RSS

Minirecensioner – En kuslig docka och en magisk telefon.

06 Oct

Doll Bones av Holly BlackTitel: Doll Bones (sv. Dockskelettet)
Författare: Holly Black
Sidantal: 247
Utgivningsår: 2013

Minihandling:
Tre kompisar måste begrava en docka gjord av ben för att inte bli hemsökta.

Tycke:
Den här är den första ”middle grade”-boken jag har läst av Black och jag har kommit fram till att jag föredrar hennes böcker för unga vuxna. Den här är absolut inte dålig, den är bara inte riktig i min smak.

Bokens huvudsakliga tema är tre vänner som håller på att växa upp och ifrån varandra. Detta tycker jag att författaren har fångat helt perfekt och karaktärerna känns verkligen som tolvåringar som slits mellan att vara barn och tonåring. Egentligen så tycker jag inte att deras lekar med dockar är barnsliga. De kör ju bara rollspel och det gör ju många vuxna också, fast istället för dockor kör man bara med tärning och kort istället. Poppy verkar dessutom vara en häftig spelledare.

Men till själva skräckdelen, alltså, vem vill ha docka gjord av riktiga människoben? Det är ju hur osmakligt som helst! Bara tanken får mig att rysa. Under läsningens gång så kände jag mig väl inte särskilt rädd men jag kan tänka mig att jag nog skulle ha blundat ett par gånger ifall det hade varit på film.

Kort sagt, helt okej bok. Kan rekommendera den till yngre läsare som vill ha något läskigt.

etikett-heltokej

goodreads add

________________________________________________________________________________

 

Landline av Rainbow RowellTitel: Landline (sv. Komma fram)
Författare: Rainbow Rowell
Sidantal: 308
Utgivningsår: 2014

Minihandling:
Georgie McCool är kvinnan som gör valet att stanna kvar i staden och jobba istället för att fira jul med sin man och sina döttrar. Men allt eftersom julafton närmar sig börjar hon ångrar sig och undrar om hon har tagit allting för givet.

Tycke:
Har läst så många fina recensioner av den här boken att jag tyvärr måste säga att jag blev besviken. Det kanske är så att jag bör hålla mig till ungdomsböcker ändå för att läsa om äktenskapsproblem är inte min grej.

Rainbow Rowells språk och förmåga att få till levande personer är lika imponerande som alltid, problemet är bara att jag inte tycker om Georgie. Visst, hon bestämmer sig för att satsa på sitt jobb och låter familjen fira jul utan henne. Men det verkar ju inte som att hon jobbar särskilt mycket ändå utan sitter mest hos sin mamma och deppar. I så fall kan hon väl lika gärna åka och fira med sin familj tycker jag. Så egentligen så satsar hon ju varken på jobbet eller familjen vilket känns helt onödigt.

Det övernaturliga elementet i boken förstår jag mig inte heller på och det lämnar fler frågor än svar.

Vad jag däremot gillar är karaktärerna och hur Georgie och Neal träffades. Och så fina dialoger! Jag tycker också om att författaren belyser att kärlek är något man får vårda om och inget man ska ta för givet.

Föredrar författarens andra böcker men ifall ni är intresserade av att läsa om hur en kvinna både ifrågasätter och försöker rädda sitt äktenskap så plockar gärna upp den här.

etikett-heltokej

goodreads add

 

Tags: , , , , ,

2 responses to “Minirecensioner – En kuslig docka och en magisk telefon.

  1. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    October 6, 2015 at 12:10

    Var inte heller så imponerad av landline tyvärr 😦

     
    • Anna - Boktycke

      October 6, 2015 at 14:15

      Näh, gillade den inte alls lika mycket som hennes andra YA-böcker.

       

Leave a comment