RSS

Simon vs. the Homo Sapiens Agenda – Becky Albertalli

25 Aug

Måste det verkligen vara en så stor sak att komma ut ur garderoben?

Simon vs. the Homo Sapiens AgendaTitel: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda
Författare: Becky Albertalli
Sidantal: 303
Utgivningsår: 2015

Handling:
Tonåriga Simon har haft flickvänner men ändå på något sätt alltid vetat att han är homosexuell. Han skäms inte för det, han vet att hans vänner och familj kommer att acceptera honom, men ändå så vet han inte hur han ska berätta det för dem utan att det blir en jättestor grej av det. Den enda han kan diskutera sina problem med är mail-kompisen Blue, det enda de känner till om varandra är att de går på samma skola, men inte varandras riktiga identitet. En dag händer det jobbiga. En klasskamrat får sen på deras mailkonversationen och utpressar Simon. Nu måste Simon välja om han ska ge sig för hoten eller om han på något sätt kan klara av situationen.

Tycke:
Herregud, den här boken är bara så himla mysig!!! Jag hade inga förväntningar och den här tog mig med storm. Jag både grät och skrattade och framförallt så brydde jag mig så mycket om Simon och alla hans vänner och familj.

Alla karaktärerna i boken är så realistiska och trovärdiga. Alla har flera sidor, de blir osams, avundsjuka, glada, överraskade, arga, sura, stödjande, ja, allt som hör till mänskligheten. Jag älskar hur olika Simons vänner är och de små vänskapskonflikterna mellan dem, jag menar de är tonåringar, även bästa vänner stöter på konflikter. Sen romansen med Blue är bara så bedårande. Jag förstår dem precis med att det är skrämmande att träffas på riktigt när de har blivit kär i varandra via mail. Det var även väldigt kul att gissa Blues identitet.

Språket flyter på väldigt bra. Popkulturreferenserna känns precis lagom och höjer trovärdigheten. Jag gillar också budskapet med att man inte alltid behöver göra en så stor grej av att ens vän/familjemedlem är homosexuell. Simon är som vilken normal kille som helst, oavsett om han gillar killar eller tjejer.

Det enda jag störde mig lite på är att Simon inte sa sanningen om utpressningarna. Jag blev så frustrerad, arg och ledsen på samma gång. Så ja, boken väckte verkligen känslor i mig.

Kort sammanfattat så gillar jag den här boken riktigt mycket. Förmodligen den bästa boken med renodlad HBTQ-tema jag har läst i år. Rekommenderar starkt att ni också läser den!

Funderingar som innehåller spoilers (markera för att läsa)

  • Åh gud, vad jag både hatade och tyckte lite synd om Martin när han bad om förlåtelse. Visst, han ångrar sig med det han har gjort är så hemskt. Förstår Simon som inte kan förlåta honom då, jag kände exakt samma sak.
  • Ahh, så det var Bram! Så söta han och Simon är tillsammans!
  • Abby verkar vara en häftig tjej. Jag kan dock förstå Lenas avundsjuka. Måste vara jättejobbigt att känna att en ”nykomling” kommer att ta över ens plats i gruppen. Speciellt killen man är kär i.

+ Språk
+ Karaktärer
+ Berättarröst
+ Handling
+ Budskap

Mest intressanta karaktär: Simon
Bästa scen eller del: Spoiler [När Simon och Blue/Bram träffades]

Rekommenderar för:
Ni som vill ha en supermysig bok med hbtq-tema.

Rekommenderar inte för:
Ni som vill ha action och spänning.

etikett-riktigtbra

goodreads add

 

Tags: ,

2 responses to “Simon vs. the Homo Sapiens Agenda – Becky Albertalli

  1. Amanda

    August 26, 2015 at 15:33

    Åh, ska läggas på TBR-listan!

     

Leave a comment