man kan inte säga om någon är god eller ond. Jag älskar ju att läsa om intelligenta karaktärer och både Victor och Eli tillhör defintivt den kategorin, kanske Victor mer än Eli eftersom det är hans perspektiv som vi får följa mest.

Det är mycket tidshopp och även en hel del berättarröster i boken men mycket imponerande nog så är det inte alls några problem med att hålla reda på dessa. Jag älskar verkligen att författaren har lyckats så bra med berättarrösterna, inte bara mellan olika karaktärer men även mellan åldern på samma karaktär. Den unga Victors berättarröst känns betydligt mer naiv och ljusare än vad den nuvarande bittra Victors är.

Handlingen är minst sagt spännande och man visste verkligen inte hur boken skulle sluta, eller hur man själv ville att den skulle sluta för den delen. Som nämnt så är karaktärerna varken onda eller goda (fast om jag ska vara ärlig så lutar nog både Victor och Eli mer åt ond-hållet) och man vet inte vem man ska heja på.

Ett råd till er som tänker läsa den här boken är att inte läsa beskrivningen av boken då den innehåller för mycket information tycker jag.

Med tanke på hur mycket jag har hyllat boken så kan ni nog redan gissa att jag har sällat mig till gruppen som gillar den här boken. Även om jag hade hoppats på liiiiiiite mer (så dumt med alla höga förväntningar) så tycker jag absolut att det är en väldigt välskriven och underhållande bok. Kommer absolut att läsa mer av författaren!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Tyckte att boken slutade bra! Eli blev fängslad fast folk lär väl märka att han inte kan bli skadad eller åldras efter ett tag. Misstänkte att Victor skulle utnyttja Sydneys förmåga så blev inte så överraskad där. Men däremot så trodde jag att Serena och Sydney skulle återförenas. Gahh, lite kallt att Victor bara dödade henne, men det är ju det mest realistiska.

Berättarröst: +1
Handling: +0,5
Språk: +1
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär: Victor
Bästa scen eller del: Victors och Elis experiment

Andra verk som jag kom att tänka på:
Steelheart av Brandon Sanderson – Onda superhjältar

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en välskriven berättelse med begåvade karaktärer som varken är goda eller onda.

Rekommenderar inte för:
Ni som inte tycker om tidshopp samt vill ha romans.

 Betyg: 8/10

goodreads add

 

Tags: , ,

3 responses to “När varken huvudrollen eller fienden är god

  1. Helena

    March 6, 2015 at 10:28

    Gissar efter en snabb titt på din blogg att du måste läsa en hel del 🙂 Läser du fortfarande mest ungdomsböcker eller är det mer blandat? Och vad skriver du när du skriver?

     
    • Anna - Boktycke

      March 6, 2015 at 12:33

      Ah, det är fortfarande ungdomsböcker som gäller för mig. Just nu är jag i planeringsfas för ett nytt manus som jag förhoppningsvis kan börja skriva på om 1-2 veckor. Det är givetvis en ungdomsbok med fantasy-inslag 🙂

       
      • Helena

        March 6, 2015 at 12:47

        Rolig och spännandet! Själv missar jag oftast den åldersgruppen i läsningen, då “mina” barn på jobbet försvinner iväg från mitt bibliotek när de kommer upp i tonåren. Så själv hamnar jag mer i barnboks- och vuxenboksvärlden.

         

Leave a comment